avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 682 soluții astăzi
Acasă Subiect: carte de identitate
Subiect: carte de identitate
ACCES GRATUIT

UPDATE De azi, cel mult 10 persoane se mai pot înregistra la aceeași adresă cu domiciliul sau reședința

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
10 Iunie 2023 | 7 | 15862 | Timp de citire: 2 min.

Regulile obținerii actelor de identitate se modifică din nou, după ce o lege recent oficializată stabilește că la aceeași adresă nu se mai pot înregistra mai mult de zece persoane (nici cu domiciliul, nici cu reședința). În plus, cel ce găzduiește o persoană care n-are înscrisă în actul de identitate adresa la care locuiește de fapt este obligat, mai nou, să meargă împreună cu respectiva persoană la evidența persoanelor, pentru a-și da consimțământul de a o lua în spațiu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Din această săptămână, gazdele celor ce n-au înscrisă în actul de identitate adresa la care locuiesc efectiv vor trebui să-i însoțească la autorități, pentru a-i lua în spațiu

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
8 Iunie 2023 | 1 | 17004 | Timp de citire: 2 min.

Gazda unei persoane care nu a făcut demersurile necesare pentru a-și schimba adresa din actul de identitate cu cea la care locuiește de fapt va trebui, atunci când trec mai mult de 15 zile de când s-a făcut mutarea, să o însoțească la serviciul de evidență a persoanelor de care aparține, pentru a o lua în spațiu, după cum stabilește o lege ce se va aplica din 10 iunie. Potrivit regulilor actuale, gazda este obligată, în astfel de situații, să anunțe poliția sau serviciul de evidență a persoanelor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Au apărut mai multe schimbări legate de cărțile de identitate, inclusiv privind valabilitatea lor. Costul primelor cinci milioane de acte electronice va fi suportat de stat

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Februarie 2023 | 12 | 28535 | Timp de citire: 3 min.

O serie de aspecte ce țin de cărțile de identitate, fie ele electronice sau simple, urmează să fie modificate de vineri, potrivit unei ordonanțe oficializate chiar azi. Printre schimbările ce vor apărea le putem aminti pe cele legate de valabilitatea cărților de identitate și introducerea posibilității de completare a cererii pentru viza de flotant prin mijloace electronice. În plus, costul emiterii a cel puțin cinci milioane de acte electronice de identitate va fi suportat de către stat, prin fonduri alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pentru obținerea actelor de identitate vor fi prezentate mai puține hârtii

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Februarie 2023 | 4 | 9615 | Timp de citire: 2 min.

O serie de reguli legate de obținerea cărților de identitate, fie ele electronice sau simple, se vor modifica în curând, potrivit unei ordonanțe apărute în această săptămână, cele mai multe dintre schimbări vizând simplificarea procedurilor. De pildă, din vară, de când au anunțat reprezentanții autorităților că se va extinde, la nivel național, emiterea de cărți electronice de identitate (acum se emit doar în județul Cluj), la eliberarea actelor de identitate, anumite informații vor fi preluate din sistemele informatice ale autorităților, cetățenii nemaifiind obligați, ca acum, să mai prezinte anumite acte (certificat de căsătorie, actele casei etc.). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Din acest an, și copiii mai mici de 14 ani vor putea avea carte de identitate

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
2 Februarie 2023 | 1 | 8415 | Timp de citire: 2 min.

Legislația privind cărțile de identitate, fie ele electronice sau simple, se va modifica de mâine, odată cu intrarea în vigoare a unei ordonanțe apărute în acest sens. Printre altele, actul normativ stabilește mai multe detalii privind emiterea cărților de identitate în cazul copiilor cu vârsta de până la 14 ani, măsură care nu e nouă, deoarece a apărut în 2020, dar care, din motive tehnice, nu s-a putut aplica până acum. După cum a anunțat recent șeful Direcției Generale pentru Evidența Populației (DGEP), de anul acesta, și minorii de până la 14 ani vor putea deține o carte de identitate, nu doar cei peste această vârstă, ca acum. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Emiterea la nivel național a cărții electronice de identitate, posibilă până la sfârșitul anului viitor

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
20 Noiembrie 2022 | 1 | 2999 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a respecta termenul stabilit printr-un regulament european ce vizează îmbunătățirea securității documentelor de identitate ale cetățenilor Uniunii Europene și a documentelor de ședere emise acestora, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) anunța, în vara lui 2021, posibilitatea de emitere a cărților electronice de identitate. Totuși, nu toți cetățenii români pot cere acest nou tip de document de identitate, deoarece pe 2 august 2021 a fost lansat doar un proiect-pilot pentru emiterea cărții electronice de identitate, ce se derulează exclusiv în județul Cluj. De atunci, la Cluj au fost eliberate peste 5.400 de astfel de documente de identitate. Potrivit MAI, extinderea emiterii cărții electronice de identitate la nivelul Municipiului București este programată pentru jumătatea anului 2023, iar la nivel național ar urma să se facă până la 31 decembrie 2023. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Mai nou, RAR trimite cărțile de identitate ale mașinilor prin curier. Ce trebuie să faci pentru a primi CIV-ul acasă

Dragos Niculescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
23 Iulie 2022 | 0 | 6111 | Timp de citire: 2 min.

Cei ce merg la Registrul Auto Român (RAR) pentru a solicita eliberarea cărții de identitate a vehicului (CIV) nu mai sunt nevoiți să se întoarcă acolo pentru a ridica documentul, ci, începând cu această săptămână, pot solicita trimiterea acestuia la o anumită adresă, prin curier. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Poate fi încadrat în muncă un candidat fără o carte de identitate valabilă?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Iunie 2022 | 0 | 4380 | Timp de citire: 3 min.

Începând de astăzi, cei care nu și-au schimbat actele de identitate expirate pe durata stării de alertă nu le vor mai putea folosi. Pe lângă faptul că se vor confrunta cu o serie de limitări din această cauză, nici nu se vor putea angaja în alt loc din același motiv. Angajatorii nu pot încheia un contract de muncă fără un act de identitate valabil, fie că este buletin, carte de identitate (inclusiv provizorie) sau pașaport. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Sute de mii de români încă nu și-au schimbat actele expirate în pandemie: Ce riști dacă nu le schimbi

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Iunie 2022 | 0 | 6455 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele ce dețin acte personale expirate în perioada în care s-a aplicat starea de alertă, încheiată în 8 martie 2022, au beneficiat de prelungirea automată a valabilității acestora cu 90 de zile și trebuie să le preschimbe până la sfârșitul acestei zile. Astfel, de mâine, actele cu valabilitatea prelungită automat nu vor mai putea fi folosite, de pildă, la încheierea unor contracte de muncă sau pentru contractarea unor împrumuturi bancare, în cazul actelor de identitate, în timp ce conducerea unei mașini cu permisul auto expirat va putea aduce șoferilor amenzi de peste o mie de lei. Cu toate astea, potrivit autorităților, sunt circa 250.000 de posesori de acte de identitate expirate ce n-au solicitat până acum preschimbarea lor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

ADR anunță lansarea unei platforme online dedicate consultării publice pe tema portofelului digital european

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 1 | 1496 | Timp de citire: 1 min.

O platformă ce permite consultări publice cu toți cei interesați de implementarea portofelului digital european a fost lansată acum câteva zile, potrivit unui comunicat de miercuri al Autorității pentru Digitalizarea României (ADR). Astfel, prin intermediul acesteia, cei interesați vor putea aduce sugestii privind portofelul digital european, ce va permite cetăţenilor să îşi dovedească identitatea şi să prezinte anumite documente în format electronic, prin accesarea telefonului mobil. Citește articolul