Obtinerea certificatului de atestare fiscala este reglementata de Ordinul MFP nr. 752/2006, care a fost modificat prin Ordinul MFP nr. 393/2013, publicat in Monitorul Oficial nr. 185 din 3 aprilie 2013.
Reglementarile, care au devenit aplicabile de la 1 mai 2013, au completat cu noi informatii referitoare la starea obligatiilor fiscale lista mentiunilor relevante pentru situatia fiscala a unui contribuabil, prevazuta la sectiunea D, pct. III din certificatul de atestare fiscala. Astfel, de la 1 mai, documentul va preciza daca anumite datorii ale contribuabilului sunt in executare silita sau suspendate la executare silita.
In opinia reprezentantilor MFP, aceste informatii sunt necesare deoarece exista situatii in care contribuabilii (in special intreprinderile mici si mijlocii) doresc sa beneficieze de sustinere financiara din partea unor institutii financiare ca Fondul national de garantare a creditelor pentru I.M.M.-uri sau Fondul roman de contragarantare, care nu acorda sprijin financiar decat daca firmele pot prezenta un document care sa mentioneze si starea obligatiilor fiscale.
Procedura de obtinere a certificatului, clarificata
Ordinul MFP nr. 393/2013 a modificat si anumite elemente ale procedurii prin care se poate obtine certificatul de atestare fiscala.
Spre exemplu, se propune un nou model pentru cererea de eliberare a documentului, in conditiile in care, printr-o prevedere din 2012, Guvernul a dat posibilitatea ca si persoanele care detin parti sociale la o societate comerciala sa poata solicita acest certificat pentru respectivul agent economic.
Astfel, noua cerere contine si o sectiune referitoare la asociatii unei societati, care pana la 1 mai 2013 nu exista.
Incepand din 2013 procedurile pentru obtinerea certificatului de atestare fiscala sunt mai clare, acestea fiind diferentiate in functie de cine face solicitarea. Inainte de existenta acestei reglementari, regulile stabileau ca certificatul de atestare fiscala poate fi obtinut la fie la solicitarea contribuabililor, fie la solicitarea altor autoritati publice, fie din oficiu, prin depunerea unei cereri sau adrese de eliberare a documentului la organul fiscal competent, clar ce procedura se aplica pentru fiecare dintre solicitantii documentului, insa acest lucru a fost corectat.
Astfel, in prezent certificatul de atestare fiscala se obtine:
- la solicitarea contribuabililor, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscala;
- la solicitarea autoritatilor publice, prin depunerea unei adrese de eliberare a certificatului de atestare fiscala;
- din oficiu, in situatia in care se schimba competenta de administrare a creantelor fiscale, ca urmare a schimbarii domiciliului fiscal sau a altor situatii prevazute de lege;
- la solicitarea detinatorilor de parti sociale la o societate comerciala, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscala.
Mai mult decat atat, prevederile introduse in luna aprilie si aplicabile din mai au precizat si elementele pe care trebuie sa le contina obligatoriu adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscala pe care o depune autoritatea publica, pana la acel moment neexistand o reglementare precisa in acest sens.
Astfel, conform actului normativ emis de MFP, adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscala trebuie sa contina:
- datele de identificare ale autoritatii solicitante;
- datele de identificare ale contribuabilului; in acest caz este obligatoriu
- mentionarea denumirii/numele si prenumele precum si codul de identificare fiscala al contribuabilului;
- temeiul legal al solicitarii;
- scopul solicitarii.
Noul model al certificatului de atestare fiscala, precum si al cererii de eliberare a documentului pot fi consultate in fisierele atasate.
Comentarii articol (5)