Astfel, avand in vedere procesul continuu de globalizare si dezvoltarea economiei digitale axata puternic pe active intangibile si pe activitati desfasurate intr-un mediu virtual, s-a constatat in ultima perioada ca devine din ce in ce mai dificil ca sistemele fiscale actuale sa asigure o impunere justa a profiturilor, acestea netinand pasul cu dezvoltarea tehnologica si cu noile modele de afaceri la nivel international. Sistemele fiscale actuale nu sunt adaptate noii ere informationale in care se desfasoara in prezent business-ul international.
Planul de actiune indica faptul ca in vederea mentinerii unei armonii fiscale la nivel international este necesar sa fie luate masuri cat mai rapid, care sa asigure o impunere justa a profiturilor. In caz contrar, este posibil sa asistam la decizii unilaterale ale tarilor afectate de aceasta optimizare fiscala agresiva, decizii ce vor conduce la un haos fiscal international care se va manifesta prin reaparitia situatiilor de dubla impozitare.
Raportul este structurat in trei sectiuni si:
- Indica masurile ce trebuie luate pentru a combate erodarea bazei impozabile si manipularea profiturilor;
- Stabileste termene limita pentru a implementa aceste masuri; si
- Indica resursele necesare si stabileste modalitatea prin care se pot implementa aceste masuri.
Raportul traseaza 15 masuri privind combaterea optimizarilor fiscale agresive. In continuare am realizat o scurta trecere in revista a acestora:
1. Adaptarea si imbunatatirea sistemelor fiscale actuale in contextul unei economii digitale din ce in ce mai dezvoltate
- Astfel, apare conceptul de prezenta digitala a unei companii in cadrul economiei unui alt stat si se pune in discutie adaptarea regulilor de impozitare in functie de aceasta prezenta digitala.
- Se pune in discutie modul in care valoarea creata ca urmare a folosirii unor produse digitale ar trebui atribuita intre state.
- De asemenea se pune in discutie analiza si impartirea veniturilor obtinute ca urmare a acestor noi modele de afaceri.
2. Neutralizarea efectelor generate de exploatarea neconcordantelor dintre legislatiile fiscale ale statelor
- Se recomanda adaptarea conventiilor de evitare a dublei impuneri prin considerarea neconcordantelor dintre sistemele fiscale nationale, precum si modificarea legislatiilor nationale in sensul impozitarii unui venit daca acesta a fost dedus fiscal de platitor, sau interzicerea deducerii unei cheltuieli daca aceasta nu a fost impozitata la beneficiar.
3. Intarirea regulilor privind companiile straine controlate de rezidenti
- Se recomanda analiza si dezvoltarea regulilor actuale privind controlul companiilor straine.
4. Limitarea erodarii bazei impozabile prin plati de natura financiara
- Se au in vedere situatiile in care companiile finantate prin imprumuturi de catre afiliati rezidenti in jurisdictii fiscale cu impozitare redusa deduc cheltuieli cu dobanzile la un nivel ridicat de impunere dar impoziteaza veniturile din acele dobanzi la un nivel scazut de impunere.
5. Combaterea practicilor fiscale nocive prin considerarea transparentei si a substantei economice
- Se reitereaza concluziile raportului OECD din 1998 privind regimurile preferentiale in sensul ca o impozitare redusa in anumite jurisdictii nu va ajuta niciun stat pe termen lung intrucat in final si celelalte jurisdictii vor diminua gradul de impozitare, toate statele avand astfel de pierdut.
6. Prevenirea abuzurilor prin conventiile de evitare a dublei impuneri
- Este necesara dezvoltarea cadrului legislativ actual astfel incat acesta sa tina cont de situatiile in care state terte sunt interpuse in relatiile bilaterale reglementate de tratatele de evitare a dublei impuneri.
- De asemenea, se pune accent pe modificarea prevederilor fiscale nationale si internationale astfel incat acestea sa asigure o impunere aliniata la substanta economica a tranzactiilor.
7. Prevenirea situatiilor in care se evita in mod artificial statutul de sediu permanent
- Este necesara actualizarea definitiei conceptului de sediu permanent. Definitia actuala permite companiilor evitarea inregistrarii unui sediu permanent chiar si in situatiile in care in substanta acesta exista.
8. Analiza preturilor de transfer avand in vedere lantul creator de valoare in cadrul grupurilor de companii – Active intangibile
- Propunerea este aceea de a implementa reguli care sa previna optimizari fiscale nejustificate prin transferarea activelor intangibile in jurisdictii cu impozitare redusa, stabilirea unei definitii clare a activelor intangibile, precum si dezvoltarea unor reguli special pentru situatiile cand activele intangibile nu pot fi evaluate.
9. Analiza preturilor de transfer avand in vedere lantul creator de valoare in cadrul grupurilor de companii – Riscuri si capital
- Propunerea este aceea de a implementa reguli care sa previna optimizari fiscale nejustificate prin transferarea riscurilor si capitalului in jurisdictii cu impozitare redusa.
10. Analiza preturilor de transfer avand in vedere lantul creator de valoare in cadrul grupurilor de companii – Alte tranzactii cu riscuri ridicate
- Propunerea este aceea de a implementa reguli care sa previna optimizari fiscale prin angajarea nejustificata in tranzactii pe care entitati independente nu le-ar realiza.
- Se pune in vedere necesitatea clarificarii situatiilor in care circumstantele economice ale unei tranzactii pot fi reincadrate din punct de vedere fiscal.
11. Stabilirea unor metodologii prin care sa se colecteze si sa se analizeze situatiile in care apare erodarea bazei impozabile si manipularea profiturilor, precum si stabilirea unor masuri care sa combata astfel de situatii
- Este necesara compilarea de statistici privind structurile care conduc la erodarea bazei impozabile si manipularea profiturilor, valoarea acestora, precum si impactul economic.
12. Constrangerea contribuabililor de a dezvalui structurile de planificare fiscala agresiva
- Se doreste identificarea anticipata a structurilor de planificare fiscala agresiva pentru a putea se preveni erodarea bazei impozabile si manipularea profiturilor.
13. Reexaminarea documentatiilor de preturi de transfer
- Lipsa de transparenta a companiilor multinationale ingreuneaza sarcina autoritatilor fiscale de a verifica politicile de preturi de transfer. In acest sens, se vor dezvolta reguli potrivit carora companiile multinationale vor avea obligatia de a transmite tuturor autoritatilor fiscale relevante informatii privind alocarea globala a veniturilor, activitatile economice desfasurate si impozitele platite la nivel international. In acelasi timp se va tine cont si de costul de conformare a contribuabililor.
14. Eficientizarea mecanismelor de solutionare a litigiilor
- Se vor dezvolta solutii pentru evitarea obstacolelor in ceea ce priveste aplicarea procedurii amiabile de solutionare a divergentelor fiscale.
15. Dezvoltarea unui instrument multilateral privind aspectele fiscale internationale
- Intrucat modificarea fiecarui tratat de evitare a dublei impuneri in parte este destul de dificila avand in vedere ca in prezent exista mii de conventii de evitare a dublei impuneri, se ia in considerare dezvoltarea unui tratat multilateral prin care se vor modifica prevederile actuale ale conventiilor de evitare a dublei impuneri.
Termenele de punere in aplicare a masurilor de mai sus sunt impartite in functie de timpul estimat a fi necesar pentru implementarea acestora. Termenele estimate variaza in functie de masuri, de la 12 - 18 luni pana la 2 ani, iar in anumite situatii se estimeaza ca procesul de implementare va dura si mai mult de 2 ani.
In ceea ce priveste modalitatea de implementare, aceasta va avea la baza implicarea statelor dezvoltate si in curs de dezvoltare, eficientizarea procesului prin alinierea acestuia la asteptarile politice ale statelor, precum si consultari cu mediul de afaceri si societatea civila.
In concluzie, se constata ca mediul fiscal international va fi afectat de schimbari majore in perioada urmatoare, schimbari ce vor avea ca obiect asigurarea unei impozitari corecte si prevenirea si combaterea situatiilor de erodare a bazei impozabile si manipulare a profiturilor.