Proiectul instituie solutii consacrate prin decizii recente ale Curtii Europene a Drepturilor Omului si ale Curtii Constitutionale. De exemplu, a fost restrânsa competenta instantelor militare la infractiunile savârsite de civili în timp de razboi. „Am modificat textul privind arestarea preventiva din Codul de procedura penala astfel încât sa fie în perfect acord cu art. 5 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale” , a declarat ministrul Justitiei, Monica Macovei. Organul judiciar poate lua aceasta masura numai cu caracter exceptional. De asemenea, s-a prevazut o limita maxima a desfasurarii urmaririi penale de 6 luni cu învinuitul/inculpatul în stare de arest preventiv.
S-a prevazut posibilitatea pentru judecator ca, respingând propunerea de arestare preventiva, sa dispuna luarea masurii obligarii de a nu parasi tara sau localitatea, atunci când sunt întrunite conditiile prevazute de lege.
„O alta modificare se refera la masurile de siguranta de obligare la tratament medical si internare medicala, iar aici am introdus obligativitatea pentru instanta de judecata, care decide ca o persoana sa stea, de pilda, într-un spital psihiatric, sa se bazeze pe un raport medical si sa evalueze, la un anumit interval de timp, starea de sanatate a persoanei respective. Pâna acum, persoanele aflate în astfel de situatii erau, practic, într-o situatie de uitare, în spitalele psihiatrice” a declarat ministrul justitiei.
„În ceea ce priveste, concret, activitatea procurorului s-a eliminat confirmarea rechizitoriului de catre procurorul sef. A fost necesara aceasta modificare din proasta experienta practica când, de pilda, un procuror sef tinea luni de zile, sau, în fine, un timp îndelungat, un rechizitoriu fara sa îl confirme, fara sa îl infirme, practic îl bloca” a precizat ministrul Monica Macovei.
De asemenea, a fost eliminata posibilitatea restituirii de catre instanta de judecata a cauzelor la procuror, pentru completarea urmaririi penale. „Aceasta restituire pentru completarea urmaririi penale a fost folosita de cele mai multe ori ca o modalitate de a ascunde o achitare. Deci ori sunt probe, ori nu sunt probe. Daca nu si-a facut treaba bine procurorul, si nu a facut bine urmarirea penala, atunci solutia este de achitare” a subliniat ministrul.
S-a renuntat la o procedura speciala pentru o categorie de infractiuni considerate cu un grad mai mic de periculozitate (amenintarea, loviri sau alte violente, vatamare corporala, abuz de încredere, insulta sau calomnia, tulburarea de posesie) în conditiile în care sesizarile erau adresate direct la instanta de judecata, fara o cercetare prealabila de catre organul de cercetare penala. Acest fapt îngreuna activitatea instantelor cu cauze ce se solutionau în multe cazuri cu încetarea procesului penal ca urmare a retragerii plângerii de catre partea vatamata sau împacarea partilor. Statistic, din numarul de dosare penale solutionate în cursul anului 2004, acest gen de cauze au reprezentat circa o treime, dintre care mai mult de jumatate s-au solutionat ca urmare a retragerii plângerii de catre partea vatamata sau împacarea partilor.
Alte doua modificari vor avea ca efect scurtarea proceselor.
„Ele au fost determinate de practica care a aratat ca sunt situatii în care se tergiverseaza procesele penale si ele se refera la motivele de stramutare si la institutia recuzarii”, a precizat ministrul justitiei.
„Au fost restrânse motivele de stramutare, care acum sunt clar precizate. Alta modificare care va duce la scurtarea proceselor este institutia recuzarii. Am eliminat posibilitatea de tergiversare a proceselor penale prin limitarea si clarificarea institutiei recuzarii. De pilda, nu se poate recuza întreaga instanta de judecata. Se recuza un judecator, nu judecatorii de la o instanta de judecata”, a subliniat ministrul Monica Macovei.
„Lucram în continuare la un nou Cod de procedura penala”, a precizat ministrul Justitiei.
Proiectul de Lege transpune în dreptul intern angajamentele asumate în cadrul negocierilor de aderare la Uniunea Europeana.
Proiectul de Lege va fi transmis la Parlament, în procedura de urgenta, spre dezbatere si adoptare.
Proiectul de Lege poate fi consultat pe site-ul Ministerului Justitiei la adresa www.just.ro . Pentru informatii suplimentare va puteti adresa Ministerului Justitiei.
Comentarii articol (0)