In luna martie Guvernul a stabilit, prin HG nr. 84/2013, ca taxa pe valoarea adaugata va putea fi dedusa si pe baza bonurilor fiscale care nu depasesc valoarea de 100 euro cu TVA inclus, cu conditia ca pe aceste documente sa fie imprimat, cu ajutorul casei de marcat, codul de TVA al beneficiarului.
"In vederea aplicarii noilor prevederi, orice comerciant, care doreste ca bonurile fiscale sa poata constitui documente pentru deducerea TVA la beneficiari persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA, poate sa-si adapteze soft-urile aparatelor de marcat electronice fiscale astfel incat sa poata inscrie pe bonuri, cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal, codul de inregistrate in scopuri de TVA al beneficiarului”, explicau Finantele la acea data.
In plus, pentru a deduce TVA pe baza bonurilor fiscale era necesar si c acestea sa bifeze toate caracteristicile unei facturi simplificate, care conform Codului fiscal, contine obligatoriu urmatoarele elemente:
- data emiterii;
- identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
- identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate;
- suma taxei colectate sau informatiile necesare pentru calcularea acesteia;
- o referire specifica si clara la factura initiala si la detaliile specifice care se modifica, in cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura (reamintim ca potrivit modificarilor orice document sau mesaj care modifica si care se refera in mod specific si fara ambiguitati la factura initiala are acelasi regim juridic ca si o factura).
Noile reglementari privind deducerea se aplica pentru orice bunuri si servicii achizitionate pentru societate, care nu depasesc valoarea mentionata, fie ca e vorba de carburanti, carti de vizita, materii prime, materiale, servicii de consultanta sau orice alt ceva.
Daca lucrurile au fost relativ usor de inteles la acest capitol, in ceea ce priveste raportarea bonurilor fiscale, autoritatile s-au razgandit de o luna la alta.
Astfel, in 24 aprilie, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Biroul Central de Asistenta a Contribuabililor, a explicat, la solicitarea AvocatNet.ro ca, in abordarea existenta in momentul respectiv la nivelul autoritatilor fiscale, bonurile fiscale, chiar si daca au codurile de TVA ale beneficiarilor imprimate, nu trebuie raportate in declaratia 394.
Specialistul Fiscului cu care am discutat atunci a precizat ca s-au solicitat clarificari la nivel central referitor la aceasta chestiune, insa singurele informatii primite pana in acel moment stabileau ca atata timp cat contribuabilul are doar bon fiscal, fara factura, acesta nu trebuie declarat in formularul 394, in ciuda faptului ca facturile simplificate trebuiau raportate in aceasta declaratie.
"Bonul fiscal este asimilat unei facturi simplificate, insa nu este o factura simplificata", a mai punctat la finalul lunii aprilie reprezentantul de la Asistenta Contribuabili, care a mai spus ca se asteapta noi precizari de la centru in aceasta privinta.
Punctul de vedere al ANAF s-a modificat radical o luna mai tarziu, astfel incat, in 27 mai, institutia a informat contribuabilii ca, de fapt, bonurile trebuie raportare in formular.
"Declaratia (394 – n.red.) trebuie sa contina toate facturile care au fost emise/primite in perioada de raportare, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea "taxare inversa" sau "TVA la incasare", precum si bonurile fiscale cu valoare sub 100 de euro care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate pentru care beneficiarul a solicitat inscrierea codului de inregistrare in scopuri de TVA", arata Fiscul in comunicatul transmis presei, publicat si pe pagina de internet a institutiei la finalul lunii mai.
Comunicatul de presa emis atunci de ANAF a dat peste cap intreaga raportare, din moment ce 27 mai era ultima zi in care formularul 394, aferent lunii aprilie, putea fi transmis Fiscului de catre contribuabilii care trebuiau sa depuna lunar formularul.
Sabina Zeres, purtatorul de cuvant al ANAF, a declarat pentru AvocatNet.ro in acea zi ca cei care au apucat sa depuna declaratia 394, fara sa raporteze in formular si bonurile fiscale, trebuie sa depuna declaratii rectificative.
Contribuabilii au fost nevoiti sa depuna declaratii 394 corectate si pentru luna martie, avand in vedere ca ei nu au declarat in formular bonurile fiscale, din moment ce Fiscul anuntase initial ca acestea nu trebuie raportate. Dar, cum regulile s-au schimbat in 27 mai, ei au fost nevoiti sa revina si asupra raportarilor anterioare, deja trimise organelor fiscal, si sa le rectifice.
Povestea nu s-a oprit aici, iar lucrurile s-au complicat si mai mult, dupa ce, la mijlocul lunii septembrie Fiscul a revenit asupra hotararii si a decis ca nici un contribuabil nu mai trebuie sa declare in formularul 394 bonurile fiscale de pana la 100 de euro.
In acest sens, ANAF a emis Ordinul nr. 2986/2013, publicat in Monitorul Oficial, nr. 582 din 13 septembrie 2013, prin care modifica instructiunile de completare a formularului 394 “Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriu national” (cod MFP 14.13.01.02/f). Prevederile actului normativ se aplica operatiunilor efectuate pe teritoriu national, incepand cu luna august 2013.
Potrivit acestor reglementari, in “Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriu national” nu se inscriu facturile emise prin autofacturare si bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate.
Mai exact, incepand din septembrie, contribuabilii nu au mai declarat in formularul 394 bonurile fiscale de pana la 100 de euro si nu mai trebuie sa o faca nici de acum incolo, cel putin pana in 31 decembrie 2014, data pana la care se aplica aceasta masura, potrivit ordinului publicat de Fisc in septembrie.
Deducerea, mai permisa pentru contribuabilii fara cod de TVA incepand din 2013
Anul 2013 a adus contribuabililor care nu au un cod de TVA valid un regim de deducere mai permisiv decat cel anterior.
Astfel, OG nr. 16/2013, care a modificat Codul fiscal, a adus schimbari la regimul aplicat contribuabililor declarati inactivi sau carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA, permitandu-le acestora sa isi deduca TVA in anumite conditii. Pana in august, cand noile reguli au intrat in vigoare, aceste firme nu mai puteau deduce taxa pe valoarea adaugata, dar aveau obligatia sa o plateasca, daca desfasurau activitati economice in perioada in care nu erau inregistrate ca platitoare de TVA.
Autoritatile au schimbat regulile fiscale si au oferit acestor contribuabili posibilitatea sa isi deduca TVA in anumite conditii.
Mai exact, conform reglementarilor aplicabile din 5 august, firmele fara cod de TVA care efectueaza achizitii de bunuri si/sau servicii in perioada in care nu au inregistrare TVA au dreptul sa ajusteze in favoarea lor taxa pe valoarea adaugata, daca achizitiile sunt destinate operatiunilor ce urmeaza a fi efectuate dupa data inregistrarii in scopuri de TVA, care dau drept de deducere.
Incepand din august, taxa pe valoarea adaugata poate fi dedusa pentru:
- bunurile aflate in stoc si serviciile neutilizate, constatate pe baza de inventariere, in momentul inregistrarii;
- activele corporale fixe, inclusiv bunurile de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat,
- activele corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, aflate in proprietatea sa in momentul inregistrarii.
- achizitiile de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit inainte de data inregistrarii si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Conform noilor regulilor aplicabile, taxa ajustata se inscrie in primul decont de taxa depus de persoana impozabila dupa inregistrarea in scopuri de TVA sau intr-un decont ulterior.