Cadrul legal instituit prin intrarea în vigoare a Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru ºomaj ºi stimularea ocupãrii forþei de muncã a creat premisele necesare ...
Cadrul legal instituit prin intrarea în vigoare a Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru ºomaj ºi stimularea ocupãrii forþei de muncã a creat premisele necesare pentru asigurarea unui nivel ridicat al ocupãrii ºi adaptãrii forþei de muncã la cerinþele pieþei muncii, prin implementarea unor mãsuri active pentru stimularea ocupãrii forþei de muncã, în detrimentul mãsurilor cu caracter pasiv, care reprezentau forma unicã de protecþie socialã reglementatã pânã la acea datã.
Mãsurile menþionate au vizat creºterea ºanselor de ocupare a persoanelor în cãutarea unui loc de muncã precum ºi stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncã a ºomerilor ºi crearea de noi locuri de muncã, în principal prin: susþinerea financiarã a încadrãrii persoanelor din rândul ºomerilor în vederea realizãrii unor lucrãri de interes comunitar, stimularea angajatorilor pentru crearea de locuri de muncã ºi pentru încadrarea în muncã a ºomerilor din categoriile cele mai defavorizate, încurajarea mobilitãþii forþei de muncã prin acordarea unor stimulente materiale (prime de instalare) ºomerilor care se încadreazã în muncã în alte localitãþi decât cele în care domiciliazã sau la o distanþã mai mare de domiciliu (prime de încadrare), consultanþã ºi asistenþã pentru începerea unei activitãþi independente sau pentru iniþierea unei afaceri.
Evaluarea efectelor generate de implementarea Legii nr.76/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, a condus la concluzia cã deºi unele mãsuri de stimulare a ocupãrii forþei de muncã ºi-au dovedit eficienþa pe piaþa muncii, în prezent se impune o abordare consistentã a unor obiective precum creºterea ratei de ocupare a forþei de muncã, reducerea ratei ºomajului, promovarea unei pieþe a muncii mai flexibile ºi întãrirea cadrului legal ºi instituþional adecvat, în sensul adoptãrii unor noi mãsuri, precum ºi al adaptãrii celor existente la realitatea societãþii româneºti aflatã în permanentã schimbare.
Totodatã, se constatã cã acordarea dreptului la indemnizaþie de ºomaj, ca mãsurã de protecþie socialã pasivã, se efectueazã potrivit dispoziþiilor legale în vigoare în acelaºi cuantum tuturor persoanelor pentru care a intervenit riscul de ºomaj, fãrã a se þine seama de stagiul de cotizare realizat ºi de contribuþiile plãtite la bugetul asigurãrilor pentru ºomaj.
Faþã de aceastã situaþie, în vederea eliminãrii inechitãþilor generate de acordarea dreptului la indemnizaþie de ºomaj astfel cum s-a menþionat, se impune modificarea, în regim de urgenþã, a prevederilor referitoare la modul de acordare a indemnizaþiei de ºomaj, prin reglementarea potrivit cãreia de acest drept sã se beneficieze în mod diferenþiat, în funcþie de criteriile menþionate.
Þinând seama de cele expuse ºi în concordanþã cu angajamentele privind politica de protecþie socialã cuprinse în Programul de Guvernare pe perioada 2005 - 2008, proiectul de ordonanþã de urgenþã pentru modificarea ºi completarea Legii nr.76/2002 reglementeazã o serie de mãsuri vizând îmbunãtãþirea protecþiei sociale acordate ºomerilor ºi stimularea încadrãrii în muncã a acestora.
Potrivit proiectului menþionat, indemnizaþia de ºomaj este o sumã neimpozabilã lunarã reprezentând 75% din salariul de bazã minim brut pe þarã garantat în platã, în vigoare la data stabilirii acesteia, la care se adaugã, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 3 ani, o sumã calculatã prin aplicarea asupra mediei salariului de bazã lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, a unei cote procentuale diferenþiate în funcþie de stagiul de cotizare.
În temeiul prevederilor proiectului de ordonanþã de urgenþã, persoanele care au cel puþin vârsta de 18 ani ºi sunt asigurate în sistemul public de pensii ºi în sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate, pot încheia contract de asigurare pentru ºomaj cu agenþia pentru ocuparea forþei de muncã în a cãrei razã îºi au domiciliul sau, dupã caz, reºedinþa.
Având în vedere necesitatea creºterii ºanselor de ocupare a persoanelor în cãutarea unui loc de muncã, proiectul menþionat instituie posibilitatea promovãrii de cãtre Agenþia Naþionalã pentru Ocuparea Forþei de Muncã a unor programe speciale, în parteneriat cu alte persoane juridice de drept public sau privat.
În scopul creºterii gradului de stimulare a angajatorilor pentru a încadra în muncã pe perioadã nedeterminatã ºomeri în vârstã de peste 45 de ani sau ºomeri care sunt pãrinþi unici susþinãtori ai familiilor monoparentale, proiectul prevede introducerea unor noi facilitãþi.
Astfel, angajatorii beneficiazã, pe lângã subvenþionarea locurilor de muncã destinate acestora, ºi de scutirea, pe o perioadã de 12 luni, de plata contribuþiei datorate la bugetul asigurãrilor pentru ºomaj aferente persoanelor încadrate, cu obligaþia menþinerii raporturilor de muncã sau de serviciu cel puþin 2 ani.
De asemenea, potrivit proiectului, angajatorii care încadreazã în muncã pe duratã nedeterminatã absolvenþi ai unor instituþii de învãþãmânt beneficiazã, pe lângã subvenþionarea locurilor de muncã destinate acestora, ºi de scutirea, pe o perioadã de 12 luni, de plata contribuþiei datorate la bugetul asigurãrilor pentru ºomaj aferente absolvenþilor respectivi.
În vederea stimulãrii absolvenþilor pentru a se încadra în muncã ºi pentru încurajarea acestora în a-ºi menþine raporturile de muncã, proiectul de ordonanþã de urgenþã reglementeazã introducerea urmãtoarelor mãsuri:
Absolvenþii instituþiilor de învãþãmânt ºi absolvenþii ºcolilor speciale, în vârstã de minimum 16 ani, înregistraþi la agenþiile pentru ocuparea forþei de muncã, în situaþia în care se angajeazã cu program normal de lucru, pentru o perioadã mai mare de 12 luni, beneficiazã, din bugetul asigurãrilor pentru ºomaj de o primã neimpozabilã, egalã cu un salariu de bazã minim brut pe þarã garantat în platã, în vigoare la data încadrãrii.
Absolvenþii cãrora li s-a stabilit dreptul la indemnizaþie de ºomaj ºi se angajeazã în perioada de acordare a acestui drept beneficiazã de o sumã neimpozabilã, egalã cu indemnizaþia de somaj la care ar fi avut dreptul, pânã la expirarea perioadei de acordare a acesteia, dacã nu s-ar fi angajat.
În vederea asigurãrii unui grad mai ridicat de ocupare a forþei de muncã din rândul ºomerilor aflaþi în evidenþa agenþiilor pentru ocuparea forþei de muncã precum ºi în scopul asigurãrii unei mai bune utilizãri a sumelor alocate din bugetul asigurãrilor pentru ºomaj creditãrii în condiþii avantajoase a întreprinderilor mici ºi mijlocii, proiectul prevede creºterea ponderii locurilor de muncã ocupate de aceºtia în totalul locurilor de muncã nou create ca urmare a acordãrii de credite angajatorilor, de la 50% la 60%.
Arãtãm cã neadoptarea în regim de urgenþã a proiectului menþionat ar conduce la perpetuarea stãrii de inechitate generate de acordarea dreptului la indemnizaþie de ºomaj fãrã a se þine seama de stagiul de cotizare realizat ºi de contribuþiile plãtite la bugetul asigurãrilor pentru ºomaj precum ºi la imposibilitatea respectãrii angajamentelor asumate privind politica de protecþie socialã prevãzute în Programul de guvernare pe perioada 2005-2008.
Totodatã, menþionãm cã proiectul se impune a fi promovat cu caracter de urgenþã întrucât implicaþiile financiare generate de implementarea mãsurilor prevãzute în proiect trebuie avute în vedere la fundamentarea bugetului asigurãrilor pentru ºomaj pe anul 2006.
Þinând seama de importanþa deosebitã a acestor reglementãri pentru asigurarea unei protecþii sociale adecvate persoanelor care se confruntã cu riscul de ºomaj precum ºi pentru intensificarea stimulãrii ocupãrii forþei de muncã, vã rugãm sã avizaþi favorabil proiectul de ordonanþã de urgenþã pentru modificarea ºi completarea Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru ºomaj ºi stimularea ocupãrii forþei de muncã.
Comentarii articol (0)