Certificatul de atestare fiscala este documentul care reflecta modul de indeplinire a obligatiilor de plata a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri datorate bugetului general consolidat al statului.
Obtinerea acestui document este reglementata de Ordinul MFP nr. 752/2006, care a fost modificat prin Ordinul MFP nr. 393/2013, publicat in Monitorul Oficial nr. 185 din 3 aprilie 2013.
Noile reglementari, aplicabile de la 1 mai, cand ordinul intra in vigoare, completeaza cu noi informatii referitoare la starea obligatiilor fiscale lista mentiunilor relevante pentru situatia fiscala a unui contribuabil, prevazuta la sectiunea D, pct. III din certificatul de atestare fiscala. Astfel, de la 1 mai, documentul va preciza daca anumite datorii ale contribuabilului sunt in executare silita sau suspendate la executare silita.
In opinia reprezentantilor MFP, aceste informatii sunt necesare deoarece exista situatii in care contribuabilii (in special intreprinderile mici si mijlocii) doresc sa beneficieze de sustinere financiara din partea unor institutii financiare ca Fondul national de garantare a creditelor pentru I.M.M.-uri sau Fondul roman de contragarantare, care nu acorda sprijin financiar decat daca firmele pot prezenta un document care sa mentioneze si starea obligatiilor fiscale.
Procedura de obtinere a certificatului, modificata si ea
Ordinul MFP nr. 393/2013 modifica si anumite elemente ale procedurii prin care se poate obtine certificatul de atestare fiscala.
Spre exemplu, se propune un nou model pentru cererea de eliberare a documentului, in conditiile in care, printr-o prevedere din 2012, Guvernul a dat posibilitatea ca si persoanele care detin parti sociale la o societate comerciala sa poata solicita acest certificat pentru respectivul agent economic.
Astfel, noua cerere va contine, din prima zi a lunii mai, si o sectiune referitoare la asociatii unei societati, care in momentul de fata nu exista.
Ministerul de Finante propune si proceduri mai clare pentru obtinerea certificatului de atestare fiscala, acestea fiind diferentiate in functie de cine face solicitarea.
In prezent, conform reglementarilor in vigoare, certificatul de atestare fiscala poate fi obtinut la fie la solicitarea contribuabililor, fie la solicitarea altor autoritati publice, fie din oficiu, prin depunerea unei cereri sau adrese de eliberare a documentului la organul fiscal competent.
Procedura actuala nu precizeaza foarte clar ce procedura se aplica pentru fiecare dintre solicitantii documentului, insa acest lucru este corectat de Finante prin ordinul publicat miercuri.
Mai exact, noile reglementari stabilesc ca certificatul de atestare fiscala se va obtine:
- la solicitarea contribuabililor, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscala;
- la solicitarea autoritatilor publice, prin depunerea unei adrese de eliberare a certificatului de atestare fiscala;
- din oficiu, in situatia in care se schimba competenta de administrare a creantelor fiscale, ca urmare a schimbarii domiciliului fiscal sau a altor situatii prevazute de lege;
- la solicitarea detinatorilor de parti sociale la o societate comerciala, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscala.
Mai mult decat atat, noile prevederi precizeaza si elementele pe care trebuie sa le contina obligatoriu adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscala pe care o depune autoritatea publica, pana acum neexistand o reglementare precisa in acest sens.
Astfel, conform actului normativ emis de MFP, adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscala va contine:
- datele de identificare ale autoritatii solicitante;
- datele de identificare ale contribuabilului; in acest caz este obligatoriu
- mentionarea denumirii/numele si prenumele precum si codul de identificare fiscala al contribuabilului;
- temeiul legal al solicitarii;
- scopul solicitarii.
Noul model al cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscala poate fi consultat in fisierul atasat. Modelul a fost prelucrat de pe www.monitoruloficial.ro.