Uniunea Nationala a Barourilor din Romania (UNBR) a confirmat astazi pentru AvocatNet.ro ca Bostina si Asociatii a depus o plangere prealabila in ceea ce priveste regulile de publicitate profesionala pe care avocatii trebuie sa le aplice din decembrie 2013. Aceasta dupa ce luni casa de avocatura mentionata a remis redactiei noastre un comunicat de presa in care spunea ca nici nu confirma si nici nu infirma relatarile presei conform carora ar fi facut o astfel de plangere, deoarece doar barourile si UNBR pot face astfel de declaratii.
"In urma solicitarilor venite din partea presei, <Bostina si Asociatii> nici nu confirma si nici nu infirma relatarile din presa cu privire la un presupus demers prin care casa noastra de avocatura ar fi formulat o plangere prealabila impotriva Hotararii nr. 852/14.12.2013 a Consiliului Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 33 din 16 ianuarie 2014, privind modificarea si completarea Statutului profesiei de avocat adoptat prin Hotararea Consiliului UNBR nr. 64/2011 si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 898/19.12.2011", se mentioneaza intr-un comunicat de presa al Bostina si Asociatii remis redactiei noastre, care a fost trimis pe 27 ianuarie.
Potrivit aceluiasi comunicat de presa, din cauza adoptarii de catre Consiliul UNBR, la sfarsitul anului trecut, a noilor reglementari privind comunicarea in general si publicitatea in particular, casa de avocatura Bostina si Asociatii nu poate oferi presei nicio informatie cu privire la acest subiect, pentru a nu incalca aceste prevederi.
De altfel, aceasta incalcare ar putea fi considerata, conform noilor prevederi din Statul profesiei de avocat, "abatere deosebi de grava", care poate fi pedepsita si cu excluderea din profesie, se subliniaza in comunicatul de presa al Bostina si Asociatii.
"Ca atare, organele profesiei – barourile si UNBR - sunt singurele indrituite sa ofere informatiile cu privire la acest caz particular", se mai scrie in documentul citat.
Pe de alta parte, insa, pe 27 ianuarie, surse din mediul juridic au confirmat pentru publicatia noastra ca, in cursul saptamanii trecute, Bostina si Asociatii a depus, intr-adevar, la UNBR o plangere prealabila impotriva Hotararii UNBR nr. 852/2013.
Pe 28 ianuarie, UNBR a confirmat pentru publicatia noastra ca Bostina si Asociatii a depus o plangere prealabila la Uniune.
"Va confirmam ca la Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, UNBR, a fost inregistrata plangerea prealabila formulata de SPRL Bostina si Asociatii impotriva Hotararii Consiliului Uniunii Nationale a Barourilor din Romania nr. 852 din 13.13.2013 pentru modificarea si completarea Statutului profesiei de avocati. Mentionam ca plangerea prealabila priveste partea din hotararea anterior mentionata referitoare la publicitatea profesionala", ne-a spus avocatul Constantin Parascho, secretarul general al UNBR.
Avocatii isi pot face publicitate prin publicarea de articole in revistele de specialitate
Potrivit noilor prevederi din Statut, adoptate prin Hotararii UNBR nr. 852/2013, avocatii au la dispozitie mai multe mijloace de publicitate, respectiv domeniul de Internet, adresele de email, pagina web si publicarea de articole in reviste sau alte publicatii de specialitate, ori care nu sunt destinate publicului larg. In plus, Statutul avocatilor va permite utilizarea, in continuare, la fel ca pana acum, a unora sau mai multora dintre urmatoarele mijloace de publicitate: plasarea unei firme; anunturi de publicitate; anunturi si mentiuni in anuare si carti de telefon; invitatii, brosuri si anunturi de participare la conferinte, colocvii profesionale si de specialitate; corespondenta profesionala si carti de vizita profesionale.
De asemenea, conform noilor prevederi din Statutul avocatilor, amplasarea unei firme ca mijloc de publicitate o pot face avocatii care respecta urmatoarele prevederi:
-
avocatul care face parte din organele de conducere ale profesiei are obligatia sa participe la sedintele acestora;
-
avocatul are obligatia sa participe la activitatile hotarate de consiliul baroului si aduse la cunostinta prin convocare sau prin anunturi afisate la sediile instantelor din circumscriptia baroului respectiv;
-
absenta nejustificata de la sedintele organelor de conducere ale profesiei si la activitatile hotarate de consiliul baroului constituie abatere disciplinara grava.
Conform actului normativ adoptat adoptat de Consiliul UNBR, nu va fi permisa utilizarea urmatoarelor forme de publicitate:
-
racolarea clientelei, constand in oferirea serviciilor prin prezentare proprie sau prin intermediar la domiciliul sau resedinta unei persoane, sau intr-un loc public, ori in propunerea personalizata de prestari de servicii efectuata de o forma de exercitare a profesiei, fara ca aceasta sa fi fost in prealabil solicitata in acest sens; se considera racolare adresarea personala sau prin terti catre victimele accidentelor sau catre mostenitorii acestora, aflati in imposibilitate de a alege un avocat;
-
acordarea de consultatii si/sau redactarea de acte juridice, realizate pe orice suport material precum si prin orice alt mijloc de comunicare in masa, inclusiv prin emisiuni radiofonice sau televizate, cu exceptia publicatiilor care contin o rubrica de consultanta juridica;
-
publicarea unor materiale cu continut publicitar in publicatii, altele decat cele de specialitate ori care nu sunt destinate publicului larg;
-
aducerea la cunostinta publicului, prin orice mijloace, a donatiilor sau altor liberalitati acordate de forma de exercitare a profesiei sau de avocatii din cadrul acesteia, cu exceptia sponsorizarilor de conferinte, colocvii etc. profesionale ori cu o componenta de specialitate juridica, ori a unor alte evenimente sau actiuni care nu sunt destinate publicului larg;
-
utilizarea, in scopul realizarii corespondentei prin email sau al postarii unei pagini web, a unui domeniu de internet rezervat de un comerciant; in aceste conditii, avocatii nu vor mai putea folosi adrese de e-mail furnizate de operatori precum Google sau Yahoo si nici sa isi faca pagini de prezentare sub forma de blog-uri, oferite gratuit de platforme precum Wordpress sau Blogger;
-
prezentarea formei de exercitare a profesiei sau a avocatilor care functioneaza in cadrul acesteia prin orice mijloace de publicitate realizate sau asociate cu numele, denumirea sau domeniul de Internet ale unui agent economic;
-
promiterea obtinerii unor rezultate profesionale care nu depind exclusiv de activitatea formei de exercitare a profesiei;
-
comunicarea publica a functiilor detinute anterior in cadrul unor autoritati, de catre avocatii inclusi in forma de exercitare a profesiei;
-
incitarea publica la initierea unui litigiu sau a unui conflict sau la amplificarea acestora.
Pe langa aceste mijloace de publicitate interzise, in raporturile sale cu mijloacele de comunicare in masa, avocatul este obligat sa respecte interesele clientului sau, onoarea si reputatia profesiei, precum si obligatiile profesionale, conform noilor prevederi din Statutul avocatului. In plus, in exercitarea mandatului sau, sunt permise luari de pozitie publice, prin mijloacele de comunicare in masa, daca acestea nu contravin interesului clientului si daca exista permisiune expresa din partea acestuia.
De asemenea, barourile, UNBR si organele profesiei nu raspund pentru opinia sau activitatea avocatului reflectata in mijloacele de comunicare in masa, potrivit noului act normativ.
Brosurile de prezentare trebuie autorizate de Barou
Conform noilor prevederi din Statutul profesiei de avocat, formele de exercitare a profesiei pot difuza brosuri de prezentare generala catre toate categoriile de public numai la intrunirile si colocviile de specialitate, doar daca, in prealabil, forma si continutul brosurii au fost transmise, consiliului baroului, in vederea autorizarii comunicarii acestora catre public.
In plus, se mentin actualele prevederi din Statut in ceea ce priveste modul in care poate fi realizata brosura unui avocat. Astfel, brosura de prezentare generala nu poate face referire la:
-
numele clientilor formei de exercitare a profesiei; prin exceptie, brosura poate indica doar numele clientilor care si-au dat acordul in acest sens;
-
activitati care nu au legatura cu exercitarea profesiei.
In plus, a fost pastrata in Statut prevederea conform careia difuzarea brosurilor poate fi realizata numai de catre forma de exercitare a profesiei, fara posibilitatea de a le depune in locurile publice sau de a le transmite tertilor in vederea difuzarii, cu exceptia serviciilor postale.
De asemenea, cartile de vizita profesionale ale avocatului vor putea cuprinde ariile de practica ale acestuia, se mai scrie intre noile prevederi din Statutul avocatilor.
Adresa de internet a avocatului poate cuprinde link-uri catre colaboratori
Potrivit actului normativ din decembrie 2013, in adresa de internet a avocatului este admisa includerea unor legaturi care sa permita accesarea paginilor de internet ale entitatilor cu care sunt incheiate conventii de conlucrare profesionale avizate de consiliul baroului, ale conferintelor sau altor manifestari profesionale organizate de forma de exercitare a profesiei sau cu participarea acesteia, a articolelor publicate in reviste de specialitate juridica.
In plus, se introduce obligatia "la cererea organelor profesiei", la sfarsitul urmatoarei prevederi: pentru indeplinirea conditiilor privind link-urile din adresa de internet, forma de exercitare a profesiei detinatoare a adresei de internet trebuie sa asigure in mod regulat vizitarea si evaluarea paginilor proprii si a paginilor la care este permis accesul pe baza legaturilor realizate prin intermediul adresei proprii.
De asemenea, pentru a indeplini conditiile privind link-urile din adresa de internet, Consiliul baroului poate dispune eliminarea de indata a mentiunilor si legaturilor al caror continut si forma sunt contrare principiilor esentiale privind exercitarea profesiei de avocat, potrivit noilor prevederi din Statutul avocatilor.
Avocatilor li se interzice ca prin mijloacele de publicitate sa-si faca reclama in scopul dobandirii de clientela
Noul act normativ introduce un nou articol in Statutul avocatului, respectiv 2491, conform caruia mijloacele de publicitate a formelor de exercitare a profesiei nu pot fi folosite ca reclama in scopul dobandirii de clientela.
In plus, potrivit art. 2491 din proiectul de Statut al avocatului, indiferent de mijlocul de publicitate utilizat, sunt interzise:
-
mentiunile autolaudative sau comparative;
-
nominalizarea clientilor din portofoliu sau indicarea litigiilor in care forma de exercitare a profesiei a fost sau este implicata;
-
informatiile privind realizarile de ordin financiar, cifra de afaceri sau succesele profesionale;
-
furnizarea de informatii in vederea includerii in clasamente intocmite pe criterii financiare;
-
mentiunile referitoare la valoarea serviciilor oferite de avocat, la gratuitati sau la modalitatea de plata si care constituie politici de dumping;
-
orice afirmatii contrare demnitatii persoanelor, profesiei sau justitiei;
-
orice forme de publicitate realizate de catre terti.
Pe langa aceasta modificare si completare a Statutului profesiei de avocat, in 2013, UNBR a mai facut o modificare a acestui act legislativ, prin Hotararea UNBR nr. 769/2013.
Avocatii trebuie sa aplice noile reguli de publicitate de pe 20 decembrie 2013
In data de 14 decembrie 2013, Consiliul UNBR a adoptat Hotararea nr. 852 privind modificarea si completarea Statului profesiei de avocat, adoptat prin Hotararea Consiliul UNBR nr. 64/2011, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 898 din 19 decembrie 2011.
Prin Hotararea nr 852/2013, UNBR a facut mai multe modificari in Statutul avocatilor printre care si cele legate de publicitatea profesionala, respectiv subsectiunea a 4.-a "Publicitatea formelor de exercitare a profesiei" din Capitolul IV "Integritatea profesiei de avocat" din Statutul profesiei de avocat, care este in vigoare de doi ani. Ca urmare a acestei hotarari au fost modificate articolele 243, 244, 247, 248, 249 si 250, precum si adaugat articolul 2491.
Noile prevederi trebuie aplicate de catre avocatii de la data publicarii pe site-ul UNBR, respectiv 20 decembrie 2013, conform reprezentantilor Uniunii.
De ce pot sa sponzorizez evenimente <cu circuit inchis>, dar si nu <evenimente destinate publicului larg>?"
Desi nu raspunde intrebarilor presei, Bostina si Asociatii si-a prezentat opinia pe blog-ul propriu, prin Ovidiu Constantinescu, PR Manager-ul casei de avocatura.
"
Pentru avocati, miza acestor clarificari nu e mica – ba din contra, este imensa - deoarece incalcarea dispozitiilor din statutul avocatului cu privire la <publicitatea formelor profesionale> reprezinta o <incalcare grava a statutului> ce poate fi pedepsita si cu excluderea din barou si pierderea painii! Pentru jurnalisti miza este la fel de mare… se pierde posibilitatea de a scrie deschis despre activitatea uneia din cele mai dinamice piete de consultanta din Romania si care este considerata <barometrul> activitatii economice a tarii… Pentru clienti, la fel…", a scris Ovidiu Constantinescu,
intr-un articol de pe blogul Bostina si Asociatii, publicat, recent, de publicatia noastra.
In plus, PR Manager-ul de la Bostina si Asociatii a lansat urmatoarele subiecte de dezbatere:
1. De ce „orice comunicare ce urmareste sa aduca la cunostinta publicului informatii despre natura sau calitatea practicii profesionale” e considerata „publicitate”?
2. De ce doar „organele profesiei” au dreptul exclusiv de a promova profesia de avocat? De ce despre „profesia de avocat” nu pot vorbi avocatii, ci doar exclusiv „reprezentantii” acestora prin „organele profesiei”?
3. Daca „publicitatea formelor de exercitare a profesiei” nu poate fi folosita la atragerea de clienti si promovorea profesiei de avocat este exclusiv apanajul „organelor profesiei” la ce foloseste - in final - „publicitatea formelor de exercitare a profesiei”?
4. Locurile de intalnire cu prospectivi clienti trebuie si ele aprobate de „organele profesiei”, in conditiile in care nu am voie sa fac prezentari personalizate nici la domiciliul meu, nici la „resedinta mea” si nici in alte locuri publice?
5. Este „racolare” de clienti faptul ca la prima intalnire cu un prospectiv client – persoana juridica – ma duc cu o propunere personalizata facuta pe baza informatiilor publice ce se gasesc pe internet?
6. Care/cine este beneficiarul efortului meu publicitar, daca nu pot sa public materiale publicitare decat in reviste care nu sunt destinate publicului larg?
7. Daca doresc sa acord burse scoalare [sau pentru studenti] pe baza unor criterii bine stabilite, cum anunt deschiderea sesiunii de inscriere la burse in conditiile in care „aducerea la cunostin?a publicului, prin orice mijloace, a donatiilor sau altor liberalitati acordate de forma de exercitare a profesiei sau de avocatii din cadrul acesteia” este interzisa?
8. De ce pot sa sponzorizez evenimente „cu circuit inchis”, dar si nu „evenimente destinate publicului larg”? Ce e rau cu publicul larg?
9. De ce nu trebuie amintite functiile din administratie detinute anterior de un avocat?
Puteti citi mai mult despre temele de dezbatere propuse de Ovidiu Constantinescu aici.
Comentarii articol (2)