Modificarea OG 58/1998 privind turismul a fost oficializată recent prin OUG 150/2024, care este în vigoare din 19 decembrie 2024. Actul conține câteva schimbări notabile, pe care le detaliem în continuare.
Obligația de restituire a banilor turiștilor
OUG 150/2024 introduce o nouă prevedere, conform căreia operatorii economici din turism sunt obligați să ofere servicii la același tip și categorie sau superioare, cu acceptul turistului, sau să restituie în termen de maximum 14 zile sumele achitate de către turiști pentru achiziționarea sau rezervarea serviciilor turistice care nu au putut fi prestate sau au fost prestate parțial, din vina exclusivă a operatorului economic. Această prevedere nu se aplică serviciilor care fac parte dintr-un pachet de călătorie sau constituie un serviciu de călătorie asociat, conform OG 2/2018.
Introducerea acestei obligații de restituire elimină o lacună legislativă existentă anterior, care lăsa turiștii fără soluții, altele decât instanțele de judecată, în fața unor practici neconforme ale unor operatori economici.
Locurile de parcare de la primării
Un alt aspect vizat de noua normă se referă la locurile de parcare necesare unităților hoteliere pentru obținerea certificatului de clasificare. Astfel, prin noua modificare se permite unităților administrativ-teritoriale să închirieze unităților hoteliere, prin atribuire directă, locurile de parcare aflate în proprietatea lor publică sau privată, situate la o distanță mai mică de 50 m de unitățile hoteliere. Prețul de închiriere va fi stabilit conform prevederilor art. 333 din OUG 57/2019 privind Codul administrativ.
Această prevedere vine ca urmare a abrogării unor reglementări anterioare (HG 955/2004), care permiteau închirierea locurilor de parcare aflate la o distanță mai mică de 50 m de unitățile hoteliere. Dispariția acestei reglementări a creat ulterior dificultăți unităților hoteliere în obținerea certificatului de clasificare, deoarece asigurarea locurilor de parcare este o condiție obligatorie în acest sens.
Criteriile minime pentru înființarea OMD
Ordonanța de urgentă stabilește și criteriile minime pentru înființarea organizațiilor de management al destinației (OMD) locale, județene și regionale. Astfel, bugetul minim necesar pentru înființarea unui OMD, care trebuie să fie acum echivalentul a:- 10.000 euro pentru OMD-urile locale (față de 30.000 euro);
- 30.000 euro pentru OMD-urile județene (față de 100.000 euro);
- 50.000 euro pentru OMD-urile regionale (față de 250.000 euro).
Actul normativ mai precizează și că noile prevederi privind bugetele minime se aplică și OMD-urilor care au depus documentele pentru obținerea avizului înainte de intrarea în vigoare a ordonanței.
Alte măsuri din OUG: noua măsură mai prevede că o serie de norme metodologice vor fi stabilite ulterior prin hotărâri ale Guvernului, la propunerea autorității administrației publice centrale responsabile în domeniul turismului, adică normele metodologice privind atestarea ghizilor de turism și atribuțiile acestora si normele metodologice privind accesul, evidența și protecția turiștilor în structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare. Acestea vor trebui aprobate în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a OUG 150/2024, adică până la data de 19 martie 2025.