Articol scris de avocatul Daniel Stiger de la S.C.A. Serban & Asociatii
Beneficiile acordului-cadru. Utilizarea acestei modalitati speciale este de natura sa ofere autoritatilor contractante o serie de beneficii, fiind aplicabila cu preponderenta in cazul unui proces repetitiv de furnizari de produse, servicii sau lucrari ce se intinde pe o perioada determinata de pana la maxim 4 ani. Fara a avea un caracter exhaustiv, exemplificam in continuare cateva astfel de beneficii:
- posibilitatea autoritatii contractante de a incheia un acord-cadru fara a detine efectiv la data semnarii resursele necesare achizitiei respective, urmand ca sursa de finantare sa fie gasita ulterior;
- pe toata durata pentru care a fost incheiat un acord-cadru si in functie de necesitatile sale concrete, autoritatea contractanta va putea atribui ulterior contracte subsecvente aferente, nemaifiind astfel necesara organizarea de noi proceduri pentru cantitati/servicii/lucrari suplimentare.
Despre clauzele contractuale. O prima situatie este data de cazul in care autoritatea contractanta incheie acordul-cadru cu un singur operator economic. Astfel, in aceasta ipoteza, acordul respectiv trebuie sa prevada cel putin:
(i) obligatiile pe care operatorul economic si le-a asumat prin propunerea tehnica; si
(ii) pretul unitar pe care operatorul economic l-a prevazut in propunerea financiara si pe baza caruia se va determina pretul fiecarui contract atribuit ulterior.
Cea de-a doua situatie o reprezinta cazul in care autoritatea contractanta incheie acordul-cadru cu mai multi operatori economici , caz in care acordul-cadru trebuie sa prevada cel putin:
(i) obligatiile pe care fiecare dintre operatorii economici si le-au asumat prin propunerea tehnica; si
(ii) pretul unitar pe care fiecare operator economic l-a prevazut in propunerea financiara.
In considerarea contractelor subsecvente care urmeaza sa fie atribuite in temeiul unui acord-cadru, acesta din urma trebuie sa mentioneze si elementele/conditiile considerate esentiale care se refera la:
- obligatiile pe care operatorul economic/operatorii economici si le-a(u) asumat prin propunerea tehnica prezentata in cursul procedurii de atribuire, in special in ceea ce priveste (i) caracteristicile tehnice – functionale si de performanta – ale produselor care urmeaza sa fie furnizate, (ii) descrierea serviciilor care urmeaza sa fie prestate si nivelul calitativ al acestora, (iii) descrierea lucrarilor care urmeaza sa fie executate si nivelul calitativ al acestora, (iv) duratele/termenele de livrare, de prestare sau de executie incepand din momentul incheierii contractului, (v) garantiile acordate, (vi) orice alte elemente care au fost luate in considerare in procesul de analiza si evaluare a propunerilor tehnice;
- pretul/tariful unitar sau preturile/tarifele unitare, alte angajamente financiare sau comerciale, pe care operatorul economic/operatorii economici le-a(u) prevazut in propunerea financiara;
- conditii specifice si formule de ajustare a preturilor, dupa caz; precum si
- orice alte elemente/clauze pe care autoritatea contractanta le considera necesare.
Totodata, in cazul in care acordul-cadru este incheiat cu mai multi operatori economici, iar contractele subsecvente urmeaza sa fie atribuite prin reluarea competitiei, acordul-cadru trebuie sa prevada si:
- elementele/conditiile care nu vor putea fi subiectul niciunei modificari pe intreaga durata a respectivului acord; precum si
- elementele/conditiile care vor face obiectul reluarii competitiei pentru atribuirea contractelor subsecvente.
Mai mult, orice acord-cadru va preciza in continutul sau si urmatoarele obligatii principale:
(i) pentru autoritatea contractanta:
- obligatia de a nu incheia cu alt operator economic, pe durata acordului-cadru, un contract avand ca obiect achizitionarea produselor/serviciilor/lucrarilor ce fac obiectul acordului-cadru respectiv1;
- obligatia de a atribui contracte operatorului economic/operatorilor economici semnatar(i), ori de cate ori intentioneaza sa achizitioneze produsele/serviciile/lucrarile care au facut obiectul acordului-cadru respectiv, respectand conditiile esentiale stabilite la incheierea acestuia, si, totodata,
- in cazul in care acordul-cadru este incheiat cu mai multi operatori economici, iar contractele subsecvente urmeaza sa fie atribuite prin reluarea competitiei, obligatia ca, ori de cate ori autoritatea contractanta va decide achizitionarea produselor/serviciilor/lucrarilor care fac obiectul acordului respectiv, aceasta sa transmita concomitent o invitatie de participare la reofertare catre toti operatorii economici semnatari ai acordului-cadru2.
(ii) pentru operatorul economic/operatorii economici:
- obligatia furnizarii de produse/prestarii de servicii/executiei de lucrari, astfel cum a fost prevazut in acordul-cadru respectiv, ori de cate ori autoritatea contractanta solicita acest lucru (solicitare care se va materializa prin incheierea unui contract subsecvent).
Cat priveste clauzele contractelor subsecvente incheiate in baza unui acord-cadru, acestea vor fi reglementa in mod expres si in detaliu aspecte precum pretul contractului, modalitatea de plata a pretului, lucrarile efective ce vor fi efectuate/cantitatea exacta ce va fi livrata/serviciile ce vor fi prestate, termenul de indeplinire s.a.
Stabilirea valorii estimate. Cat priveste estimarea valorii unui acord-cadru, dispozitiile Articolului 31 din OUG 34/2006 prevad faptul ca aceasta se considera a fi valoarea maxima estimata, fara TVA, a tuturor contractelor de achizitie publica ce se anticipeaza ca vor fi atribuite in baza acordului-cadru respectiv, pe intreaga sa durata.
Documente constatatoare. La terminarea prestatiilor aferente unui acord-cadru (si nu la finalul contractelor subsecvente atribuite in baza acordului-cadru respectiv), autoritatea contractanta are obligatia de a emite documente constatatoare care contin informatii referitoare la indeplinirea obligatiilor contractuale de catre contractant si, daca este cazul, la eventualele prejudicii, astfel:
(i) pentru acordurile-cadru de furnizare: in termen de 14 zile de la data terminarii furnizarii produselor care fac obiectul respectivului acord si, suplimentar, in termen de 14 zile de la data expirarii perioadei de garantie a produselor in cauza;
(ii) pentru acordurile-cadru de servicii (altele decat cele de servicii de proiectare): in termen de 14 zile de la data terminarii prestarii serviciilor care fac obiectul respectivului acord;
(iii) pentru acordurile-cadru de servicii de proiectare: in termen de 14 zile de la data terminarii prestarii serviciilor care fac obiectul respectivului acord si, suplimentar, in termen de 14 zile de la data incheierii procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor proiectate;
(iv) pentru acordurile-cadru de lucrari: in termen de 14 zile de la data incheierii procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor si, suplimentar, in termen de 14 zile de la data incheierii procesului-verbal de receptie finala a lucrarilor intocmit la expirarea perioadei de garantie a lucrarilor in cauza.
Toate aceste documente constatatoare anterior mentionate vor fi intocmite in 3 exemplare, autoritatea contractanta avand urmatoarele obligatii:
(i) sa elibereze un exemplar operatorului economic;
(ii) sa depuna un exemplar la dosarul achizitiei publice; si
(iii) sa transmita un exemplar Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, in cel mult 10 zile de la data expirarii termenelor de mai sus.
__
1 Legea instituie doua exceptii de la aceasta obligatie, respectiv: (1) operatorul economic/operatorii economici semnatar(i) ai acordului-cadru nu mai are/au capacitatea de a raspunde solicitarilor autoritatii contractante sau (2) autoritatea contractanta nu are dreptul de a atribui contracte subsecvente a caror valoare cumulata este mai mare decat o valoare a carei depasire ar conduce la eludarea aplicarii acelor prevederi ale OUG 34/2006 care instituie obligatii ale autoritatii contractante in raport cu anumite praguri valorice – in acest din urma caz fara a aduce atingere regulilor de estimare a valorii contractului de achizitie publica.
2 Conform dispozitiilor Articolului 69 din Hotararea Guvernului nr. 925 din 19 iulie 2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din OUG 34/2006, invitatia la reofertare trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
a) cu privire la cantitatile si elementele specifice care vor face obiectul contractului ce urmeaza sa fie atribuit;
b) cu privire la elementele/conditiile care fac obiectul reluarii competitiei si criteriul de atribuire/factorii de evaluare care urmeaza sa fie aplicati pentru stabilirea operatorului economic caruia ii va fi atribuit contractul, astfel cum s-a prevazut in documentatia de atribuire elaborata pentru incheierea acordului-cadru;
c) cu privire la modul in care se depune/transmite noua oferta si data limita pana la care operatorii economici au dreptul de a depune/transmite noua oferta.
Totodata trebuie mentionat si faptul ca, potrivit aceluiasi Articol, elementele care pot face obiectul reofertarii se pot referi la pret, termene de livrare/prestare/executie, caracteristici tehnice, nivel calitativ si de performanta si/sau la orice altele asemenea, in masura in care acestea au fost prevazute.