Ordonanța Guvernului nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 728 din 23 august 2018. Reglementarea a fost necesară pentru transpunerea unei directive europene cu care eram deja în întârziere. Ordonanța intră în vigoare pe 2 septembrie 2018.
Cel mai important aspect legiferat în cadrul acestui act normativ vizează obligația agențiilor de turism organizatoare de a dispune de instrumente de garantare împotriva insolvenței, dar mult mai eficiente decât cele pe care le folosesc majoritatea în prezent.
Conform ordonanței, turiștii care achiziționează pachete turistice de la agențiile de turism vor beneficia de o protecție ridicată pe viitor, aceștia putând, în anumite situații să beneficieze de rambursarea integrală a sumelor plătite sau de servicii turistice similare ori superioare.
Practic, la obținerea licenței, agențiile vor trebui să facă dovada că au contractat un instrument de garantare conform legii.
"Agențiile de turism organizatoare stabilite pe teritoriul României oferă garanții privind rambursarea tuturor plăților efectuate de către sau pe seama călătorilor, în măsura în care serviciile relevante nu sunt furnizate ca urmare a insolvenței agenției de turism organizatoare", scrie, mai exact, în OUG.
Aceste garanții vor putea îmbrăca următoarele forme:
- scrisori de garanție bancară;
- polițe de asigurare;
- fond de garantare a pachetelor de călătorie;
- alte instrumente de garantare legal constituite, care pot funcționa distinct sau asociat.
Atunci când serviciile turistice oferite includ și transportul turiștilor, agenția de transport va trebui să ofere garanții pentru repatrierea călătorilor sau să le fie oferite acestora alternative pentru continuarea pachetului.
Garanția prevăzută mai sus va fi efectivă și va acoperi costurile previzibile în mod rezonabil, trebuind să includă valorile tuturor plăților efectuate de către călători, ținând cont de perioada scursă între avansurile plătite și plățile finale și finalizarea pachetelor, precum și de costurile estimate ale repatrierii în caz de insolvență a agenției de turism organizatoare.
În plus, călătorii vor beneficia de protecție împotriva insolvenței agenției de turism organizatoare indiferent de locul lor de reședință, de locul de plecare sau de locul în care se efectuează vânzarea pachetului și indiferent de statul membru în care este situată entitatea responsabilă pentru protecția în caz de insolvență.
Ordonanța va impune agenților economici organizați în SRL-uri, titulari ai unor licențe de turism, obligația de a-și spori valoarea capitalului social până la nivelul de cel puțin 25.000 lei.
Important! În actul publicat scrie că agențiile înființate la acest moment vor trebui să-și reînnoiască licențele în noile condiții, după ce acestea expiră, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2018.
Agențiile de turism, obligate să acorde asistență turiștilor
Turiștii care achiziționează pachete turistice comercializate de către agențiile turistice trebuie să primească din partea acestora asistență adecvată și fără întârzieri nejustificate, în situațiile în care se află în dificultate, prin:
- furnizarea de informații corespunzătoare privind serviciile de sănătate, autoritățile locale și asistența consulară;
- acordarea de asistență călătorului în ceea ce privește efectuarea comunicărilor la distanță și sprijinirea acestuia în găsirea unor servicii de călătorie alternative.
Atunci când situațiile de dificultate au fost provocate intenționat sau din neglijență de către client, agenția de turism are dreptul de a solicita un comision rezonabil pentru o astfel de asistență.
Amenzi drastice pentru neconformare
În cazul în care agențiile de turism nu vor oferi clienților garanții împotriva insolvenței vor putea primi amenzi cuprinse între 20.000 de lei și 40.000 de lei. Același cuantum al amenzilor se aplică și în cazul în care rambursările pentru călătoriile neefectuate se acordă cu întârzieri nejustificate, după solicitarea clientului.
Mai mult, săvârşirea repetată în decursul unui an calendaristic a contravențiilor prevăzute în proiectul de act normativ amintit anterior se va sancționa cu amendă contravențională de la 30.000 lei la 50.000 lei.