Una dintre cele mai importante modificări introduse prin OUG 150/2024, deja aplicabilă, în legislația care reglementează activitatea de turism al noii reglementări este protecția turiștilor.
Astfel, atunci când serviciile turistice nu pot fi furnizate sau sunt furnizate parțial din vina operatorului economic, acesta are două opțiuni:
- fie să ofere servicii echivalente sau superioare, cu acordul turistului;
- fie să returneze banii în maximum 14 zile.
Noile prevederi obligă operatorii de turism ”să ofere servicii la același tip și categorie sau superioare, cu acceptul turistului, sau să restituie în termen de maximum 14 zile sumele achitate de către turiști pentru achiziționarea/ rezervarea serviciilor turistice care nu au putut fi prestate sau au fost prestate parțial, din vina exclusivă a operatorului economic”.
Important de menționat că această prevedere privind restituirea nu se aplică pachetelor de călătorie sau serviciilor de călătorie asociate, care sunt reglementate separat prin OG 2/2018, astfel că noua normă precizează că ”prevederea nu se aplică serviciilor care fac parte dintr-un pachet de călătorie sau constituie un serviciu de călătorie asociat, în sensul OG 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, precum și pentru modificarea unor acte normative”.
Pentru diferențiere, conform OG 2/2018, un pachet turistic reprezintă o combinație a minimum două tipuri de servicii de călătorie pentru aceeași vacanță. Această combinație poate apărea în două situații, fie când toate serviciile sunt combinate de același comerciant într-un contract unic, fie la cererea călătorului, fie conform selecției acestuia, fie când se încheie contracte separate, dar serviciile îndeplinesc anumite condiții specifice:
- sunt cumpărate dintr-un singur punct de vânzare și alese înainte de plată;
- au un preț total prestabilit;
- sunt promovate ca "pachet" sau similar;
- sunt alese de călător după semnarea unui contract care îi oferă acest drept;
- sunt rezervate online de la comercianți diferiți, cu transmiterea datelor personale și de plată între aceștia în maximum 24 ore de la prima rezervare.
Comentarii articol (0)