avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 466 soluții astăzi
Acasă Subiect: act de identitate
Subiect: act de identitate
ACCES GRATUIT

UPDATE Au apărut mai multe schimbări legate de cărțile de identitate, inclusiv privind valabilitatea lor. Costul primelor cinci milioane de acte electronice va fi suportat de stat

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Februarie 2023 | 13 | 38645 | Timp de citire: 3 min.

O serie de aspecte ce țin de cărțile de identitate, fie ele electronice sau simple, urmează să fie modificate de vineri, potrivit unei ordonanțe oficializate chiar azi. Printre schimbările ce vor apărea le putem aminti pe cele legate de valabilitatea cărților de identitate și introducerea posibilității de completare a cererii pentru viza de flotant prin mijloace electronice. În plus, costul emiterii a cel puțin cinci milioane de acte electronice de identitate va fi suportat de către stat, prin fonduri alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pentru obținerea actelor de identitate vor fi prezentate mai puține hârtii

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Februarie 2023 | 4 | 9866 | Timp de citire: 2 min.

O serie de reguli legate de obținerea cărților de identitate, fie ele electronice sau simple, se vor modifica în curând, potrivit unei ordonanțe apărute în această săptămână, cele mai multe dintre schimbări vizând simplificarea procedurilor. De pildă, din vară, de când au anunțat reprezentanții autorităților că se va extinde, la nivel național, emiterea de cărți electronice de identitate (acum se emit doar în județul Cluj), la eliberarea actelor de identitate, anumite informații vor fi preluate din sistemele informatice ale autorităților, cetățenii nemaifiind obligați, ca acum, să mai prezinte anumite acte (certificat de căsătorie, actele casei etc.). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Din acest an, și copiii mai mici de 14 ani vor putea avea carte de identitate

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
2 Februarie 2023 | 1 | 10675 | Timp de citire: 2 min.

Legislația privind cărțile de identitate, fie ele electronice sau simple, se va modifica de mâine, odată cu intrarea în vigoare a unei ordonanțe apărute în acest sens. Printre altele, actul normativ stabilește mai multe detalii privind emiterea cărților de identitate în cazul copiilor cu vârsta de până la 14 ani, măsură care nu e nouă, deoarece a apărut în 2020, dar care, din motive tehnice, nu s-a putut aplica până acum. După cum a anunțat recent șeful Direcției Generale pentru Evidența Populației (DGEP), de anul acesta, și minorii de până la 14 ani vor putea deține o carte de identitate, nu doar cei peste această vârstă, ca acum. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Poate fi încadrat în muncă un candidat fără o carte de identitate valabilă?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Iunie 2022 | 0 | 5172 | Timp de citire: 3 min.

Începând de astăzi, cei care nu și-au schimbat actele de identitate expirate pe durata stării de alertă nu le vor mai putea folosi. Pe lângă faptul că se vor confrunta cu o serie de limitări din această cauză, nici nu se vor putea angaja în alt loc din același motiv. Angajatorii nu pot încheia un contract de muncă fără un act de identitate valabil, fie că este buletin, carte de identitate (inclusiv provizorie) sau pașaport. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Sute de mii de români încă nu și-au schimbat actele expirate în pandemie: Ce riști dacă nu le schimbi

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Iunie 2022 | 0 | 6992 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele ce dețin acte personale expirate în perioada în care s-a aplicat starea de alertă, încheiată în 8 martie 2022, au beneficiat de prelungirea automată a valabilității acestora cu 90 de zile și trebuie să le preschimbe până la sfârșitul acestei zile. Astfel, de mâine, actele cu valabilitatea prelungită automat nu vor mai putea fi folosite, de pildă, la încheierea unor contracte de muncă sau pentru contractarea unor împrumuturi bancare, în cazul actelor de identitate, în timp ce conducerea unei mașini cu permisul auto expirat va putea aduce șoferilor amenzi de peste o mie de lei. Cu toate astea, potrivit autorităților, sunt circa 250.000 de posesori de acte de identitate expirate ce n-au solicitat până acum preschimbarea lor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce trebuie să faci, pas cu pas, ca să-ți schimbi cartea de identitate

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Mai 2022 | 1 | 6142 | Timp de citire: 2 min.

Actele personale a căror valabilitate a fost prelungită pe perioada aplicării stării de alertă mai pot fi folosite doar până la sfârșitul săptămânii viitoare. Asta înseamnă că persoanele ale căror acte personale au expirat trebuie să le preschimbe până, cel mai târziu, la data de 6 iunie 2022. Preschimbarea actului de identitate expirat implică prezentarea unor documente în fața autorităților și plata unei mici taxe. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Apar noutăți la emiterea cărților de identitate, inclusiv verificarea în teren a celor ce solicită schimbarea domiciliului

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Ianuarie 2022 | 2 | 8015 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile intenționează, printr-un proiect de ordonanță pus în această dimineață în dezbatere publică de către Ministerul Afacerilor Interne (MAI), să modifice anumite aspecte ce țin de emiterea cărților de identitate, fie ele electronice sau simple. Printre altele, se propune prelungirea valabilității pentru cărțile de identitate eliberate tinerilor și se introduc verificări în teren la cei care solicită schimbarea domiciliului la o anumită adresă. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect MAI în dezbatere

Stabilirea domiciliului la adrese la care locuiesc deja multe persoane nu va mai fi posibilă

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Ianuarie 2022 | 4 | 31708 | Timp de citire: 2 min.

Cei ce vor să-și stabilească domiciliu sau reședința, adică să fie luați în spațiu sau să obțină viză de flotant, la o adresă nu vor mai putea face asta dacă acolo sunt deja înregistrate peste zece persoane, potrivit unui proiect de ordonanță aflat în dezbatere publică la Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Astfel, autoritățile vor să reducă și chiar să elimine situațiile în care, pentru a obține anumite avantaje, de cele mai multe ori, posibilitatea de a-și înscrie copiii la o anumită școală, multe persoane își stabilesc, în mod fictiv, domiciliul la o altă adresă decât cea la care locuiesc de fapt. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Autoritățile unui stat membru UE ar trebui să-i elibereze un act de identitate copilului indiferent că părinții acestuia sunt homosexuali și că statul nu recunoaște uniunile de acest fel

Simona Voiculescu în Justițiabil in România
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Decembrie 2021 | 0 | 1353 | Timp de citire: 4 min.

Pentru respectarea, în principal, a dreptului la liberă circulație, autoritățile unui stat membru al Uniunii Europene (UE) ar trebui să-i elibereze unui minor, chiar dacă născut în alt stat membru, un act de identitate, în pofida faptului că nu recunoaște uniunea dintre părinții săi, de același sex, potrivit unei recente decizii a Curții de Justiție a UE (CJUE). Concret, autoritățile nu ar trebui să pretindă eliberarea unui alt act de naștere, național, ci să-l recunoască pe cel eliberat în celălalt stat membru și să respecte astfel drepturile minorului ca cetățean european. O atare conduită din partea autorităților nu ar echivala, spune CJUE, cu recunoașterea uniunii dintre acei părinți. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Sinteză

Ce trebuie să știi despre semnătura electronică, având în vedere că noile buletine vor conține una - valoarea juridică, recunoașterea în alte state și aspecte tehnice

George Hari Popescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 August 2020 | 0 | 11910 | Timp de citire: 8 min.

S-a mai făcut un pas către viitoarele cărți de identitate (CI): Legea nr. 162/2020 prevede că buletinul electronic va permite inclusiv folosirea semnăturii electronice. Practic, va fi mult mai ușor să ne autentificăm online la instituții, să semnăm documente pe care să le transmitem prin Internet, să depunem acte și formulare oficiale. Sună bine în teorie, dar semnătura electronică este un domeniu destul de complex. Am pus cap la cap legislația și bunele practici din domeniu și vă oferim acest ghid care să vă ajute să înțelegeți mai bine ce presupune utilizarea unei semnături electronice. Citește articolul