avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 829 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... lucru la calculator - reglementari
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

lucru la calculator - reglementari

Am vazut ca s-a mai atins subiectul (cel putin tangential).
Totusi, imi este neclara problema pauzelor de relaxare a ochilor pentru cei care lucreaza la calculator. Sunt obligatorii ? Sunt incluse in timpul de lucru ? Durata minima ?
Am citit HG 1028/2006 si nu m-a lamurit . Art 8 impune ceva insa lasa loc pentru multe acolo. Mai exista alte reglementari ? CCM - la niv national ?

Cand vorbim de pauzele acestea, le socotim separat pauzei de masa sau e pauza de masa fractionata , de fapt ?
Cel mai recent răspuns: Octavia Turbatu , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 20:14, 3 Septembrie 2009
delia.ionescu a scris:
.................... imi este neclara problema pauzelor de relaxare a ochilor pentru cei care lucreaza la calculator. Sunt obligatorii ? Sunt incluse in timpul de lucru ? Durata minima ?
Am citit HG 1028/2006 si nu m-a lamurit . Art 8 impune ceva insa lasa loc pentru multe acolo. Mai exista alte reglementari ? CCM - la niv national ?
Cand vorbim de pauzele acestea, le socotim separat pauzei de masa sau e pauza de masa fractionata , de fapt ?


Buna ziua,

in ce calitate va intereseaza discutia: angajat sau angajator ??


Daca sunteti angajator, va pot sugera unele idei, rezultate in urma practicii personale (ca administrator judiciar si lichidator):
Premise:
- cei ce lucreaza la calculator (in fata monitorului) in mod practic si real, nu lucreaza 8 ore efective cu "ochii in ecran";
- conteaza si tipul monitorului (cu ecran de protectie, low radiations, LCD, plasma, etc);
- nu am la cunostinta studii medicale cu privire la efectele lucrului indelungat in fata ecranului.

Concluziile mele (opinia personala a expertului):
- am dotat posturile de lucru cu monitoare moderne, low-radiations;
- in decursul zilei de munca de 8 ore am acordat o pauza de 30 min. timp cu care s-a prelungit timpul de lucru (de platit se platesc doar cele 8 ore);
- colaboratorul nostru cu protectia muncii le-a facut salariatilor instructaj (pauza se materializeaza in cca. 3-5 minute la fiecare ora) si s-au completat fisele individuale de PM
- in Regulamentul de Ordine Interioara (ROI) s-a facut vorbire despre acest fenomen si despre masurile adoptate; deasemenea in fiecare fisa a postului.

Pentru particularitati locale, discutati cu omul Dvs. de la Protectia Muncii (angajat, colaborator).

In rest, "Doamne ajuta" (spus cu convingere).

Cu stima,
Profesionist in insolventa Eugen MARCOV
@legalmgm - Bine ati precizat : Angajat , sau angajator

Pana la studierea HG-lui , studiati Legea 319/2006 - a securitatii si sanatatii in munca si Normele de aplicare ale legii , pe care cu placere (extras) o atasez la subiect.
Cum bine a spus si dl. MARCOV, consultati pe Lucratorul Desemnat (persoana cu atributii de securitatea muncii) al societatii , sau serviciul extern in cazul in care nu exista lucrator desemnat.

Mai pe scurt : angajatorul va efectua o evaluare de risc ( pe loc de munca) si masuratori al nivelului de radiatii (acolo unde situatia o impune), iar ulterior in urma nivelului de risc (in planul de prevenire) va stabili daca se vor lua masuri suplimentare de protectie , echipamente de protectie (monitoare low-radiations) si pauze suplimentare .

Legea 319/2006 CAP. III Obligatiile angajatorilor
SECTIUNEA 1 Obligatii generale ale angajatorilor
ART. 6 (1) Angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca.
(2) In cazul in care un angajator apeleaza la servicii externe, acesta nu este exonerat de responsabilitatile sale in acest domeniu.
(3) Obligatiile lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca nu aduc atingere principiului responsabilitatii angajatorului.
ART. 7 (1) In cadrul responsabilitatilor sale, angajatorul are obligatia sa ia masurile necesare pentru:
a) asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
b) prevenirea riscurilor profesionale;
c) informarea si instruirea lucratorilor;
d) asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare securitatii si sanatatii in munca.
(2) Angajatorul are obligatia sa urmareasca adaptarea masurilor prevazute la alin. (1), tinand seama de modificarea conditiilor, si pentru imbunatatirea situatiilor existente.
(3) Angajatorul are obligatia sa implementeze masurile prevazute la alin. (1) si (2) pe baza urmatoarelor principii generale de prevenire:
a) evitarea riscurilor;
b) evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
c) combaterea riscurilor la sursa;
d) adaptarea muncii la om, in special in ceea ce priveste proiectarea posturilor de munca, alegerea echipamentelor de munca, a metodelor de munca si de productie, in vederea reducerii monotoniei muncii, a muncii cu ritm predeterminat si a diminuarii efectelor acestora asupra sanatatii;
e) adaptarea la progresul tehnic;
f) inlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu este periculos sau cu ceea ce este mai putin periculos;
g) dezvoltarea unei politici de prevenire coerente care sa cuprinda tehnologiile, organizarea muncii, conditiile de munca, relatiile sociale si influenta factorilor din mediul de munca;
h) adoptarea, in mod prioritar, a masurilor de protectie colectiva fata de masurile de protectie individuala;
i) furnizarea de instructiuni corespunzatoare lucratorilor.
HG 1425/2006 (Normele metodologice de aplicare a legii 319/2006);

SECŢIUNEA a 7-a Planul de prevenire şi protecţie
ART. 46 (1) Conform prevederilor art. 13 lit. b) din lege angajatorul trebuie sa întocmească un plan de prevenire şi protecţie care va fi revizuit ori de câte ori intervin modificări ale condiţiilor de munca, respectiv apariţia unor riscuri noi.
(2) În urma evaluării riscurilor pentru fiecare loc de munca/post de lucru se stabilesc măsuri de prevenire şi protecţie, de natura tehnica, organizatorică, igienico-sanitară şi de alta natura, necesare pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii lucrătorilor.
(3) În urma analizei măsurilor prevăzute la alin. (2) se stabilesc resursele umane şi materiale necesare realizării lor.
In calitate de angajator ma intereseaza.
Multumesc pt raspunsuri.

Am inteles ca totul se hotaraste in urma evaluarii situatiei concrete.
Voi vorbi si cu cel de la prot muncii insa primesc pe site-ul acesta raspunsuri mai ablitate de multe ori:)
Sunt lucrator desemnat SSM. In calitatea dvs. de angajator, sunteti obligat sa cunoasteti si sa respectati legislatia specifica lucrului cu echipamente tehnice cu ecran de vizualizare. Am selectat o serie de materiale , din care va puteti face o idee despre obligatiile dvs. in acest tip de activitate.
Sper ca va vor ajuta, succes in activitate !

Sfaturi pentru utilizatorii calculatoarelor

Ergonomie

In aceasta categorie sunt cuprinse acele elemente care duc la crearea unui mediu sanatos de lucru, si anume:
 pastrarea unei distante optime fata de monitor (recomandat 60 de cm), pentru a evita afectarea ochilor ;
 pozitionarea adecvata a monitorului, mouse-ului si tastaturii;
 utilizarea unor scaune reglabile ;
 distanta adecvata pentru genunchi si coapse de la birou la terminal ;
 tastatura ergonomica cu un design ce permite o pozitionare corecta a mainilor ;
 luminozitate si aerisire buna a incaperii;
 pauze de 10 minute dupa fiecare 50 de minute in fata calculatorului ;
 antebratele si coapsele trebuie sa fie orizontale, coatele apropiate de corp astfel incat sa formeze un unghi de 90º cu antebratul. Spatele se tine drept si talpile sprijinite in intregime pe podea ;
 degetele se tin usor curbate pe tastatura iar tastele se ating usor, fara brutalitate ;
 ecranul monitorului se va curata eliminandu-se orice pata, reflexie sau stralucire. Contrastul si luminozitatea monitorului se vor regla convenabil. Se vor elimina sursele de zgomot.
 cablurile de alimentare sa fie bine reglate si protejate ;
 dotarea ferestrelor cu jaluzele pentru a evita stralucirea sau reflexia luminii ;
 asigurarea existentei unei surse de lumina pentru a evita oboseala ochilor ;
 intreruperi frecvente ale lucrului la calculator (se recomanda privitul unei plante sau iesirea la aer curat).

OBLIGATII ANGAJATORI

Lucrătorii de birou sunt admişi la lucru numai după verificarea aptitudinilor şi documentelor de identitate, efectuarea vizitei medicale, instruirea la angajare , la locul de muncă şi cunoaşterea măsurilor de prevenire şi protecţie specifice activităţilor proprii.
Lucrătorii de birou trebuie să cunoască modul de deplasare în interiorul societăţii, regulile interne precum şi indicaţiile conducătorului locului de muncă referitoare la activităţile specifice.
Utilizarea echipamentelor de birou nu trebuie să prezinte riscuri pentru lucrători.
La ecranele de vizualizare caracterele de pe ecran trebuie să fie bine definite şi distincte, de dimensiuni corespunzătoare şi cu spaţiu suficient între caractere şi între rânduri.
Imaginea de pe ecran trebuie să fie stabilă, fără fenomene de scânteiere sau alte forme de instabilitate.
Strălucirea şi/sau contrastul dintre caractere şi fondul ecranului trebuie să poată fi uşor de reglat şi de adaptat condiţiilor ambiante.
Ecranul trebuie să poată fi orientat şi înclinat cu uşurinţă în funcţie de necesităţi.
Tastatură trebuie să fie înclinabilă şi separată de ecran, astfel încât să permită lucrătorului găsirea unei poziţii de lucru confortabile, care să evite oboseala braţelor şi mâinilor.
Spaţiul din faţa tastaturii trebuie să fie suficient pentru a permite sprijinirea mâinilor şi braţelor
Poziţia tastaturii şi caracteristicile tastelor trebuie să faciliteze utilizarea tastaturii.
Masă sau suprafaţă de lucru trebuie să aibă o suprafaţă puţin reflectantă, să aibă dimensiuni suficiente şi să permită o amplasare flexibilă a ecranului, tastaturii, documentelor şi echipamentului auxiliar.
Trebuie să existe spaţiu suficient pentru a permite lucrătorilor o poziţie confortabilă.
Scaunul de lucru trebuie să fie stabil şi să asigure operatorului libertate de mişcare şi o poziţie confortabilă., trebuie să poată fi reglat pe verticală, spătarul scaunului trebuie să poată fi înclinat şi reglat pe verticală.
Un reazem pentru picioare trebuie pus la dispoziţie celor care îl doresc.
Prin dimensiunile şi amenajarea sa, postul de lucru trebuie să asigure utilizatorului un spaţiu suficient, care să îi permită să îşi schimbe poziţia şi să varieze mişcările.
Iluminatul general şi iluminatul local (lămpi de lucru) trebuie să asigure condiţii de iluminat satisfăcătoare şi un contrast corespunzător între ecran şi mediul înconjurător, ţinând seama de tipul de activitate şi de necesităţile vizuale ale utilizatorului.
Strălucirile şi reflexiile supărătoare pe ecran sau pe orice alte echipamente trebuie evitate prin amenajarea locului de muncă şi a postului de lucru în funcţie de amplasarea şi caracteristicile tehnice ale surselor de lumină artificială.
Posturile de lucru trebuie să fie amenajate astfel încât sursele de lumină, cum ar fi ferestrele şi alte deschideri, pereţii transparenţi sau translucizi, precum şi echipamentele şi pereţii de culori deschise, să nu provoace străluciri orbitoare directe şi să antreneze cât mai puţin posibil reflexii pe ecran.
Ferestrele trebuie prevăzute cu un sistem adecvat de acoperire, cu posibilităţi de reglare pentru a atenua lumina naturală la postul de lucru.

REGLEMENTARI SSM

Lucratorii care urmeaza sa desfasoare activitati la echipamentele de calcul, vor fi incadrati si repartizati la posturile de lucru numai dupa efectuarea examenelor medicale obligatorii prevazute de reglementarile in vigoare ale Ministemlui Sanatatii, inclusiv a examenului medical oftalmologic.
Examenul medical se va realiza periodic, in conformitate cu prevederile Ordinului nr. 15/1982 al Ministemlui Sanatatii si ori de cate ori lucratorii acuza simtome vizuale sau generate posibil a fi determinate de exercitarea profesiunii.
In cazul in care, la controlul medical oftalmologic se constata ca nu pot fi utilizati ochelarii de corectie obisnuiti, lucratorii vor fi dotati cu mijloace de corectie speciale, adecvate sarcinii de munca, cheltuielile vor fi suportate de agentul economic respectiv.-HG 1028/2006
Lucratorii vor fi instruiti in utilizarea echipamentului de calcul inaintea inceperii activitatii si ori de cate ori se modifica organizarea sau dotarea locurilor de munca.
Lucratorii vor fi instruiti special asupra necesitatii amenajarii ergonomice a locului de munca si asupra pozitiilor corecte pe care trebuie sa le adopte in timpul lucrului in conformitate cu prevederile Normelor generale de protectie a muncii.
Conducerea unitatilor vor planifica si organiza activitatea zilnica astfel incat lucru in fata ecranului sa altemeze cu alte activitati.
In cazul in care altemarea activitatilor nu este posibila, iar sarcina de munca impune utilizarea ecranelor in cea mai mare parte a timpului de lucru, se vor acorda pauze suplimentare reglementate prin instructiuni propri
Timpul de asteptare a raspunsului calculatorului nu va fi consideratca pauza.

Scrisul la tastatura ne imbolnaveste

Pozitia incordata la calculator, mai ales asupra mous-ului, gatul indoit in fata, coloana stramba, pozitia incorecta a mainilor si felul in care tinem antebratul pe masa ne pot afecta sanatatea, la fel ca si bacteriile care se strang pe tastatura.
Bolile de care ne putem imbolnavi scriind la tastatura
Acestea sunt multiple, atat articulare, cat si nervoase ori bacteriene, spre exemplu:
- Boli articulare precum: sinovite (inflamarea lichidului sinovial din articulatie), tenosinovite (inflamatii ale capsulei sinoviale), epicondilite, bursite, periartrite etc.
- Sindromul de canal carpian – apar dureri in incheieturi si amorteli ale ultimelor trei degete in special, precum si incordarea spastica, temporara a acestora. Durerea initiala nu este obligatoriu puternica, ea se poate resimti ca o jena continua si obositoare, ca o arsura sau o amorteala ce nu lasa pacientul sa doarma. Din pacate progresia acestei boli poate compromite o buna parte din functionalitatea bratului, de aceea nu trebuie neglijata. Maijoritatea oamenilor au tendinta de a-si scutura putin bratul, de a misca degetele, ca mai apoi sa revina la realizarea activitatilor.
- Sindromul Raynaud consta in schimbarea culorii degetelor la modificarile de temperatura. Spre exemplu la frig intai se fac galbene apoi datorita vasocnstrictiei subcutanate intense pot devenii chiar vinetii. Insa aceste modificari nu se produc la diferente mari de temperatura asa cum se intampla la pacientii sanatosi. Mai mult, apare si amorteala zonelor respective datorita scaderii aportului de oxigen.
- Boala de vibratii care se manifesta prin dureri musculare si articulare
- Afectiuni ale coloanei vertebrale si a muschilor paravertebrali, spre exemplu spondiloza cervicala si durerile de spate, umeri sau gat.
Afectiuni ale stomacului
Cercetatorii au scos la iveala faptul ca bacteriile prezente pe tastatura mai ales la persoanele care obisnuiesc sa manance la birou sunt mai numeroase decat cele prezente pe colacul WC-ului.
Din pacate toate aceste bacterii pot ajunge in stomac si intestine cand mancam, astfel apar afectiuni digestive, gastrice si intestinale.
Aceste patologii sunt mai frecvente la tineri care nu au finalizate procesele de dezvoltare nervoasa, musculara si articulara, precum si la femeile de peste 30 de ani. Specialistii ne indeamna sa nu neglijam simptomatologia descrisa in cazul afectiunilor de mai sus, caci aceste boli pot evolua suficient de mult incat sa ne provoace atat suferinte in cadrul sananatii cat si in plan social prin imposibilitatea continuarii muncii.
Aceste afectiuni nu au o evolutie rapida, ci una lenta, progresiva, in care pacientul tinde sa se obisnuiasca cu simptomele si sa nu le mai ia in seama.
Preventia afectiunilor datorate scrisului la calculator
Pozitia corecta a coloanei, bratelor si capului
Bratele trebuie sa fie sprijinite pana la coate pe masa, iar palma care sta pe mous trebuie sa fie usor ridicata, sa nu atingeti cu inchietura masa si sa presati pe ea, ajungand mai apoi la sindromul de canal carpian.
Scaunul pe care stati trebuie sa fie unul cu spatar inalt si care totodata sa fie drept ori sa respecte curburile coloanei (deci ar trebui adaptat inaltimii), iar coloana trebuie sa fie dreapa si pozitia trunchiului relaxata. Capul nu trebuie aplecat in fata.
Curatarea tastaturii si a perifericelor in general trebuie realizata cel putin o data pe an.


~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Program operatori pc aura 48 aura 48 Bună ziua Aş vrea să ştiu care este programul de lucru pe zi pentru operatori PC ( pauze, program redus). Mulţumesc, (vezi toată discuția)
Spatiu de lucru alocat unui angajat Margareta72 Margareta72 Cati metri patrati sunt alocati prin lege unui angajat intr-un birou in care se desfasoara activitatea de CTC ? Daca fiecare birou are pe el si un PC se ... (vezi toată discuția)
Miopia si munca la calculator tina12 tina12 Sufar de miopie forte. Exista vreo lege care sa interzica persoanelor care sufera de miopie sa lucreze la calculator?(de exemplu celor care lucreaza in ... (vezi toată discuția)