Iata textul integral al Circularei emisa in 14 iunie de secretarul de stat in Miniterul Finantelor Publice, Dan Manolescu. (sublinierile apartin redactiei AvocatNet.ro)
Proiectele finantate din instrumente structurale in cadrul programelor operationale pentru obiectivul convergenta pot avea ca beneficiari parteneriate compuse din doua sau mai multe entitati cu personalitate juridica, inregistrate in Romania si/sau in statele membre ale Uniunii Europene, cu conditia desemnarii ca lider al parteneriatului a unei entitati inregistrate fiscal in Romania, exceptie facand proiectele pentru care beneficiar este o grupare europeana de cooperare teritoriala, conform prevederilor art. 23 din OUG nr. 64/2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, cu modificarile si completarile ulterioare.
De asemenea, in conformitate cu prevederile art. 24 din OUG nr. 64/2009, pentru implementarea proiectelor prevazute la art. 23, autoritatile sau institutiile finantate din fonduri publice pot stabili parteneriate cu entitati din sectorul privat [...]. Termenii, conditiile si responsabilitatile partilor privind implementarea proiectului sunt stabilite prin acordul de parteneriat incheiat intre lider si parteneri, conform prevederilor art. 35 alin. (1) din HG nr. 218/ 2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr. 64/2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, cu modificarile si completarile ulterioare.
Modelul orientativ al acordului de parteneriat este stabilit la nivelul fiecarei autoritati de management, in scopul reglementarii de principiu a aspectelor
legale, financiare si de orice alta natura, dupa caz, care pot interveni in implementarea in parteneriat a proiectului respectiv, potrivit prevederilor art. 35
alin. (3) din HG nr. 218/2012.
Din analiza cadrului legal la care am facut referire mai sus reiese ca in vederea implementarii proiectelor finantate din fonduri nerambursabile (prin
POSDRU), nu este obligatorie existenta unui beneficiar unic al acestor fonduri. Prin urmare, responsabilitatea indeplinirii obiectivelor comune impuse prin realizarea Proiectelor derulate in cadrul POSDRU poate fi asumata de mai multe entitati care alcatuiesc un parteneriat in acest scop.
Potrivit prevederilor stipulate in Acordurile de parteneriat primite in vederea analizei, prin semnarea Acordului de parteneriat, „partile isi exprima acordul de asociere in vederea implementarii proiectelor” si „toti partenerii trebuie sa contribuie la realizarea proiectelor in modalitatile precizate in cerearea de finantare si in acordul de parteneriat”.
Costurile angajate de parteneri sunt eligibile in acelasi fel ca si costurile angajate de catre partenerul principal corespunzator rolurilor avute in proiect,
asa cum reiese din Acorduri.
Prin urmare, din analiza acordurilor de parteneriat reiese ca partenerul principal are rol de „interfata” intre autoritatea de management (AM POSDRU) si ceilalti parteneri in ceea ce priveste decontarile fondurilor structurale in cadrul proiectelor derulate prin POSDRU. Totodata, asa sum reiese din prevederile contractuale, cheltuielile efectuate de parteneri (atat partenerul principal cat si ceilalti parteneri ai Acordurilor) sunt rambursate de catre AM POSDRU.
Faptul ca viramentele conturilor se fac intr-un cont deschis de partenerul principal, urmand ca acesta sa transfere mai departe catre parteneri sumele eligibile la decontare conform responsabilitatilor stabilite prin Acordurile de parteneriat nu inseamna ca partenerii nu sunt beneficiari ai finantarii nerambursabile. De asemenea, in Acordurile de parteneriat se specifica cotele de contributie ale fiecarui partener in implementarea proiectelor derulate in cadrul POSDRU, in aceeasi proportie acestia fiind indreptatiti la finantare nerambursabila pentru acoperirea costurilor eligibile efectuate.
Mai mult, din analiza adreselor primite in vederea elaborarii unui punct de vedere reiese ca transmiterea documentelor justificative de catre partile semnatare ale Acordurilor de parteneriat catre partenerul principal are drept scop facilitarea obtinerii decontarii de la AM POSDRU conform intelegerii
contractuale si nu reprezinta in fapt o recuperare a costurilor de la partenerul principal ca urmare a unor servicii prestate in beneficiul acestuia.
Avand in vedere cele mentionate, fiecare partener este beneficiar al fondurilor POSDRU contribuind la realizarea proiectului, iar relatia dintre partenerul principal si ceilalti parteneri nu presupune o prestare de servicii, aspecte confirmate de altfel si de catre Autoritatea de Certificare si Plata in cadrul corespondentei purtate pe aceasta tema.
Un alt aspect important care reiese din analiza naturii activitatilor desfasurate in cadrul proiectelor si a responsabilitatilor asumate de fiecare partener il constituie faptul ca beneficiarii finali ai acestor proiecte sunt grupurile tinta carora le sunt adresate, respectiv persoanele care beneficiaza in mod gratuit de serviciile efectuate de parteneri. Ca atare, nu exista o plata efectuata de acesti beneficiari (grupul tinta) catre parteneri, motiv pentru care partenerii nu realizeaza operatiuni in sfera de aplicare a TVA.
Astfel, operatiunile efectuate de parteneri in cadrul proiectelor derulate prin POSDRU nu reprezinta operatiuni impozabile in sensul prevederilor art. 126 alin. (1) din Codul fiscal si, in consecinta, aceste activitati nu pot fi incadrate in categoria celor scutite de TVA conform prevederilor art. 141 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, chiar daca societatile partenere sunt autorizate conform OG nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Totodata, mentionam ca intrucat operatiunile efectuate de parteneri in cadrul unor astfel de proiecte nu sunt impozabile din punct de vedere al TVA din considerentele la care am facut referire mai sus, partenerii prevazuti in cadrul Acordurilor nu au dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor realizate pentru implemenatrea proiectelor, intrucat respectivele achizitii nu sunt destinate realizarii de operatiuni cu drept de deducere conform art. 145 alin. (2) din Codul fiscal.