Ministerul Transporturilor a lansat in dezbatere publica proiectul “Strategiei Nationale pentru Siguranta Rutiera 2013-2020”, document-cadru de politici publice pentru imbunatatirea traficului rutier din Romania, care urmeaza sa fie aprobat de Guvern ?i sa intre in vigoare, cu doi ani mai tarziu fata de data la care a fost intocmit.
Un nou document ar putea fi anexat permisului auto
In Romania, gradul de incasare a amenzilor la regimul circulatiei este sub 40 %, in timp ce la nivelul statelor membre UE acesta este de peste 90%, in Olanda fiind chiar de 98%, se arata in Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera 2011-2020.
Pentru a imbunatati colectarea banilor din amenzi, Guvernul propune introducerea unui tichet de contraventie, care sa insoteasca permisul de conducere. Acest tichet este destinat evidentierii sanctiunilor contraventionale la regimul rutier achitate.
"Lipsa acestuia dovedeste neachitarea contravalorii amenzii si atrage dupa sine suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pana la plata amenzii", explica autorii Strategiei.
De asemenea, o alta masura menita sa imbunatateasca gradul de colectare a amenzilor de circulatie se refera la crearea serviciului public on-line ce va permite utilizatorilor sa plateasca prin internet amenzile rutiere.
Permisele de conducere ar putea fi obtinute mai greu
Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera prevede reguli mai aspre pentru obtinerea permisului de conducere. Astfel, viitorii soferi ar trebui sa fi aboslvit macar invatamantului minim obligatoriu, care, conform Legii Educatiei, este de 10 clase.
Mai mult decat atat, examinarile pentru obtinerea permisului auto ar putea fi mai complexe, astfel incat cei care vor sa obtina dreptul de a conduce sa fie supusi unei evaluari mai ample, si nu doar unei verificari a cunoasterii legislatiei si a abilitatatii de a efectua anumite manevre, cum se intampla in prezent. Potrivit prevederilor, s-ar putea introduce noi teste, atat practice, cat si teoretice, referitoare la conducerea preventiva, evaluarea riscurilor, siguranta rutiera, primul ajutor, eficienta energetica, si conducerea ecologica.
In plus, probele practice ar putea fi inregistrate prin intermediul mijloacelor tehnice montate in habitaclul autovehiculului.
Tot in ceea ce priveste permisele, Strategia Guvernului mai prevede si reducerea duratei de valabilitate a permisului incepand cu o anumita varsta.
Programe de reabilitare pentru soferii indisciplinati in trafic
Totodata Executivul vrea sa initieze si sa finanteze programe complexe de reabilitare pentru soferii cu abateri repetate, cu permis suspendat sau anulat. Astfel, se analizeaza posibilitatea introducerii unor programe de conducere preventiva, de consiliere/reabilitare psihologica pentru soferii care incalca prevederile legale privitoare la viteza si la consumul de alcool la volan, precum si programe de consiliere-reeducare post-eveniment de circulatie.
"Aceste programe vor fi voluntare sau obligatorii si se vor baza pe faptul ca incalcarile repetate ale legislatiei rutiere nu sunt cauzate atat de necunoasterea regulilor, cat de atitudinile conducatorilor auto. Acestea pot fi corectate mai ales prin consiliere psihologica si programe de conducere preventiva si de schimbare a comportamentelor celor care incalca prevederile legale", se arata in Strategia pentru Siguranta Rutiera.
Mai mult decat atat, conform prevederilor, soferii ar putea avea posibilitatea de a opta pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului auto prin participarea in centre autorizate la programe de reabilitare comportamentala / consiliere psihologica, la cursuri de conducere defensiva/ preventiva sau la efectuarea in spitale a unui stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere, dupa caz.
Pedepse mai aspre pentru depasirea limitei de viteza
Strategia de Siguranta Rutiera prevede, de asemenea, si cresterea gradului de intransigenta a legii in ceea ce priveste conducerea vehiculelor care circula cu viteza mai mare decat viteza legala, prin cresterea graduala, in functie de cuantumul vitezei, a duratei de suspendare a permisului si a cuantumului amenzii.
Nu in ultiimul rand, Strategia mai prevede si interzicerea folosirii dispozitivelor de detectare a aparatelor radar, masura menita sa stopeze agresivitatea rutiera.
In plus, documentul urmareste si interzicerea accesului pe drumurile publice a vehiculelor de tip ATV, cu exceptia drumurilor comunale, pentru care este obligatoriu sa existe avizul autoritatilor administratiei publice locale.
Unele propuneri ar putea fi aplicate chiar din perioada imediat urmatoare
O parte din propunerile existente in Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera ar putea fi puse in practica mai repede decat ne asteptam, avand in vedere ca o propunere de modificare a Codului rutier a fost anuntata la inceputul acestei luni, ea fiind publicata deja pe site-ul Ministerului Administratiei si Internelor (MAI). Multe dintre modificarile propuse de MAI se regasesc si in Strategia elaborata de Guvern.
Spre exemplu, modificarile propuse de MAI vizeaza pedepse mai mari pentru soferii care nu respecta regulile de circulatie. Astfel, amenzile vor creste substantial pentru cei care conduc sub influenta bauturilor alcoolice, care nu acorda prioritate de trecere pietonilor angajati in traversare regulamentara, precum si pentru cei care depasesc cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv.
Concret, aceste fapte vor fi sanctionate cu amenda maxima prevazuta in clasa a V-a de sanctiuni (de la 21 la 100 puncte-amenda), dar si cu aplicarea sanctiunii complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 120 de zile. Aceasta in conditiile in care, in prezent, contraventiile prevazute la clasa a V-a de sanctiuni se aplica doar persoanelor juridice.
Mai mult chiar, neacordarea prioritatii de trecere pietonilor se pedepseste momentan cu amenda din clasa a II-a de sanctiuni si cu suspendarea permisului de conducere pentru 30 de zile. De asemenea, potrivit prevederilor in vigoare ale Codului Rutier, conducerea sub influenta bauturilor alcoolice se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a IV-a de sanctiuni si cu aplicarea sanctiunii complementare a suspendarii permisului auto pentru 90 de zile. In acelasi timp, legislatia actuala nici macar nu prevede pragul introdus de MAI, cel de de 60 de km/h.
"Se introduce o noua treapta privind limita de viteza, respectiv depasirea cu peste 60 de km/h a limitei maxime prevazute pentru sectorul respectiv de drum si categoria de vehicul careia i se aplica (de exemplu, conducerea unui autovehicul din categoria B cu o viteza de peste 110 km/h in localitate)", informeaza MAI.
Potrivit institutiei, inasprirea sanctiunilor prevazute pentru incalcarea acestor norme rutiere are in vedere reducerea numarului de accidente.
Conform proiectului de lege elaborat de MAI, proba teoretica si practica a examenului pentru permisul de conducere vor fi filmate, pentru asigurarea si verificarea legalitatii examenului.
"Pentru proba practica, sistemele tehnice de monitorizare se instaleaza pe autovehiculele folosite la sustinerea probei practice. Vehiculele utilizate la proba practica pentru categoriile AM, A1, A2 si A sunt exceptate de la aceste dotari", se precizeaza in propunerea legislativa.
Conform documentului citat, inregistrarea se stocheaza de catre serviciul public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor care organizeaza examenul de obtinere a permisului de conducere pe o perioada de cel mult un an de la data desfasurarii acestuia. Accesul la aceste materiale va fi permis numai serviciului public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor care a organizat examenul de obtinere a permisului de conducere, precum si Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor.
De asemenea, proiectul MAI propune introducerea unei noi sanctiuni pentru soferii care nu isi achita amenzile rutiere in termen de 90 de zile de la data comunicarii procesului verbal.
"Suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule intervine de drept in situatia in care conducatorul de autovehicul sau tramvai sau, dupa caz, proprietarul vehiculului ori detinatorul mandatat nu face dovada achitarii amenzii contraventionale aplicate ca urmare a nerespectarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta, in termen de 90 de zile de la data comunicarii procesului verbal", se arata in textul documentului.
Odata cu constatarea contraventiei si aplicarea amenzii, in situatia in care plata acesteia nu se face pe loc, agentul constatator completeaza in procesul verbal si instiintarea de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce autovehicule.
Pe de alta parte, propunerea MAI stabileste ca aplicarea acestei sanctiuni inceteaza in urmatoarele cazuri:
- la data prezentarii dovezii achitarii amenzii la sediul serviciului politiei rutiere pe raza caruia a fost savarsita fapta
- la data achitarii amenzii contraventionale
- in termen de 10 zile de la data transmiterii dovezii achitarii amenzii printr-o alta modalitate decat cele mentionate
Reguli rutiere noi au intrat in vigoare la inceputul anului
Codul rutier a a fost modificat la finalul lui 2012, insa noile reglementari rutiere au intrat in vigoare abia la 19 ianuarie.
Incepand cu aceasta data, vizita medicala este obligatorie pentru reinnoirea permisului auto, in conditiile in care anterior acestei prevederi, la reinnoirea unui permis auto expirat, nu se impunea efectuarea examinarii medicale.
Potrivit reglementari lor aplicabile din 19 ianuarie 2013, mopedele sunt considerate autovehicule, ceea ce inseamna ca pentru a le conduce este nevoie de permis de conducere. In Codul rutier a fost introdusa, in acest scop, categoria de permis AM, care poate fi obtinuta numai de persoane cu varsta minima de 16 ani impliniti.
Permisul pentru categoria AM va fi valabil 10 ani, iar obtinerea lui va fi conditionata, la fel ca in cazul celorlalte categorii, de sustinerea unei probe teoretice de verificare a cunostintelor si a unei probe practice de verificare a aptitudinilor si comportamentului.
Si modelul permisului de conducere a fost modificat din luna ianuarie, astfel incat documentul sa corespunda modelului european. In general, continutul permisului a ramas aproximativ acelasi, doar modul in care elementele sunt aranjate difera putin.
In plus fata de modelul anterior, pe noile permise de conducere pot sa apara informatii despre problemele medicale ale conducatorului auto: daca poarta ochelari sau lentile de contact, daca are aparat auditiv sau proteza pentru unul sau mai multe dintre membre.
De asemenea, pe permis sunt notate toate restrictiile pe care titularul le are la condus, cum ar fi restrictie la calatoria pe timpul zilei (de exemplu: o ora dupa rasaritul soarelui si o ora inainte de apus), restrictie la calatoria pe o raza de ... km de la locul de resedinta a titularului sau doar in interiorul unui oras, in perimetrul unei zone/regiuni, conducere fara pasageri in habitaclul autovehiculului, etc.
Vechile permise de conducere au ramas valabile pana la expirarea perioadei lor de valabilitate, astfel incat conducatorii nu au fost nevoiti sa isi schimbe permisele odata cu aparitia celor noi. Ei isi vor pastra vechiul permis, urmand ca in momentul in care acesta expira sa li se elibereze documentul in noul format.
Comentarii articol (36)