Dupa repetatele amanari ale lansarii schemei de minimis si dupa esecul inregistrat in luna august, noile reglementari care modifica schema au fost publicate luni in Monitorul Oficial.
Este vorba despre HG nr. 848/2013 pentru modificarea si completarea HG nr. 274/2013 privind acordarea ajutoarelor de minimis pentru investitiile reailzate de intreprinderile mici si mijlocii, care a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 689 din 11 noiembrie 2013.
Una dintre principalele noutati aduse de HG nr. 848/2013 este aceea ca schema de minimis va trece din administrarea Ministerului Finantelor in cea a Departamentului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Mediu de Afaceri si Turism (AIPPIMM) din cadrul Ministerului Economiei. Cu alte cuvinte, implementarea programului va fi realizata de AIPPIMM.
In ceea ce priveste aspectele care ii vizeaza strict pe beneficiari, noile reglementari introduc o serie de modificari importante si la acest capitol.
Astfel, valoarea maxima a ajutorului de minimis va fi redusa de la 200.000 euro la 100.000 euro, bani care vor fi acordati pe o perioada de doi ani fiscali consecutivi si nu trei, asa cum era stabilit anterior.
In plus, cei 100.000 euro primiti de la stat nu vor mai fi in totalitate nerambursabili. Potrivit actului normativ, valoarea ajutorului de minimis va fi de 90% din valoarea totala a cheltuielilor eligibile, si nu 100%, asa cum era stabilit pana acum. In aceste conditii, beneficiarii urmeaza sa vina cu bani de acasa, adica cu o contributie proprie de 10%.
Cum se va desfasura noua schema de minimis?
Conform noilor dispozitii, cei care doresc sa obtina finantare de la stat prin schema de minimis trebuie sa se inscrie on-line pe site-ul AIPPIMM si nu pe cel al MFP, asa cum s-a procedat in sesiunile anterioare.
Mai precis, fiecare solicitant trebuie sa se inregistreze cu user si parola, pe site-ul www.aippimm.ro, iar dupa inregistrare, solicitantul va completa si transmite on-line formularul de inscriere incepand cu ora 10:00 a primei zile de inscriere, timp de zece zile de la demararea inscrierii, pana la ora 20:00 a ultimei zile de inscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului pana la epuizarea bugetului.
Important! Data la care va fi activa inregistrarea on-line va fi comunicata pe site-ul AIPPIMM cu cel putin cinci zile lucratoare inainte de inceperea inregistrarii propriu-zise.
Odata cu transmiterea formularului de inregistrare participantilor le va fi acordat un punctaj automat in functie de anumiti indicatori (punctajul minim pentru calificare este de 60 de puncte din 100 posibile).
Dupa expirarea termenului de inscriere si in conformitate cu punctajul obtinut on-line, pe site-ul AIPPIMM se va publica in termen de o zi lucratoare lista cu solicitantii acceptati pentru verificarile administrative de eligibilitate.
Noile reguli stabilesc ca admiterea la finantarea se va realiza in urma verificarilor de eligibilitate, in ordinea descrescatoare a punctajului obtinut la completarea formularului de inregistrare on-line.
Cei care vor avea punctaje egale vor fi departajati in functie de urmatoarele criterii:
- domeniul de activitate din care face parte codul CAEN pe care se solicita finantare;
- numarul locurilor de munca nou-create;
- categoria IMM din care face parte solicitantul;
- locatia implementarii proiectului;
- valoarea profitului obtinut din exploatare la 31 decembrie 2012;
- valoarea profitului net la 31 decembrie 2012.
Dupa aceasta etapa, aplicatia electronica va genera automat un numar de identificare pentru fiecare proiect, denumit numar RUE, adica numar in Registrul unic electronic si va genera si va transmite automat pe adresa de email o scrisoare de instiintare privind inregistrarea in registru, precum si numarul de inregistrare RUE, se arata in HG nr. 848/2013.
In termen de zece zile lucratoare de la primirea acestei scrisori, solicitantii care au indeplinit punctajul minim de 60 de puncte sunt obligati sa depuna cererile de acord pentru finantare, impreuna cu documentele justificative la Oficiul Teritorial pentru IMM si Cooperatie (OTIMMC) din raza teritoriala in care se afla sediul social al acestora.
Pana in prezent aceste documente se depuneau la registratura generala a MFP, insa avand in vedere ca schema de minimis a trecut in administrarea AIPPIMM, actele se depun la oficiile teritoriale ale departamentului pentri IMM.
Daca nu depun cererea de acord de finantare in intervalul de timp de zece zile lucratoare, atunci solicitantii pierd dreptul de a trece in etapele urmatoare.
Mai departe, cererile de acord pentru finantare vor fi analizate si verificate in limita bugetului alocat schemei, se arata in actul normativ recent publicat in Monitorul Oficial.
In cazul in care vor exista renuntari, respingeri sau diferente de sume la rambursare, vor fi analizate si verificate, in limita bugetului alocat schemei, cererile de acord pentru finantare, in ordinea punctajului obtinut la formularul de inscriere, incepand cu prima cerere admisa initial in afara bugetului, se mentioneaza in acelasi document.
In continuare, cererile de acord pentru finantare vor fi verificate de catre unitatea de implementare constituita la nivelul fiecarui OTIMMC, in termen de 60 de zile lucratoare de la data depunerii intregii documentatii, in limita bugetului alocat schemei.
In urma analizei si a verificarilor, OTIMMC va decide sa accepte proiectul, sa il respinga sau sa solicite clarificari.
De asemenea, actul normativ prevede ca solicitantii declarati admisi trebuie sa isi deschida un cont pentru a primi banii din schema de minimis. Mai exact, trebuie sa deschida un cont de tipul 50.70 “Disponibil din subventii si transferuri” la unitatea Trezoreriei Statului in carei raza isi au domicilul fiscal.
In plus, solicitantii care au primit acordul pentru finantare trebuie sa trimite documentele justificative catre OTIMMC si nu catre Registratura generala a MFP.
Ce conditii trebuie sa indelineasca solicitantii?
Dintre conditiile pe care beneficiarii ajutorului de minimis trebuie sa le indeplineasca a fost eliminata cea potrivit careia acestia trebuie sa prezinte un studiu tehnico-economic din care sa rezulte viabilitatea proiectului de investitii si eficienta economica a intreprinderii solicitante in urmatorii trei ani de la finalizarea investitiei.
Mai mult, solicitantii trebuie sa aiba cel putin un an calendaristic de la infiintare la data completarii on-line a formularului de inscriere si codul CAEN pentru care se solicita finantare sa fie autorizat, in conditiile legii, cu cel putin trei luni inaintea datei completarii on-line a formularului de inscriere.
Tot la capitolul conditii pe care beneficiarii trebuie sa le indeplineasca, noile reglementari stabilesc ca acestia sa creeze si sa mentina, pe o perioada de minimum trei ani de la finalizarea investitiei, locurile de munca pentru persoane care nu au avut contract individual de munca in ultimele trei luni.
Legislatia veche impunea crearea si mentinerea a cinci locuri de munca, din care cel putin doua pentru persoane care nu au avut contract individual de munca in ultimele 3 luni, in cazul unui ajutor de minimis de pana la 100.000 euro inclusiv. Tot prevederile vechi mai stipulau ca trebuiau create si mentinute sapte locuri de munca, din care cel putin trei locuri de munca pentru persoane care nu au avut contract individual de munca in ultimele trei luni, in cazul unui ajutor de minimis de la 100.000 euro pana la 200.000 euro inclusiv.
Astfel, noile dispozitii nu mai impun crearea unui anumit numar de locuri de munca.
Totodata, pentru a se putea inscrie in schema de minimis, solicitantii nu trebuie sa aiba activitatea suspendata temporara.
In acelasi timp, noile reglementarile definesc mai clar ce trebuie sa cuprind planul de investitii pe care beneficiarii ajutorului de minimis trebuie sa il realizeze.
Astfel, acest document trebuie sa contina informatii privind investitia, evidentierea cheltuielilor eligibile si neeligibile, graficul de efectuare a activitatilor, evolutia situatiei financiare in perioada implementarii si in urmatorii trei ani de la finalizarea investitiei, calendarul crearii locurilor de munca si din care rezulta viabilitatea si eficienta economica a intreprinderii solicitante in urmatorii trei ani de la finalizarea investitiei.
Comentarii articol (10)