Legea nr. 250/2013, act normativ ce modifica Legea nr. 76/2002 si aduce o serie de schimbari legislatiei in domeniul asigurarilor pentru somaj, elimina, printre altele, unele facilitati pentru angajatorii care angajeaza absolventi de liceu sau de facultate. Mai exact, conform noilor reglementari aplicabile deja din octombrie 2013, angajatorii care incadreaza in munca, pe durata nedeterminata, absolventi ai unor institutii de invatamant nu vor mai fi scutiti, pe o perioada de 12 luni, de la plata contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj, aferenta absolventilor incadrati.
Totodata, legea introduce notiunea de tanar cu risc de marginalizare sociala, adica o persoana cu varsta cuprinsa intre 16-26 de ani, care se afla in sistemul de protectie a copilului sau provine din acest sistem, are dizabilitati, nu are familie sau a carui familie nu ii poate asigura intretinerea, are copii in intretinere, a executat una sau mai multe pedepse privative de libertate sau este victima a traficului de persoane. Angajatorii care incadreaza in munca tineri cu risc de marginalizare sociala vor beneficia, lunar, pentru fiecare tanar incadrat in munca, de o suma egala cu salariul de baza stabilit la data angajarii tinerilor (dar nu mai mult de doua ori valoarea indicatorului social de referinta), pana la expirarea duratei contractului de solidaritate.
Avand in vedere toate aceste modificari, in vigoare de aproape sase luni, Ministerul Muncii a actualizat in consecinta si normele de aplicare a Legii nr. 76/2002, coreland noile reglementari operate de Legea nr. 250/2013 cu legislatia vigoare, Codul muncii si Codul fiscal. Normele au fost supuse dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Muncii in luna noiembrie 2013 si aprobate prin HG nr. 119/2014, publicata in Monitorul Oficial, partea I, nr. 197 din 20 martie si intrata deja in vigoare.
Printre noutatile aduse de normele de aplicare se numara actualizarea prevederilor referitoare la certificarea stagiilor de cotizare prevazute de lege privind perioada de timp pentru care s-a datorat contributia de asigurari pentru somaj, precum si actualizarea modelului adeverintei de somaj.
Cum va arata adeverinta prin care somerii dovedesc ca au cotizat la stat?
Potrivit Legii nr. 76/2006, somerii carora le-au incetat raporturile de munca din motive neimputabile lor, beneficiaza de indemnizatie de somaj daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii;
- nu realizeaza venituri sau realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta, in vigoare;
- nu indeplinesc conditiile de pensionare, conform legii;
- sunt inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, daca au avut ultimul loc de munca ori au realizat venituri in acea localitate.
Acelasi act normativ stabileste ca, in vederea certificarii stagiului minim de cotizare, de 12 luni, si a stabilirii dreptului la indemnizatie de somaj, angajatorii au obligatia de a elibera persoanelor carora le inceteaza raporturile de munca sau de serviciu o adeverinta din care sa rezulte baza lunara de calcul al contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, stabilita potrivit Codului fiscal, pentru fiecare luna din ultimele 12 luni pentru care s-a datorat contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj.
Modelul de adeverinta folosit pana in prezent, precum si modelul nou, ce va fi utilizat de angajatori de-acum, sunt disponibile in fisier atasat. (documentele sunt prelucrate de pe site-ul AJOFM Vrancea si monitoruloficial.ro)
Pana acum, reglementarile stabileau ca in adeverinta trebuie mentionat inclusiv daca se inregistreaza debite la bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si perioada pentru care nu s-au platit contributiile la bugetul asigurarilor pentru somaj si suma aferenta acestei perioade. Normele intrate joi in vigoare aduc unele modificari la acest capitol, in sensul ca in adeverinta nu mai trebuie evidentiate si debitele sau perioadele in care nu s-au platit contributiile.
In schimb, adeverinta va contine, ca si pana acum, date cu privire la perioadele in care s-a prestat activitatea, perioadele in care raporturile de munca sau de serviciu au fost suspendate, precum si data si motivul incetarii acestora.
"Datele privind raporturile de munca sau de serviciu se verifica si se certifica de agentiile pentru ocuparea fortei de munca pe baza inscrisurilor efectuate in carnetul de munca pentru perioadele pana la data de 31 decembrie 2010, si pe baza informatiilor care se pun la dispozitia agentiilor pentru ocuparea fortei de munca prin sistemul informatic al ANOFM de catre Inspectia Muncii, pentru perioade ulterioare datei de 31 decembrie 2010", se mentioneaza in normele elaborate de Ministerul Muncii.
In ceea ce priveste conformitatea datelor referitoare la baza de calcul al contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, acestea vor fi verificate si certificate pe baza informatiilor cuprinse in declaratiile lunare privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate depuse de angajator sau platitorul de venit.
Daca sunt identificate neconcordante intre continutul adeverintei si informatiile din cuprinsul acestor declaratii, agentiile pentru ocuparea fortei de munca solicita in scris angajatorului corectarea respectivelor documente si depunerea lor la agentia pentru ocuparea fortei de munca in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii solicitarii.
Important! In situatia in care, pana la data de 31 decembrie 2010, nu exista intocmit carnet de munca, dovada existentei unor raporturi de munca sau de serviciu pana la data de 31 decembrie 2010 se efectueaza cu alte acte prevazute de lege.
Angajatorii care refuza sa elibereze adeverinta risca o amenda contraventionala de la 3.000 la 5.000 lei.
AvocatNet.ro a scris AICI mai multe despre ce documente trebuie sa prezinti, obligatoriu, pentru a beneficia de indemnizatia de somaj.
Cum se certifica stagiile de cotizare?
Potrivit normelor publicate joi, certificarea stagiilor de cotizare realizate anterior datei de 1 martie 2002 se va face de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca in baza unui certificat, al carui model il puteti vizualiza in fisier atasat. (documentul este prelucrat de pe monitoruloficial.ro)
Pe de alta parte, certificarea stagiilor de cotizare realizate ulterior datei de 1 martie 2002 se face pe baza:
- informatiilor cuprinse in declaratiile lunare privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj si declaratiile privind asigurarea in sistemul asigurarilor pentru somaj, depuse de angajator sau platitorul de venit pentru perioade anterioare lunii ianuarie 2011.
- informatiilor cuprinse in declaratiile lunare privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, depuse de angajator sau platitorul de venit, care se pun la dispozitia agentiilor pentru ocuparea fortei de munca electronic, din sistemul informatic al Ministerului Finantelor Publice, pentru perioade incepand cu luna ianuarie 2011.
- contractului de asigurare pentru somaj prin insumarea perioadelor pentru care s-a achitat contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru persoanele care au fost asigurate in baza unui contract de asigurare pentru somaj.
Exista si o exceptie de la aceasta regula, legislatia in vigoare stabilind ca, in cazul persoanelor asigurate obligatoriu prin efectul legii, certificarea stagiului minim de cotizare se poate face doar pe baza adeverintei eliberate de angajator.
Conform legii, in sistemul asigurarilor pentru somaj sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
- persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau pe baza de contract de munca temporara, in conditiile legii, cu exceptia persoanelor care au calitatea de pensionari;
- functionarii publici si alte persoane care desfasoara activitati pe baza actului de numire;
- persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului;
- persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator;
- alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfasurate potrivit legii si care nu se regasesc in una dintre situatiile de mai sus, in conditiile in care pentru aceste persoane asupra veniturilor respective exista obligatia, potrivit legii, de plata a contributiei de asigurari pentru somaj.
---
Normele de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj contin o serie de modificari, in vederea armonizarii legislatiei cu noile reguli introduse in toamna anului trecut de Legea nr. 250/2013. Aceste schimbari vor fi tratate de AvocatNet.ro in materiale separate, ce vor fi publicate treptat in perioada urmatoare.
Comentarii articol (12)