Potrivit Codului fiscal, beneficiza de masuri de simplificare din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata (TVA) urmatoarele tipuri de operatiuni:
- livrarile din sectorul comercializarii cerealelor si plantelor tehnice (grau, secara, orz, porumb, soia, rapita, floarea-soarelui si sfecla de zahar) - expira la 31 mai 2014;
- livrarea de deseuri si materii prime secundare rezultate din valorificarea acestora;
- livrarea de masa lemnoasa si materiale lemnoase;
- transferul de certificate de emisii de gaze cu efect de sera, precum si transferul altor unitati care pot fi utilizate de operatori in conformitate cu aceeasi directiva;
- livrarea de energie electrica catre un comerciant persoana impozabila - expira la 31 decembrie 2018 (In aceasta situatie firmele trebuie sa depuna la Fisc formularul 089, care a fost actualizat de ANAF in decembrie 2013. Mai multe detalii puteti citi AICI.);
- transferul de certificate verzi - expira la 31 decembrie 2018.
Operatiunile privind livrarea de energie electrica catre un comerciant persoana impozabila si cele referitoare la transferul de certificate verzi au fost introduse in legislatia fiscala din 1 septembrie 2013, prin OG nr. 16/2013.
Aplicarea masurilor de simplificare
Codul fiscal stabileste ca taxarea inversa se aplica numai pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii in interiorul tarii, atata timp cat si furnizorul, si beneficiarul sunt inregistrati in scopuri de TVA. Prin aplicarea taxarii inverse, furnizorul nu mai factureaza cu TVA catre clientul sau, iar clientul inscrie taxa aferenta achizitiei in decontul de TVA ca taxa colectata si taxa deductibila, fara a mai solicita rambursari de TVA.
Reglementarile legale stabilesc ca, pe facturile emise pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii pentru care se aplica masurile de simplificare, furnizorii/prestatorii nu vor inscrie taxa colectata aferenta.
Beneficiarii vor determina taxa aferenta, care se va evidentia in decontul de TVA atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila.
In cazul livrarilor de bunuri pentru care se aplica masurile de simplificare, inclusiv pentru avansurile incasate, furnizorii emit facturi fara taxa si inscriu in aceste facturi o mentiune referitoare la faptul ca au aplicat taxarea inversa. Taxa se calculeaza de catre beneficiar si se inscrie in facturi si in jurnalul pentru cumparari, fiind preluata atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa. Din punct de vedere contabil, beneficiarul va efectua in cursul perioadei fiscale inregistrarea 4426 = 4427 cu suma taxei aferente.
Inregistrarea taxei de catre cumparator, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa este denumita autolichidarea taxei pe valoarea adaugata. Colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor/prestator.
Ce se intampla daca nu aplici taxarea inversa?
In cazul in care un operator economic nu aplica masurile de simplificare obligatorii, desi ar trebui, organele de inspectie fiscala vor dispune masuri pentru a-l obliga sa corecteze operatiunile si sa aplice taxarea inversa.
Directia Generala a Finantelor Publice Valcea explica intr-o informare din 2013 ca, in cadrul inspectiei fiscale la beneficiarii operatiunilor, organele de inspectie fiscala vor avea in vedere ca beneficiarul avea obligatia sa colecteze TVA la momentul exigibilitatii operatiunii, concomitent cu exercitarea dreptului de deducere.
Totusi regula admite si o exceptie care permite aplicarea regimului normal de taxare, insa numai daca daca la data constatarii de catre organele de inspectie fiscala a neaplicarii taxarii inverse, furnizorii/prestatorii si/sau beneficiarii se afla in situatia de insolventa, de insolvabilitate, precum si in situatii in care masurile de simplificare nu pot fi aplicate concomitent si la furnizor/prestator si la beneficiar deoarece cel putin unul dintre acestia se afla este in inactivitate, este in proces de radiere sau are codul de TVA anulat.
In aceasta situatie regimul normal de taxare ramane valabil aplicat daca sunt indeplinite cumulativ doua conditii:
- nu s-au produs consecinte fiscal-bugetare negative la furnizori/prestatori si/sau la beneficiari ca urmare a aplicarii regimului normal de taxare;
- aplicarea taxarii inverse la furnizori/prestatori si/sau la beneficiari poate genera consecinte fiscal-bugetare negative.