In acest context, piata aplicatiilor mobile devine din ce in ce mai dinamica si mai profitabila (atat pe segmentul entertainment, cat si pe cel business) - potrivit unui raport al Gartner, va valora 74 miliarde de dolari, in 2016.
Insa crearea aplicatiilor mobile implica pentru dezvoltatori anumite riscuri deseori neglijate - riscuri care pot fi relativ usor de gestionat daca sunt cunoscute. Iata cateva sfaturi utile.
1. Protejeaza-ti proprietatea intelectuala
Activul tau cel mai valoros este proprietatea intelectuala care trebuie protejata corespunzator.
Drept de autor
Codul sursa, design-ul, interfata grafica, textul si alt continut original al aplicatiei mobile (imagini, videoclipuri, melodii, etc.) sunt protejate prin drept de autor, de la momentul crearii lor. Chiar si “iconita” (icon) pe care utilizatorii o acceseaza pentru a lansa aplicatia, poate fi protejata prin drept de autor. Poti lua in considerare sa o inregistrezi chiar si ca marca, daca vrei sa interzici altora sa o copieze. Cu acelasi scop, poti inregistra interfata grafica a aplicatiei ("look and feel") ca design industrial.
Marca
Este optiunea ta daca inregistrezi denumirea aplicatiei ca marca (de exemplu, marca Angry Birds). Chiar daca nu o inregistrezi, poti face o cercetare a marcilor similare sau identice deja inregistrate sau notorii, pentru a nu le imita – ceea ce ar putea determina, de exemplu, eliminarea aplicatiei tale din App Store (pe langa eventuale actiuni in instanta din partea proprietarilor lezati).
Secrete comerciale
Dezvoltarea aplicatiilor mobile implica si secrete comerciale (strategii de pret, plan de afaceri sau de marketing, etc.) pe care este recomandat sa le pastrezi confidentiale. De aceea, incheie contracte cu angajatii, programatorii freelance, potentialii parteneri de afaceri, furnizorii, investitorii (adica cu acele persoane carora le-ai impartasit detalii privind aplicatia si implementarea ideii), obligandu-i sa nu divulge informatiile la care au avut acces.
Brevet
Poate fi util sa afli ce brevete au fost acordate deja pentru functionalitati tehnice similare aplicatiei tale.
2. Stii cine detine drepturile de autor?
In principiu, dreptul de autor asupra programului software al aplicatiei mobile, apartine creatorului (programatorul) din momentul in care scrie codul sursa. Insa daca programatorul scrie codul sursa in calitate de angajat, in exercitarea atributiilor sale de serviciu, angajatorul va detine dreptul de autor – atat timp cat nu exista un contract care prevede contrariul.
Probleme mai delicate privind stabilirea titularului dreptului de autor pot aparea cand crearea aplicatiei este externalizata, realizata printr-un parteneriat sau cand implica folosirea unor soft-uri open source.
De exemplu, cand externalizezi procesul tehnic de creare a aplicatiei catre programatori freelance sau catre un furnizor independent, nu uita sa inchei contracte care sa mentioneze, printre altele, ca drepturile de autor asupra soft-ului si a codului sursa iti revin.
Indiferent daca detii o afacere ce pune pe piata aplicatii mobile sau daca esti un programator freelance care creeaza aplicatii mobile pentru diversi clienti, este recomandat sa apelezi la un avocat specializat care sa iti pregateasca contracte standard, avantajoase, pe care doar sa le adaptezi cand este cazul.
3. Nu incalca drepturile altor persoane
Asigura-te ca aplicatia mobila pe care o dezvolti nu imita, fara drept, elementele unor aplicatii existente deja pe piata, incalcand drepturile de proprietate intelectuala ale altor persoane. Daca vrei ca aplicatia sa foloseasca un soft, design-ul, codul sursa al altei aplicatii (sau chiar alt continut ce nu iti apartine - de exemplu, imagini, muzica), solicita si obtine o licenta din partea persoanei care are acele drepturi.
4. Alege cu grija platforma
Selectarea platformei pe care va fi distribuita aplicatia - iOS (Apple), Android (Google), Blackberry OS, Windows Store (Microsoft), Facebook, etc. - este o decizie importanta. Este bine sa cunosti avantajele si dezavantaje fiecarei platforme, atat aspectele tehnice, cat si pe cele care tin de termenii contractuali.
De exemplu, pentru a deveni dezvoltator autorizat Apple sau Google, trebuie sa inchei un contract prin care primesti o licenta ne-exclusiva care iti permite sa dezvolti aplicatii mobile ce vor rula pe acea platforma. Fii insa atent la clauze precum cele care:
• Iti interzic sa folosesti aplicatia pe o platforma concurenta;
• Iti interzic sa dezvolti aplicatii mobile a caror interfata grafica este similara unor aplicatii existente deja pe platforma;
• Permit detinatorului platformei (sau altor dezvoltatori) sa-ti modifice aplicatia fara acordul tau;
• Dau detinatorul platformei o licenta exclusiva pentru folosirea aplicatiei tale, etc.
5. Cat de bine cunosti implicatiile folosirii soft-ului open source?
Multi dezvoltatori opteaza pentru folosirea soft-ului open source in aplicatiile mobile (caracteristica open source fiind permisiunea de a copia, modifica si distribui in mod liber). Dar cum exista multe tipuri de licente open source, este util sa cunosti ce tip de licenta se aplica utilizarii unui anumit soft open source si care sunt implicatiile de natura comerciala ale fiecarei licente.
Cea mai populara este licenta GNU General Public License (GPL). Aceasta functioneaza pe un principiu simplu: iti permit sa folosesti codul sursa pe care l-am creat eu, dar si tu trebuie sa ne permiti mie si altora sa-l folosim pe cel creat de tine pe baza codului initial.
Acest principiu este impus tuturor utilizatorilor unui cod sursa astfel licentiat; de aceea, termenii licentei GPL pot avea implicatii majore.
De exemplu, cand dezvolti o aplicatie mobila pornind de la un anumit soft cu licenta GPL, conditiile acesteia se vor extinde si aplicatiei tale (astfel, codul sursa al aplicatiei va trebui pus la dispozitia publicului in conditii similare celor in care ti s-a oferit tie softul). De aceea, poate fi problematic daca incarci o asemenea aplicatie pe App Store, unde regulile iOS sunt incompatibile cu GPL si interzic modificarea si redistribuirea codului sursa.
6. Aplicatia colecteaza date personale?
Aspectele privind protectia datelor cu caracter personal sunt foarte sensibile in prezent – iar Apple si Google chiar au facut obiectul unor reclamatii in acest sens. Primul pas este sa stabilesti daca aplicatia pe care o dezvolti colecteaza anumite date cu caracter personal privind utilizatorii (nume, date de contact, inclusiv informatii stocate pe dispozitivele mobile, etc.).
Daca raspunsul este “da”, al doilea pas este sa ai o politica concreta privind aceste date (privacy policy) care sa abordeze, printer altele, modalitatea in care se obtine acordul utilizatorilor, detalii privind tipul datelor colectate, daca sunt distribuite, cui si pentru ce scop, locul stocarii, etc.
Implementarea unei strategii eficiente minimalizeaza potentialele riscuri sau, in cuvinte mai simple, paza buna trece primejdia rea.
Sursa imaginii care ilustreaza acest articol.