Pentru că ne aflăm în plin sezon estival, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat o serie de informații utile legate de obținerea pașaportului, document absolut necesar celor ce n-au împlinit încă 18 ani pentru a putea călători în străinătate. În plus, MAI subliniază faptul că, acum, pașaportul simplu electronic se eliberează solicitanților într-un termen scurt, în medie, de numai 1,7 zile lucrătoare. Citește articolul
La emiterea unui pașaport simplu electronic, expedierea lui prin servicii de curierat se va putea face la orice adresă de pe teritoriul României, nu doar la cea de domiciliu sau de reședință a deținătorului ori la o adresă din străinătate, ca înainte, potrivit unei hotărâri aplicabile din această săptămână. Practic, cu condiția ca titularul să plătească cheltuielile de expediție, acest document se va putea trimite prin curier la orice adresă, fie din țară sau din străinătate. Totuși, măsura se va aplica doar după ce autoritățile asigură condițiile tehnice necesare, termenul-limită pentru asta fiind stabilit pentru 1 ianuarie 2025.
Citește articolulCetățenii ar putea fi anunțați, cu trei luni înainte, că le expiră cartea de identitate, pașaportul sau permisul de conducere, după cum este prevăzut într-un proiect de lege aflat la dezbaterea Senatului. De principiu, autoritățile competente vor transmite notificarea prin SMS sau e-mail. Citește articolul
Din martie 2023, cei interesați de obținerea unui pașaport au la dispoziție o nouă platformă prin care se pot programa online pentru depunerea cererilor de pașapoarte. Programările se pot face, prin noua platformă, chiar și în aceeași zi. După cum a transmis luni Ministerul Afacerilor Interne (MAI), în perioada scursă de la lansarea platformei și până de curând, adică în mai puțin de un an, și-au făcut programare online pentru obținerea pașaportului peste un milion de persoane. Citește articolul
Cei interesați să obțină un certificat de cazier judiciar ori istoricul sancțiunilor rutiere primite de-a lungul timpului pot face asta din fața calculatorului, fără să mai fie nevoiți să se deplaseze la autorități, prin HUB-ul de servicii gestionat de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), care este, de fapt, o platformă electronică. În plus, prin aceeași platformă se pot face programări pentru obținerea pașaportului. De altfel, potrivit MAI, HUB-ul de servicii a fost accesat de peste 4,5 milioane de ori în doar un an de funcționare. Citește articolul
În 2024, emiterea cărții electronice de identitate va fi extinsă la nivel național, în condițiile în care acum e posibilă doar în județul Cluj. Cărțile electronice de identitate vor putea fi folosite atât pentru legitimare, cât și ca document de călătorie, alături de pașaport, în țările care le recunosc astfel, în timp ce cărțile de identitate simple, care reprezintă alternativa la actele cu cip (pentru cine nu vrea un document de identitate electronic), vor putea fi folosite doar pentru legitimarea la nivel național. Cărțile de identitate actuale, de fapt, și cele emise până la sfârșitul anului, pot fi folosite în continuare ca document de călătorie, atâta timp cât sunt valabile. Pentru a nu îngrădi dreptul la libera circulație până la punerea în circulație, la nivel național, a cărții electronice de identitate, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță oficializată azi, ca, în continuare, toate cărțile de identitate să poată fi folosite ca document de călătorie, nu doar cele emise până la 31 decembrie, așa cum stabileau regulile anterioare. Citește articolul
În contextul actual, acela al creșterii volumului solicitărilor de pașapoarte, până spre jumătatea lunii august, programul de lucru cu publicul din timpul săptămânii al serviciilor de pașapoarte se prelungește, iar în anumite cazuri, se va lucra și în weekend-uri, după cum se arată într-un comunicat de luni al Ministerului Afacerilor Interne (MAI). De aceea, autoritățile recomandă ca cei interesați de emiterea sau preschimbarea unui document de călătorie în această perioadă să verifice online care este programul serviciilor publice comunitare de pașapoarte din fiecare județ. Cei care vor să își facă pașaport trebuie să știe că cererile de eliberare a pașapoartelor pot fi depuse, în țară, la oricare serviciu public de pașapoarte, nu doar pe raza domiciliului, în baza unei programări online prealabile. Citește articolul
Persoanele care solicită emiterea unui pașaport electronic pot verifica online, după depunerea cererii și a actelor necesare, care este stadiul procedural actual. Citește articolul
Cetățenii români din străinătate cu venituri mici, care au nevoie de un pașaport pentru a se angaja, ar putea fi scutiți de plata taxei consulare pentru eliberarea documentului, potrivit unui proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor. În plus, taxa consulară pentru eliberarea unui pașaport simplu, în valoare de aproape 60 de euro, va putea fi plătită în străinătate și online, nu doar în numerar sau cu cardul la consulat, ca acum. Citește articolul
Deși eliberarea unui pașaport simplu electronic se face, de regulă, într-un interval cuprins între cinci și zece zile lucrătoare, practic, în acest an, timpul de așteptare mediu la nivel național s-a redus substanțial, fiind de cel mult trei zile, conform unei informări a Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Cei care doresc să obțină un pașaport simplu electronic sau unul temporar trebuie să știe că programările pentru depunerea cererilor de eliberare se pot face exclusiv online. Cererile de pașapoarte pot fi depuse la oricare serviciu public comunitar de pașapoarte, însă trebuie respectată ora programării. Citește articolul