Art. 3 alin.1 din Legea fumatului nr.349/2002 actualizata prevede interzicerea fumatului in spatiile publice inchise. In spatiile publice inchise, fumatul este permis numai in locuri special amenajate pentru fumat, cu respectarea urmatoarelor conditii obligatorii:
a) sa serveasca exclusiv fumatului;
b) sa nu fie spatiu de tranzit sau de acces in spatiul public inchis;
c) sa fie dotate cu sisteme de ventilatie functionale care sa asigure eliminarea fumului de tutun;
d) sa fie dotate cu scrumiere si extinctoare si sa fie amenajate in conformitate cu prevederile legale in vigoare privind prevenirea si stingerea incendiilor;
e) sa fie marcate, la loc vizibil, cu unul dintre urmatoarele indicatoare prin care sa se indice: Camera pentru fumat, incapere in care este permis fumatul sau Loc pentru fumat, astfel incât orice persoana sa poata fi avizata asupra faptului ca numai in acel spatiu se poate fuma.
Proprietarii sau managerii care administreaza spatiile publice in care este interzis fumatul au obligatia de a afisa la loc vizibil simboluri care interzic fumatul.
Potrivit art. 10 din Legea fumatului, nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (1) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 100 lei la 500 lei.
Conform Legii nr.319/2006 cu modificarile si completarile ulterioare, in cadrul responsabilitatilor sale, angajatorul are obligatia sa ia masurile necesare pentru asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor, pentru prevenirea riscurilor profesionale si pentru informarea si instruirea lucratorilor, avand in vedere ca riscurile trebuie evitate, combatute la sursa ori, in cazul celor ce nu pot fi evitate, sa le evalueze.
Mai mult, angajatorii vor respecta principiul adaptarii muncii la om, in special in ceea ce priveste proiectarea posturilor de munca, alegerea echipamentelor de munca, a metodelor de munca si de productie, in vederea reducerii monotoniei muncii, a muncii cu ritm predeterminat si a diminuarii efectelor acestora asupra sanatatii. Vor veghea la inlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu este periculos sau cu ceea ce este mai putin periculos, dezvoltand politici de prevenire coerente care sa cuprinda tehnologiile, organizarea muncii, conditiile de munca, relatiile sociale si influenta factorilor din mediul de munca.
Masurile de protectie colectiva vor fi prioritare fata de masurile de protectie individuala.
Principalul risc profesional pe care natura munciila birou il prezinta este acela al pozitiilor vicioase, respectiv munca aproape exclusiv in fata computerului. Ca factor profesional cauzal, postura incomoda poate conduce la afectiuni osteo-musculo-articulare, ca de ex. lombalgii, cervico-scapulalgii, etc. Sindromul de compresie a nervului sciatic este cunoscut ca boala profesionala a celor a caror munca se desfasoara in pozitii vicioase.
Hotararea de Guvern nr. 1028/09 august 2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare prevede in art. 8 ca: „Angajatorul trebuie sa planifice sarcinile lucratorului astfel incât folosirea zilnica a ecranului de vizualizare sa fie intrerupta periodic prin pauze sau schimbari de activitate, care sa reduca suprasolicitarea in fata ecranului de vizualizare.”
De asemenea, Legea nr. 95/2006 cu modificarile si completarile ulterioare, privind reforma in domeniul sanatatii statueaza obligatia oricarui angajator persoana fizica sau juridica de a asigura fondurile si conditiile necesare pentru profilaxia specifica impusa de riscurile de la locul de munca.
Prevederile Codului muncii sunt in acelasi sens. Astfel, in cazul in care durata zilnica a timpului de munca este mai mare de 6 ore, salariatii au dreptul la pauza de masa si la alte pauze, in conditiile stabilite prin contractul colectiv de munca sau prin Regulamentul intern.
De vreme ce legislatia in vigoare nu stabileste ce durata sa aiba pauzele si la ce interval de timp sa fie acordate salariatilor, apreciez ca acestea vor fi stabilite de catre companie prin Regulamentul intern in sectiunea sanatate si securitate in munca.
In mod concret, vor exista prevederi in Regulamentul intern prin care se va stabili in sarcina salariatilor obligatia de a folosi integral timpul de munca pentru exercitarea atributiilor ce le revin potrivit functiei pe care o au stabilita in fisa postului. La sectiunea abateri disciplinare vor fi figura si:
- desfasurarea unei activitati personale sau private in timpul programului de lucru
- fumatul in alte locuri decat cele special amenajate
- nerespectarea prevederilor legale aplicabile, a contractului individual de munca, a Regulamentului intern si a dispozitiei conducatorilor ierarhici.
Se va preciza in Regulamentul intern cum vor fi sanctionate abaterile disciplinare si se va numi o persoana responsabila cu monitorizarea si raportarea abaterilor.
In acest sens, se va tine o condica de prezenta, obligatie instituita de prevederile art.119 din Codul muncii.
De retinut: Pauzele nu se includ in timpul de munca! Orele neefectuate nu pot fi incluse in fisa de pontaj si deci, nu pot fi remunerate.
In completare, as sugera incurajarea unui comportament pozitiv, spre exemplu, prin premierea angajatilor care se lasa de fumat.