Uniunea Nationala a Barourilor din Romania (UNBR) a publicat si in Monitorul Oficial hotararea prin care modifica Statutul avocatilor din Romania, cele mai importante noutati vizand regulile de publicitate pe care trebuie sa le respecte avocatii. Conform noilor reglementari, avocatii nu vor mai putea folosi adrese de e-mail furnizate de operatori precum Google sau Yahoo, dar nici sa isi faca pagini de prezentare sub forma de blog-uri, oferite gratuit de site-uri ca Wordpress sau Blogger. Avocatii trebuie sa aplice noile reguli inca din 20 decembrie 2013.
La inceputul lunii decembrie 2013, UNBR a publicat, pe site-ul propriu,
Proiectul privind modificarea Statutului profesiei de avocat in partea relativa la publicitatea profesionala si legislatia din alte state europene avuta in vedere la elaborarea acestui proiect. Acest proiect a fost adoptat de Comisia constituita de Consiliul UNBR din 29 iunie 2013 pentru inventarierea propunerilor si elaborarea de proiecte vizand modificarea si completarea Legii nr. 51/1995, a Statutului profesiei de avocat, a Statutului Casei de Asigurari a Avocatilor (CAA), precum si a legislatiei din alte domenii, cu incidenta asupra profesiei, intrunita in sedinta din 23 noiembrie 2013.
In data de
14 decembrie 2013, Consiliul UNBR a adoptat
Hotararea nr. 852 privind modificarea si completarea
Statului profesiei de avocat, adoptat prin Hotararea Consiliul UNBR nr. 64/2011, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 898 din 19 decembrie 2011, in care face mai multe modificari in Statutul avocatilor printre care si cele legate de publicitatea profesionala propuse prin proiectul publicat la inceputul lunii decembrie 2013.
Astfel, ca urmare a Hotararii UNBR nr. 852/2013 se modifica subsectiunea a 4.-a "Publicitatea formelor de exercitare a profesiei" din Capitolul IV "Integritatea profesiei de avocat" din
Statutul profesiei de avocat, care este in vigoare de doi ani, respectiv articolele 243, 244, 247, 248, 249 si 250, precum si se adauga 249
1.
Noile prevederi trebuie aplicate de catre avocatii de la data publicarii pe site-ul UNBR, respectiv 20 decembrie 2013, conform reprezentantilor Uniunii.
In plus, pe 16 ianuarie 2014, Hotararea UNBR nr. 852/2013 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I.
Publicitatea profesionala se realizeaza in exclusivitate de catre organele profesiei
Noile prevederi din Statutul avocatilor fac distinctie intre tipurile de publicitate pe care le pot folosi avocatii, astfel ca publicitatea formelor de exercitare a profesiei este distincta de publicitatea profesionala, care urmareste promovarea profesiei de avocat.
In plus, cele doua tipuri de publicitate sunt definite. Astfel, publicitatea formelor de exercitare este constituita din orice forma de comunicare publica, indiferent de mijloacele utilizate, care urmareste sa aduca la cunostinta publicului informatii asupra naturii ori calitatii practicii profesionale. Publicitatea profesionala are drept obiect promovarea profesiei de avocat si se realizeaza in exclusivitate de catre organele profesiei sau la cererea si sub supravegherea acestora.
De asemenea, mijloacele de publicitate a formelor de exercitare a profesiei nu pot fi folosite ca reclama in scopul dobandirii de clientela, conform noilor prevederi din Statutul avocatilor.
Avocatii isi pot face publicitate prin publicarea de articole in revistele de specialitate
Potrivit noilor prevederi din Statut, avocatii au la dispozitie mai multe mijloace de publicitate, respectiv domeniul de Internet, adresele de email, pagina web si publicarea de articole in reviste sau alte publicatii de specialitate, ori care nu sunt destinate publicului larg. In plus, Statutul avocatilor va permite utilizarea, in continuare, la fel ca pana acum, a unora sau mai multora dintre urmatoarele mijloace de publicitate: plasarea unei firme; anunturi de publicitate; anunturi si mentiuni in anuare si carti de telefon; invitatii, brosuri si anunturi de participare la conferinte, colocvii profesionale si de specialitate; corespondenta profesionala si carti de vizita profesionale.
De asemenea, conform noilor prevederi din Statutul avocatilor, amplasarea unei firme ca mijloc de publicitate o pot face avocatii care respecta urmatoarele prevederi:
-
avocatul care face parte din organele de conducere ale profesiei are obligatia sa participe la sedintele acestora;
-
avocatul are obligatia sa participe la activitatile hotarate de consiliul baroului si aduse la cunostinta prin convocare sau prin anunturi afisate la sediile instantelor din circumscriptia baroului respectiv;
-
absenta nejustificata de la sedintele organelor de conducere ale profesiei si la activitatile hotarate de consiliul baroului constituie abatere disciplinara grava.
Conform actului normativ adoptat adoptat de Consiliul UNBR, nu va fi permisa utilizarea urmatoarelor forme de publicitate:
-
racolarea clientelei, constand in oferirea serviciilor prin prezentare proprie sau prin intermediar la domiciliul sau resedinta unei persoane, sau intr-un loc public, ori in propunerea personalizata de prestari de servicii efectuata de o forma de exercitare a profesiei, fara ca aceasta sa fi fost in prealabil solicitata in acest sens; se considera racolare adresarea personala sau prin terti catre victimele accidentelor sau catre mostenitorii acestora, aflati in imposibilitate de a alege un avocat;
-
acordarea de consultatii si/sau redactarea de acte juridice, realizate pe orice suport material precum si prin orice alt mijloc de comunicare in masa, inclusiv prin emisiuni radiofonice sau televizate, cu exceptia publicatiilor care contin o rubrica de consultanta juridica;
-
publicarea unor materiale cu continut publicitar in publicatii, altele decat cele de specialitate ori care nu sunt destinate publicului larg;
-
aducerea la cunostinta publicului, prin orice mijloace, a donatiilor sau altor liberalitati acordate de forma de exercitare a profesiei sau de avocatii din cadrul acesteia, cu exceptia sponsorizarilor de conferinte, colocvii etc. profesionale ori cu o componenta de specialitate juridica, ori a unor alte evenimente sau actiuni care nu sunt destinate publicului larg;
-
utilizarea, in scopul realizarii corespondentei prin email sau al postarii unei pagini web, a unui domeniu de internet rezervat de un comerciant; in aceste conditii, avocatii nu vor mai putea folosi adrese de e-mail furnizate de operatori precum Google sau Yahoo si nici sa isi faca pagini de prezentare sub forma de blog-uri, oferite gratuit de platforme precum Wordpress sau Blogger;
-
prezentarea formei de exercitare a profesiei sau a avocatilor care functioneaza in cadrul acesteia prin orice mijloace de publicitate realizate sau asociate cu numele, denumirea sau domeniul de Internet ale unui agent economic;
-
promiterea obtinerii unor rezultate profesionale care nu depind exclusiv de activitatea formei de exercitare a profesiei;
-
comunicarea publica a functiilor detinute anterior in cadrul unor autoritati, de catre avocatii inclusi in forma de exercitare a profesiei;
-
incitarea publica la initierea unui litigiu sau a unui conflict sau la amplificarea acestora.
Pe langa aceste mijloace de publicitate interzise, in raporturile sale cu mijloacele de comunicare in masa, avocatul este obligat sa respecte interesele clientului sau, onoarea si reputatia profesiei, precum si obligatiile profesionale, conform noilor prevederi din Statutul avocatului. In plus, in exercitarea mandatului sau, sunt permise luari de pozitie publice, prin mijloacele de comunicare in masa, daca acestea nu contravin interesului clientului si daca exista permisiune expresa din partea acestuia.
De asemenea, Barourile, UNBR si organele profesiei nu raspund pentru opinia sau activitatea avocatului reflectata in mijloacele de comunicare in masa, potrivit noului act normativ.
Brosurile de prezentare trebuie autorizate de Barou
Conform noilor prevederi din Statutul profesiei de avocat, formele de exercitare a profesiei pot difuza brosuri de prezentare generala catre toate categoriile de public numai la intrunirile si colocviile de specialitate, doar daca, in prealabil, forma si continutul brosurii au fost transmise, consiliului baroului, in vederea autorizarii comunicarii acestora catre public.
In plus, se mentin actualele prevederi din Statut in ceea ce priveste modul in care poate fi realizata brosura unui avocat. Astfel, brosura de prezentare generala nu poate face referire la:
-
numele clientilor formei de exercitare a profesiei; prin exceptie, brosura poate indica doar numele clientilor care si-au dat acordul in acest sens;
-
activitati care nu au legatura cu exercitarea profesiei.
In plus, a fost pastrata in Statut prevederea conform careia difuzarea brosurilor poate fi realizata numai de catre forma de exercitare a profesiei, fara posibilitatea de a le depune in locurile publice sau de a le transmite tertilor in vederea difuzarii, cu exceptia serviciilor postale.
De asemenea, cartile de vizita profesionale ale avocatului vor putea cuprinde ariile de practica ale acestuia, se mai scrie intre noile prevederi din Statutul avocatilor.
Adresa de internet a avocatului poate cuprinde link-uri catre colaboratori
Potrivit actului normativ din decembrie 2013, in adresa de internet a avocatului este admisa includerea unor legaturi care sa permita accesarea paginilor de internet ale entitatilor cu care sunt incheiate conventii de conlucrare profesionale avizate de consiliul baroului, ale conferintelor sau altor manifestari profesionale organizate de forma de exercitare a profesiei sau cu participarea acesteia, a articolelor publicate in reviste de specialitate juridica.
In plus, se introduce obligatia "la cererea organelor profesiei", la sfarsitul urmatoarei prevederi: pentru indeplinirea conditiilor privind link-urile din adresa de internet, forma de exercitare a profesiei detinatoare a adresei de internet trebuie sa asigure in mod regulat vizitarea si evaluarea paginilor proprii si a paginilor la care este permis accesul pe baza legaturilor realizate prin intermediul adresei proprii.
De asemenea, pentru a indeplini conditiile privind link-urile din adresa de internet, Consiliul baroului poate dispune eliminarea de indata a mentiunilor si legaturilor al caror continut si forma sunt contrare principiilor esentiale privind exercitarea profesiei de avocat, potrivit noilor prevederi din Statutul avocatilor.
Avocatilor li se interzice ca prin mijloacele de publicitate sa-si faca reclama in scopul dobandirii de clientela
Noul act normativ introduce un nou articol in Statutul avocatului, respectiv 2491, conform caruia mijloacele de publicitate a formelor de exercitare a profesiei nu pot fi folosite ca reclama in scopul dobandirii de clientela.
In plus, potrivit art. 2491 din proiectul de Statut al avocatului, indiferent de mijlocul de publicitate utilizat, sunt interzise:
-
mentiunile autolaudative sau comparative;
-
nominalizarea clientilor din portofoliu sau indicarea litigiilor in care forma de exercitare a profesiei a fost sau este implicata;
-
informatiile privind realizarile de ordin financiar, cifra de afaceri sau succesele profesionale;
-
furnizarea de informatii in vederea includerii in clasamente intocmite pe criterii financiare;
-
mentiunile referitoare la valoarea serviciilor oferite de avocat, la gratuitati sau la modalitatea de plata si care constituie politici de dumping;
-
orice afirmatii contrare demnitatii persoanelor, profesiei sau justitiei;
-
orice forme de publicitate realizate de catre terti.
Pe langa aceasta modificare si completare a Statutului profesiei de avocat, in 2013, UNBR a mai facut o modificare a acestui act legislativ, prin
Hotararea UNBR nr. 769/2013.
Avocatii spun ca modificarile la Statut erau necesare pentru alinierea la tehnologie
Avocatii Andrei Grigoriu, Liliana Gradinaru si Claudiu Lascoschi spun,
intr-un articol publicat in decembrie 2013 de AvocatNet.ro, ca modificarile din statut nu vor avea efecte semnificative, dar subliniaza ca se pastreaza unele deficiente in formularea noilor prevederi.
"
Statutul nu aduce modificari deosebit de radicale, ci acestea sunt, mai degraba, o aliniere impusa de tehnologie, referindu-ma, mai ales, la mediul web. In Romania, publicitatea avocatiala a fost dintotdeauna extrem de restransa si de ingradita, pentru a se controla respectarea demnitatii profesionale. Nu contest aceste exigente, pe care le consider necesare", a precizat Andrei Grigoriu.
Avocata Liliana Gradinaru a aratat ca, din pacate, vazand ca problemele avocatilor sunt de alta natura decat cele legate de publicitate, chiar daca tot deontologice, efectele vor fi restranse.
"
Mai mult, la un numar de peste 10.000 de avocati numai in Baroul Bucuresti, din care circa 7.000 activi, foarte putini cauta publicitatea pentru a se face cunoscuti publicului larg; mai degraba, publicitatea folosita de cei mai multi dintre avocati, ca numar, nu ca onorarii, este folosita pentru informarea clientilor si potentialilor clienti din jurul acestora. Referitor la marile societati de avocati care practica mai multe forme de publicitate, majoritatea acestora folosesc date obiective pentru a informa publicul larg. Organizarea de conferinte de profil, statistici in reviste de specialitate despre evolutia societatii, despre numarul de avocati si despre numarul de domenii acoperite... informatii strict legate de componenta societatii si domeniile in care activeaza sunt forme de publicitate folosite si pana acum si care nu au fost interzise nici prin modificarile actuale", a explicat Liliana Gradinaru.
Avocatul Claudiu Lascoschi a spus ca efectul modificarilor privind publicitatea in cazul avocatilor s-ar putea produce numai la marile case de avocatura, deoarece acestea uzau de anumite aspecte de natura de a le creste credibilitatea in privinta unui top al incasarilor si al clientilor.
"
Aceasta modificare a statutului nu aduce modificari fundamentale in cee ce priveste dreptul avocatiilor la publicitate, in mare masura ramanand aceleasi reguli de baza permise de deontologia profesionala in egala masura cu ceea ce era anterior acestei modificari a statului profesiei de avocat. Pana la acest moment din punctul de vedere al deontologiei profesiei de avocat, sub aspect teoretic, se sustinea la un mod doctrinar, se poate spune, ca principial noile interdictii erau pe cale de interpretare prohibite, insa exista o problema in ceea ce privea posibilitatea aplicarii organelor competente ale baroului de a aplica sanctiuni. Prin modificarea statului profesiei de avocat si implementarea in mod expres a interdictiilor se vor putea aplica sanctiuni, deoarece va fi, in mod indubitabil, faptul se va incalca o prevedere statutara, daca se va incalca o dispozitie legala expres prevazuta de lege si se va putea aplica o sanctiune ca urmare a incalcarii a unei norme de drept", a detaliat Claudiu Lascoschi.
In plus, in opinia lui Andrei Grigoriu proiectul de Statut apare ca o modernizare a celui anterior, necesara, dar nu este o revolutie si considera ca urmatoarele doua puncte sunt, in cel mai bun caz, neatent formulate, precum si ca lasa de dorit:
-
incitarea publica la initierea unui litigiu sau a unui conflict sau la amplificarea acestora;
-
nominalizarea clientilor din portofoliu sau indicarea litigiilor in care forma de exercitare a profesiei a fost sau este implicata.
"
Incitarea publica la initierea unui litigiu sau a unui conflict sau la amplificarea acestora este insuficient tratata, fiind expusa prea categoric. Nu este de dorit o publicitate prea agresiva, iar impartirea cartilor de vizita la locul unui accident este in opinia tuturor, deranjanta si neconforma cu prestigiul profesional dorit. Totusi, nu vad de ce avocatul nu ar putea fi un un formator de opinie. In Romania sunt de notorietate carentele legislative, dar si abuzurile generice, atat ale institutiilor statului, cat si ale altor entitati. In aceste cazuri, avocatul ar putea avea un rol necesar, care este, insa, interzis de un astfel de Statut. As dori sa dau un exemplu: cazul privind abuzurile bancare, in care un coleg avocat a avut un rol foarte important si merituos, in ceea ce priveste relevarea aspectelor privitoare la clauze abuzive. Castigarea unor procese reprezinta cea mai merituoasa carte de vizita a avocatului (n.red. - in ceea ce priveste nominalizarea clientilor din portofoliu sau indicarea litigiilor in care forma de exercitare a profesiei a fost sau este implicata). Cu cat procesele sunt mai grele, cu atat publicitatea este mai mare, dar mai meritata. Utilitatea interdictiei nu o vad necesara. Este absolut corect ca un avocat sa-si poata expune cauzele castigate, evident, cu decenta", a detaliat Andrei Grigoriu.