Termenul limita pentru depunerea situatiilor financiare pe 2013 este vineri, 30 mai. Astfel, firmele mai au la dispozitie doar trei zile pentru a pune la punct ultimele detalii. Printre acestea se numara si faptul ca documentele trebuie sa contina in mod obligatoriu doua semnaturi.
Pe de-o parte, in partea dreapta a paginii situatiile financiare anuale trebuie semnate de catre persoanele care le intocmesc, adica cele care organizeaza si conduc contabilitatea societatii pentru care formularele se depun. Mai exact, aici pot semna, conform informatiilor oferite de Finante in formularele pentru bilanturi:
- Persoane fizice autorizate CECCAR (Experti contabili)
-
Persoane juridice autorizate CECCAR (firme de contabilitate)
- Directorul economic
-
Contabilul sef
- Alta persoana care are studii superioare economice si care inlocuieste Directorul Economic si Contabilul sef, cand acestia lipsesc.
In ceea ce priveste punctul 5, trebuie sa stiti ca nu orice persoana din cadrul societatii poate semna bilantul. Asa cum noteaza Finantele, persoana respectiva trebuie sa aibe studii economice superioare si sa sa tina locul, printr-o imputernicire legala, Directorului Economic si Contabilului Sef, atunci cand acestia nu sunt la firma.
Imputernicirea este mentionata in Legea contabilitatii, care prevede la art. 10 ca "Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie".
A doua semnatura obligatorie pe orice raportare financiara anuala este cea a administratorului sau persoanei care are obligatia gestionarii entitatii. Administratorul trebuie sa semneze in partea stanga, el asumandu-si astfel raspunderea legala pentru intocmirea corecta a situatiilor financiare anuale.
Atentie! Cele doua semnaturi mentionate trebuie sa apara pe fiecare pagina pe care sunt solicitate.
Inainte insa ca administratorii sa semneze situatiile financiare, ar trebui sa fie atenti la unele aspecte. Mai exact, conform lui Dan Schwartz, Managing Partner RSM Scot, acestia trebuie sa se asigure ca situatiile financiare au fost pregatite in conformitate cu standardele de contabilitate aplicabile. De asemenea, trebuie ei trebuie sa aiba grija ca situatiile financiare reflecta realitatea economica a companiei si ca au fost respectate toate cerintele de conformare cu legea comerciala si fiscala.
"Cu rare exceptii, patronii nu pot verifica ei insisi corectitudinea situatiilor financiare, intrucat pentru a putea face acest lucru sunt necesare cunostinte aprofundate de contabilitate, audit financiar si fiscalitate", a precizat pentru AvocatNet.ro Dan Schwartz.
Totusi, pentru a putea avea certitudinea ca situatiile financiare sunt corect intocmite, administratorii ar trebui sa apeleze la o firma de audit financiar, legea contabilitatii obligand companiile listate pe bursa, institutiile financiare si companiile de dimensiuni mari sa auditeze situatiile lor financiare, sustine acesta.