Capitalizarea Eximbank, subventionarea acelor sectoare care au randament crescut pe pietele internationale, precum si introducerea unor bariere netarifare pentru import vor fi masuri ce vor sta la baza Strategiei Nationale pentru Export(SEN), a precizat, luni, Ioan Codrut Seres, ministrul economiei si Comertului.
Cu prilejul unei dezbateri consultative cu principalii reprezentanti ai mediuluide afaceri, Costin Lianu, director în MEC, a precizat ca pentru a fi relevanta si de succes, Strategia Nationala de Export (SNE) trebuie sa implice în mod activ sectorul public si sectorul privat. "Este esential ca toti cei interesati în export sau care au activitati de impact asupra competitivitatii exporturilor si a dezvoltarii lor sa fie implicati de la început în procesul de elaborare a strategiei. Performantele viitoare la export ale României trebuie sa se bazeze pe avantaje competitive, pe dezvoltarea capacitatii si competentei sectorului de export si pe crearea unui economii care sa poata sa se dezvolte în conditii de liber schimb, într-o piata din ce în ce mai globalizata, a spus Ioan Codrut Seres. În acest context, reprezentantii mediului de afaceri au precizat ca "exporturile sunt partea cea mai sanatoasa a economiei românesti, fapt pentru care trebuie sprijinite în anumite momente". Cu toate ca principala cerinta a exportatorilor a fost capitalizarea Eximbank, în scopul cresterii rolului acesteia în finantarea productiei de export si a exportului, Asociatia Româna a Bancilor nu a participat la elalaborarea SEN si nici la dezbateri ulterioare.
Cu toate ca legislatia europeana interzice, prin normele de concurenta, interventia statului în protectia produselor autohtone, exportatorii au cerut sa se gaseasca anumite pârghii în acest sens. Astfel, se are în vedere capitalizarea Eximbank cu 1.000 miliarde ROL. Printre sectoarele ce vor avea prioritate la sustinerea exporturilor, conform SEN, ministrul Seres a clasat pe primele trei locuri industria textila, cea a mobilei si de IT. La acestea, directorul Costin Lianu, a adaugat, conform unui studiu elaborat la nivel international, turismul ecologic. Scopul principal al strategiei este de a sustine si stimula întreprinderile românesti sa functioneze pe baza unor standarde competitive internationale - calitate, eficienta, inovatie, diversificarea ofertei si a pietelor de export si management performant. Pentru a da valoare produselor românesti pe pietele externe si pentru a face fata competitiei trebuie stimulate, prin pârghii corespunzatoare, în special întreprinderile mici si mijlocii. Cu prilejul lansarii în dezbatere publica a proiectului Strategiei Nationale de Export (SNE), s-a subliniat ca trebuie înteles si faptul ca avantajele competitive nu vin din protectionism, cote sau acces preferential de piata. Din contra, acestea duc, de cele mai multe ori la stagnare, la nivelul scazute de abilitati antreprenoriale. Principala preocupare a Guvernului, dar în primul rând a exportatorilor, trebuie sa fie crearea de branduri de succes. "Logan-ul a facut pentru imaginea României mai mult decât trei strategii. Este un exemplu clar ca putem sa creem astfel de branduri, punctele slabe cât si atuurile exporturilor românesti fiind resursele umane", a subliniat Seres. Conform strategiei, declaratia de viziune pentru România este de a se obtine o mai mare bunastare economica pentru toti cetatenii, prin cresterea competitivitatii în comertul international, determinata de calitate, diversitate si excelenta. Strategia Nationala pentru Export a fost realizata de Ministerul Economiei si Comertului, Consiliul de Export, împreuna cu Centrul International de Comert de la Geneva, OMC - UNCTAD.
Pentru a atinge obiectivele de reducere a decalajului economic s-a precizat ca este esential ca atât factorii politici, factorii de decizie guvernamentali, sectorul privat, societatea civila si comunitatea donatorilor sa lucreze într-un cadru agreat si acceptat. Este nevoie sa fie investite fonduri importante în cercetarea, dezvoltarea, inovarea si transferul tehnologic în favoarea exportatorilor în special pentru cei din sectorul IMM-urilor. În cadrul perspectivei sectoriale a SNE, cercetarea si dezvoltarea româneasca trebuie sa contribuie la modernizarea tehnologiilor sau introducerea unora noi în sectoare traditionale, cum ar fi îmbracaminte, mobilier, procesarea metalelor, industria chimica si constructoare de masini, pentru alinierea la standardele de calitate si competitivitate ale ofertei românesti de export existente. Prin atingerea acestor standarde de calitate, produsele românesti vor putea elimina importurile care nu au aceste caracteristici. De altfel, oficiali ai MEC au precizat ca în multe tari ale UE, asociatiile de producatori, patronatele, au impus reguli drastice privind importul unor produse recurgând la factori "sentimentali", precum folosirea fortei de munca a copiilor în tari din Asia, sau exploatarea necorespunzatoarea a factorilor de mediu pentru crearea de bunuri materiale. Astfel, fara a încalca reguli vizând concurenta, s-a reutit o autoprotectie a produselor din aceste tari, o crestere a veniturilor producatorilor autohtoni. SEN a fost lansata miercuri, 7 septembrie, în prezenta presedintelui Traian Basescu si a premierului Calin Popescu Tariceanu.
Comentarii articol (0)