Sedinta de informare privind medierea a devenit obligatorie incepand cu 15 februarie 2013, data de la care s-a instituit obligatia legala pentru parti ca, anterior declansarii unei actiuni in instanta, sa se prezinte la mediator in vederea informarii cu privire la posibilitatea solutionarii diferendelor pe calea medierii.
Reglementarea este prevazuta de art. 601 Legea nr. 115/2012, care stabileste, totodata, ca procedura prealabila instantei de judecata va fi obligatorie:
- in domeniul protectiei consumatorilor, cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;
- in materia dreptului familiei (neintelegerile care tin de continuarea casatoriei, partajul de bunuri comune, exercitiul drepturilor parintesti, stabilirea domiciliului copiilor, contributia parintilor la intretinerea copiilor sau orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii);
- in domeniul litigiilor privind posesia, granituirea, stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care privesc raporturile de vecinatate;
- in domeniul raspunderii profesionale in care poate fi angajata raspunderea profesionala, respectiv cauzele de malpraxis, in masura in care prin legi speciale nu este prevazuta o alta procedura;
- in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca;
- in litigiile civile a caror valoare este sub 50.000 lei, cu exceptia litigiilor in care s-a pronuntat o hotarare executorie de deschidere a procedurii de insolventa, a actiunilor referitoare la Registrul Comertului si a cazurilor in care partile aleg sa recurga la procedurile prevazute la art. 999-1018 din Codul de procedura civila;
- in cazul infractiunilor pentru care actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate si impacarea partilor inlatura raspunderea penala, dupa formularea plangerii, daca faptuitorul este cunoscut sau a fost identificat, cu conditia ca victima sa isi exprime consimtamantul de a participa la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul.
Scopul si continutul sedintei de informare
Consiliul de Mediere a emis, recent, un ghid pentru organizarea si desfasurarea sedintei de informare privind medierea, in care explica pas cu pas ce presupune noua procedura. Astfel, potrivit documentului, principiul informarii este o necesitate pentru ca procedura medierii si modul de actiune al mediatorului sa fie cunoscute de parti prealabil deciziei lor de a participa la mediere. Scopul informarii este ca mediatorul sa aduca la cunostinta partilor avantajele, efectele, regulile si limitele medierii adaptat la situatia lor concreta.
"Continutul informarii cu privire la mediere va cuprinde, fara a se limita, elementele relevante cu privire la definirea medierii si principiile acesteia, rolul mediatorului, drepturile si obligatiile partilor, avantajele medierii, efectele juridice ale acordului de mediere si posibilitatea autentificarii de catre notarul public a acordului rezultat din mediere", puncteaza institutia in documentul mentionat.
Important! Partile au libertatea sa-si aleaga mediatorul. (sursa oficiala pentru alegerea mediatorului este tabloul mediatorilor autorizati intocmit de Consiliul de Mediere, publicat AICI)
Sedinta de informare: gratuita sau nu?
Legea nr. 115/2012 stabileste ca sedinta de informare este gratuita: "Pentru activitatea de informare si consiliere a partilor cu privire la procedura medierii si avantajele acesteia, indeplinita potrivit legii anterior incheierii contractului de mediere, mediatorul nu poate pretinde onorariu".
Cu toate acestea, potrivit Ghidului emis de Consiliul de Mediere, sunt si cazuri in care mediatorul poate solicita onorariu, dupa cum urmeaza:
- In situatia in care ambele parti se prezinta la mediator, acesta nu poate pretinde onorariu pentru activitatea de informare;
- In situatia in care la mediator se prezinta o singura parte in vederea informarii si partea nu poate sa asigure prezenta celeilalte/celorlalte parti, mediatorul va proceda la convocarea acesteia/acestora, la solicitarea partii prezente in baza unui contract. Cheltuielile aferente procedurii de invitare a celeilalte/celorlalte parti vor fi suportate de parte solicitanta.
- In situatia in care o parte se prezinta la mediator in vederea derularii procedurii de mediere si ii solicita acestuia declansarea procedurii de mediere, mediatorul va proceda in baza unui contract la invitarea celilalte/celorlalte parti. In aceasta situatie, mediatorul este indreptatit sa solicite onorariu si cheltuieli ocazionate in derularea procedurii de pregatire a medierii.
Atentie! Informarea se poate realiza in intalniri comune sau individuale, in functie de optiunea partilor si de decizia mediatorului, care va avea in vedere elementele particulare ale conflictului.
Dovada participarii la sedinta de informare: certificatul de informare sau procesul-verbal?
Conform legii, dovada participarii la sedinta de informare se va face printr-un certificat de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea. Certificatul de informare trebuie semnat de mediator si de partile participante la sedinta de informare, iar eliberarea documentului se va face numai dupa semnarea lui de catre mediator si toate partile conflictului independent de sustinerea informarii in comun sau individual, se precizeaza in ghidul pus la dispozitie de Consiliul de Mediere. Certificatul se elibereaza intr-un numar de exemplare originale egal cu numarul partilor informate plus unul pentru arhiva formei de exercitare a profesiei.
Important! Mediatorul elibereaza certificat de informare chiar si in cazul in care una dintre partile conflictului refuza sa-l semneze.
Certificatul va cuprinde urmatoarele elemente obligatorii:
- Datele de identificare ale formei de exercitare a profesiei (obligatoriu denumire, sediul profesional si numarul certificatului de inregistrare fiscala cu data eliberarii acestuia)
- Numar de inregistrare al certificatului si data inregistrarii in registrul formei de exercitare a profesiei;
- Datele de identificare ale mediatorului care a realizat informarea
- Data, ora si locul sedintei de informare
- Partile participante cu toate datele de identificare (nume/denumire si domiciliu/sediu);
- Obiectul conflictului si, dupa caz, numarul dosarului din instanta si instanta pe rolul careia se afla dosarul;
- Decizia fiecarei parti in urma informarii cu privire la acceptarea medierii;
- Semnatura si stampila mediatorului si semnatura partilor.
Modelul de certificat de informare este disponibil AICI.
In cazul in care una dintre parti refuza in scris participarea la sedinta de informare ori nu se prezinta la data fixata pentru sedinta de informare, mediatorul nu va elibera certificatul de informare, ci va intocmi un proces-verbal, care se depune la dosarul instantei.
Procesul verbal va cuprinde urmatoarele:
- Datele de identificare ale formei de exercitare a profesiei (obligatoriu denumire, sediul profesional si numarul certificatului de inregistrare fiscala cu data eliberarii acestuia)
- Numar de inregistrare al certificatului si data inregistrarii in registrul formei de exercitare a profesiei;
- Datele de identificare ale mediatorului;
- Data, ora si locul la care a fost programata sedinta de informare;
- Partile participante cu toate datele de identificare (nume/denumire si domiciliu/sediu);
- Obiectul conflictului si, dupa caz, numarul dosarului din instanta;
- Motivul pentru care nu s-a putut realiza infofrmarea partilor;
- Semnatura si stampila mediatorului si, dupa caz, semnatura partilor.
Vezi AICI model de proces-verbal.
Ce se intampla daca NU participi la sedinta?
Conform OUG nr. 90/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cei care vor sa inceapa un proces sunt obligati sa participe la sedinta de informare, in caz contrar cererea lor de chemare in judecata fiind respinsa.
"Instanta va respinge cererea de chemare in judecata ca inadmisibila in caz de neindeplinire de catre reclamant a obligatiei de a participa la sedinta de informare privind medierea, anterior introducerii cererii de chemare in judecata, sau dupa declansarea procesului pana la termenul dat de instanta in acest scop (...)", se arata in textul OUG nr. 90/2012.
Pe de alta parte insa, un alt act normativ ce modifica Legea medierii, OUG nr. 4/2013, prevede ca dispozitiile OUG nr. 90/2012 referitoare la sanctiunea inadmisibilitatii se aplica numai proceselor incepute dupa data de 1 august 2013.
"Art. III. - Dispozitiile art. 2 alin. (12) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la sanctiunea inadmisibilitatii cererii de chemare in judecata, se aplica numai proceselor incepute dupa data de 1 august 2013"
Ceea ce inseamna ca, in perioada 15 februarie – 1 august, cererile de chemare in judecata nu vor fi respinse in caz de neparticipare la sedinta de informare.
Totusi, Aniela Badita, Avocat Partener SCA Badita & Pop a explicat, recent, pentru AvocatNet.ro, ca vor exista sanctiuni pentru justitiabilii care nu se prezinta la sedinta. Mai exact, a adaugat avocatul, pana la 1 august 2013 se vor aplica numai dispozitiile art.187 alin.1 pct.1 lit. f) din Noul Cod de Procedura Civila, prin care instanta va putea aplica o amenda de la 100 lei la 1000 lei pentru sanctionarea refuzului partii de a se prezenta la sedinta de informare cu privire la avantajele medierii.
Nota: Puteti consulta Ghidul realizat de Consiliul de Mediere in fisierul atasat sau direct pe site-ul institutiei.
-------
Cele mai importante acte normative care au modificat Legea medierii, pe care le puteti consulta si in sectiunea noastra de Legislatie:
Comentarii articol (17)