Potrivit reglementarilor adoptate de Executiv marti, inainte de insolventa, autoritatile locale vor trece printr-o etapa intermediara: starea de criza financiara, in cazul in care datoriile lor sunt mai vechi de 90 de zile si depasesc 15% din bugetul general sau daca nu au achitat drepturile salariale ale personalului pentru o perioada mai mare de 90 de zile de la data scadentei.
"Autoritatea deliberativa (CJ sau CL) ia act de existenta situatiei de criza financiara, prin adoptarea unei hotarari, si mandateaza ordonatorul principal de credite sa elaboreze un proiect de plan de redresare financiara (…) In termen de 5 zile de la adoptarea hotararii prin care a fost declarata starea de criza financiara, se constituie Comitetul pentru situatii de criza financiara, prin ordin al prefectului. Ordonatorul principal de credite impreuna cu ceilalti membri ai Comitetului pregatesc un Plan de redresare financiara a unitatii administrativ-teritoriale, cu avizul Camerei de Conturi", explica Guvernul pe pagina sa de internet.
Conform actului normativ adoptat marti, planul de redresare financiara va cuprinde, printre altele, masuri care sa asigure prestarea serviciilor publice esentiale de catre autoritatile administratiei publice locale, masuri de imbunatatire a managementului financiar, de crestere a gradului de colectare a veniturilor si de generare de venituri suplimentare, masuri pentru reducerea cheltuielilor.
Planul de redresare financiara poate fi modificat ori de cate ori este necesar, in cazul in care apar date, informatii sau fapte necunoscute la momentul aprobarii acestuia.
Prevederile din OUG adoptata marti mai stavilesc ca situatia de criza financiara inceteaza prin adoptarea unei hotarari de catre autoritatea deliberativa, la cererea ordonatorului principal de credite si cu avizul consultativ al Comitetului pentru situatii de criza financiara.
Situatia de criza financiara poate inceta daca criteriile de neachitare a obligatiilor de plata sau a drepturilor salariale nu s-au mai evidentiat timp de 180 de zile calendaristice.
In acelasi timp, insa, dupa criza finanaciara, daca problemele continua, autoritatea locala poate intra si in insolventa. Mai exact, unitatea administrativ-teritoriala este considerata in stare de insolventa daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
- neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile si care depasesc 50% din bugetul anual, fara a se lua in calcul cele aflate in litigiu contractual;
- neachitarea drepturilor salariale prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, pe o perioada mai mare de 120 de zile de la data scadentei.
Guvernul explica, pe pagina sa de internet, ca procedura de insolventa a unitatilor administrativ-teriotoriale se deschide pe baza unei cereri introduse la tribunal de catre creditori sau de ordonatorul principal de credite.
"Pentru perioada de insolventa, administratorul judiciar impreuna cu ordonatorul principal de credite intocmesc un plan de redresare a insolventei, care trebuie sa fie supus avizarii Directiei Generale a Finantelor Publice Judetene sau a Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti si Camerei de Conturi teritoriale. Executarea Planului de redresare a starii de insolventa nu poate dura mai mult de 3 ani, cu incepere de la data admiterii acestuia", explica Executivul.
Comentarii articol (2)