In situatia in care o firma isi infiinteaza sediul intr-un judet in care isi va desfasura activitatea, insa intentioneaza sa se extinda si sa deschida mai multe puncte de lucru in alte judete, dar acestea nu vor avea statut de sucursale sau agentii va trebui sa parcurga cateva etape.
In primul rand, firma respectiva trebuie sa adreseze o cerere la Registrul Comertului din raza judetului in care aceasta isi are sediul, a declarat pentru AvocatNet.ro Andreea Radu, junior corporate consultant in cadrul Accace. Este important de mentionat ca cererea nu se adreseaza fiecarui judet in parte, ci doar acolo unde societatea isi are declarat sediul social.
Pe langa cererea inaintata catre Registrul Comertului, firma trebuie sa anexe si o serie de documente. Potrivit consultantului Accace acestea sunt:
- hotararea Adunarii Generale a Asociatilor/Decizie Asociat Unic/Decizie Consiliu de Administratie/Decizia actionarilor;
- dovada spatiului privind sediul secundar – in copie (contract inchiriere, contract de comodat etc.);
- acordul Asociatiei de Proprietari – daca este cazul;
- procura/imputernicire/Delegatie avocatiala – dupa caz;
- declaratia - tip pe propria raspundere, in original, semnata de asociati sau administratori/membri ai directoratului, din care sa rezulte, dupa caz, ca persoana juridica nu desfasoara la sediul secundar activitatile declarate, o perioada de maximum 3 ani (model 1) sau ca persoana juridica indeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii, pentru activitatile precizate in declaratia-tip (model 2);
- dovada achitarii taxelor.
Totusi, exista si cateva diferente de care firmele trebuie sa tina cont atunci cand isi inregistreaza punctele de lucru.
Mai exact, punctele de lucru fara obligatii de plata se inregistreaza la autoritatea fiscala de care apartine entitatea ce le-a infiintat, adica "firma mama", ne-a precizat Andreea Radu.
Acelasi lucru este valabil si in situatia in care apar modificari in ceea ce priveste statutul sau se doreste radierea punctului de lucru.
In schimb, in cazul punctelor de lucru cu mai mult de cinci angajati, intervine obligatia privind plata impozitului pe venituri din salarii, a subliniat sursa citata.
"In aceasta situatie, declaratia de inregistrare (formular 060) se va depune la organul fiscal competent in a carui raza teritoriala se afla punctul de lucru. Punctul de lucru va primi, in consecinta, un cod unic de inregistrare fiscala", a adaugat aceesi sursa.
In ceea ce priveste costurile deschiderii unui sediu secundar, acestea sunt de aproape 250 de lei. Potrivit informatiilor primite de la reprezentantii Registrului Comertului trebuie platita o taxa la registru de 144 lei, la care se adauga o alta taxa de 100 lei pentru publicarea in Monitorul Oficial.
Cum se declara activitatea fiscala?
Potrivit consultantului Accace, pentru punctele de lucru cu obligatii fiscale, impozitul pe salarii este declarat de catre "firma mama", centralizat pentru fiecare punct de lucru in anexa din cadrul declaratiei unice formular 112. Plata se va efectua insa separat, pentru fiecare cod unic de inregistrare fiscala.
Totusi, pentru plata impozitelor locale sau obtinerea autorizatiilor de functionare (care trebuie emise de primarie, mediu, pompieri, etc), punctul de lucru va lua legatura cu directiile locale din raza sa teritoriala, a subliniat Andreea Radu.
De asemenea, aceasta ne-a mai spus ca legislatia in vigoare nu prevede o limita a numarului de puncte de lucru pe care o societate comerciala le poate deschide.