Din acest an, IMM-urile pot opta pentru sistemul de TVA la incasare, astfel incat sa-si planifice mai bine fluxul de numerar. In plus, pentru microintreprinderi au fost schimbate conditiile in care se aplica impozitul pe venit si tipurile de venituri pentru care platesc impozit.
Nadia Oanea, Senior Manager si Head of Tax la Baker Tilly Klitou and Partners Business Services
Care sunt cele mai importante modificari fiscale pentru IMM-uri, in 2014?
Nadia Oanea: Sunt doua modificari majore care afecteaza micile intreprinderi in acest an: posibilitatea de a opta pentru TVA la incasare si faptul ca se permite, in domeniul impozitarii directe, ca microintreprinderile sa realizeze pana la 20% din totalul veniturilor din consultanta si din management.
Care este cel mai important aspect in ceea ce priveste sistemul de TVA la incasare?
Nadia Oanea: Cel mai important impact este posibilitatea de a opta, cu siguranta, unul pozitiv asupra mediului de afaceri. Legea iti da posibilitatea sa analizezi, daca un anumit sistem fiscal care a fost introdus in lege pentru a crea un avantaj fiscal, chiar creeaza acel avantaj sau nu pentru afacerea ta.
Ce efecte va avea posibilitatea de a opta pentru sistemul de TVA la incasare?
Nadia Oanea: Posibilitatea de a opta pentru sistemul de TVA la incasare este o masura care vine in sprijinul mediului de afaceri si, in principal, al intreprinderilor mici si mijlocii care realizeaza o cifra de afaceri de sub 2,25 de milioane de lei, anual.
Despre sistemul de TVA la incasare au curs rauri de cerneala, dupa introducerea sa in legislatia nationala, anul trecut. Legiuitorul a sustinut ca este o masura care vine sa ajute micile intreprinderi prin posibilitatea amanarii platii TVA-ului pe o perioada de maximum 90 de zile de la emiterea facturilor, pentru acele firme cu cifra de afaceri mica. Totusi, faptul ca sistemul a fost reglementat ca obligatoriu a reprezentat un minus al acestei masuri legislative, deoarece, o data, firmele mici n-au avut posibilitatea sa analizeze si sa decida daca sistemul le este favorabil sau nu si sa-l aplice, doar daca sistemul le este favorabil. In al doilea rand, s-a vorbit despre efectul de evitare a firmelor mici in relatiile comerciale cu marile companii, din cauza obligatiilor administrative in plus ale firmelor mari. Vorbim aici de acele jurnale de TVA in care firmele mari trebuie sa raporteze facturile primite de la firmele mici care aplica sistemul de TVA la incasare si neachitate.
Trebuie sa recunoastem ca mediul de afaceri a cerut insistent ca acest sistem de TVA la incasare sa fie optional. Ne bucuram ca din 2014 el a devenit optional. Aceasta inseamna ca firmele mici au posibilitatea sa analizeze daca amanarea TVA la plata, pana la incasarea facturilor, comparativ cu nededucerea TVA la achizitiile pe care le efecteaza, pana la data achitarii acestora, reprezinta intr-adevar un avantaj de flux de numerar pentru ele sau nu.
Cand este avantajos pentru IMM-uri sa opteze pentru sistemul de TVA la incasare?
Nadia Oanea: Pentru firmele mici care sunt intr-o faza de investitii si pentru care nivelul de achizitii este semnificativ este mult mai avantajos sa nu aplice sistemul de TVA la incasare, deoarece au achizitii si TVA deductibila, probabil, mai mare decat TVA colectata. Pentru ele este mult mai avantajos sa deduca imediat TVA din facturile de achizitii si sa nu astepte momentul platii furnizorilor, sa colecteze TVA pentru facturile emise si sa beneficieze de rambursarea TVA aferenta achizitiilor pentru investitii, intr-un interval mai scurt, deoarece pot aplica pentru rambursare la intervale mai scurte de timp.
De asemenea, un alt criteriu de apreciere a utilitatii sistemului de TVA la incasare este termenul de incasare al facturilor in relatiile cu clientii. Daca termenul de incasare este unul foarte scurt, pana in 30 de zile, foarte probabil, aplicarea sistemului de TVA la incasare nu-si are rostul, pentru ca respectiva firma mica isi incaseaza facturile foarte repede.
In analiza pe care o efectueaza pentru a decide daca este mai avantajos sa aplice sistemul normal sau sistemul de TVA la incasare, firmele trebuie sa ia in calcul perioada fiscala pentru care raporteaza TVA. Ca regula generala, perioada fiscala de declarare a TVA este luna calendaristica, exceptand situatiile in care cifra de afaceri este sub 100.000 de euro, caz in care perioada fiscala de raportare este trimestrul.
Firmele care se incadreaza in conditiile de aplicare a sistemului de TVA la incasare, adica au o cifra de afaceri sub 2,25 de milioane de lei, sunt susceptibile de a raporta TVA si de a fi obligate la plata TVA la trimestru. Totusi, ele trebuie sa fie atente ca, in cazul in care au realizat o achizitie intracomunitara de bunuri, trec obligatoriu la declararea si plata lunara a TVA. Avand in vedere ca termenul de plata a TVA este, de exemplu, trimestrial, aceasta presupune deja o amanare la plata TVA de maximum 90 de zile de la emiterea facturii. De exemplu, facturile emise in luna ianuarie genereaza TVA colectata care va fi declarata la bugetul statului pana in 25 aprilie. Pentru aceste situatii, daca facturile se incaseaza de la client intr-un termen mai mare de 90 de zile, foarte probabil ca aplicarea sistemului de TVA la incasare este benefic pentru respectiva firma.
Daca perioada medie de incasare a facturilor de la clienti corespunde cu perioada de raportare a TVA, atunci, iarasi, nu exista motive solide pentru a alege sistemul de TVA la incasare.
Intarzierile in incasarea creantelor pe care unele firme le au in perioada de criza pe care o traversam este posibil sa fie un motiv semnificativ pentru micile firme de a opta pentru sistemul de TVA la incasare. Daca insa realizeaza investitii, au TVA de rambursat si/sau colecteaza rapid creantele de la client, aplicarea sistemului normal de TVA este mai avantajos.
O firma isi poate schimba sistemul de TVA, la incasare sau nu, de mai multe ori pe an?
Nadia Oanea: Sistemul de TVA la incasare are o baza de aplicare anuala. Se bazeaza pe cifra de afaceri realizata in anul anterior celui pentru care s-ar opta pentru aplicarea acestui sistem de TVA la incasare, de unde rezulta ca mentinerea lui este conditionata pentru anul fiscal pentru care s-a optat.
Firmele care au intrat sub incidenta TVA la incasare in 2013 si care nu au depasit plafonul de 2,25 de milioane de lei in 2013 au 2 variante: fie opteaza pentru continuarea aplicarii sistemului de TVA la incasare, adica nu depun nicio notificare la organul fiscal si merg, in continuare, pe sistemul de TVA la incasare, fie, la inceputul anului, depun aceasta notificare, formularul 097, pana pe 25 ianuarie (n.red. - 27 ianuarie in acest an), si ies din sistem, incepand cu februarie.
Ca o exceptie, pentru anul 2014, legiuitorul a reglementat posibilitatea ca, oricand pe parcursul anului aceste firme sa poata opta pentru iesirea din sistem.
Care sunt schimbarile fiscale din acest an in ceea ce priveste impozitul pe profit?
Nadia Oanea: Merita de semnalat faptul ca firmele membre ale unor grupuri multinationale, care au optat, conform reglementarilor contabile, sa-si schimbe anul financiar din an calendaristic corespunzator anului financiar al grupului din care fac parte si care consolideaza situatiile financiare anuale, au acum posibilitatea sa-si modifice si anul fiscal, astfel incat acesta sa corespunda cu cel financiar.
De exemplu, o firma care depune situatia financiara pentru perioada februarie 2015 – ianuarie 2016, pana acum trebuia sa declare impozitul pe profit conform anului calendaristic, ianuarie - decembrie. In schimb, de anul acesta, acea firma poate declara si impozitul pe profit pentru aceeasi perioada in care face declaratiile financiare, chiar daca nu este anul calendaristic. Lucrul acesta este un mare ajutor pentru aceste companii, deoarece calculeaza profitul impozabil, pornind de la profitul contabil, asa cum a fost el stabilit in situatiile financiare anuale.
De asemenea, aceste firme nu trebuie sa mai tina doua evidente separate, una pentru calculul profitului contabil, conform situatiei financiare anuale, si una in care profitul fiscal sa aiba in vedere veniturile si cheltuielile pentru perioada ianuarie – decembrie.
Este adevarat ca ne asteptam ca aceasta masura sa afecteze firmele mai mari, nu neaparat IMM-urile, dar pot fi si situatii in care entitatile membre ale grupurilor multinationale sa intre sub categoria firmelor mici si mijlocii. In plus, colaboratorii de afaceri nu vor fi afectati de faptul ca o anumita firma isi schimba anul fiscal din an calendaristic.
Cum se modifica anul fiscal?
Nadia Oanea: Cu cel putin 30 de zile inainte de inceperea anului fiscal modificat se notifica organul fiscal teritorial prin depunerea formularului 014, care a fost recent introdus.
Ce modificari sunt pentru microintreprinderi in acest an?
Nadia Oanea: In primul rand, s-au modificat conditiile pentru calificarea unei microintreprinderi care este supusa plati impozitului pe venit. De anul trecut, conform reglementarilor in materie de impozit pe venitul microintreprinderilor, au fost excluse de sub incidenta acestui impozit firmele care realizau venituri din servicii de management si de consultanta, indiferent de nivelul acestor venituri. Aceasta inseamna ca firmele care activau in domeniul consultantei fiscale, de management, de afaceri si asa mai departe nu-si puteau calcula si plati impozitul pe societate prin aplicarea acelui procent de 3% pe veniturile realizate, ci erau obligate sa aplice sistemul de impozitare cu impozit pe profit. Avand in vedere ca la genul acesta de servicii valoarea adaugata este foarte mare si cheltuielile relativ scazute, foarte multi dintre cei care realizau venituri din servicii de management si consultanta si-ar fi dorit sa fie eligibili pentru sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, comparativ cu impozitul pe profit.
Legiuitorul a luat in vedere acest aspect si a permis ca 20% din totalul veniturilor sa poata fi realizate si din aceste activitati de consultanta. Totusi, cei care realizeaza exclusiv venituri din consultanta si din management, in continuare, nu se califica la impozitul pe venitul microintreprinderilor si sunt obligati sa plateasca impozit pe profit.
Este important de stiut ca, in trimestrul in care plafonul de 20% din totalul veniturilor din servicii de consultanta si de management este depasit, se trece automat la plata impozitului de profit, pentru care se depune un formular de inregistrare fiscala rectificativa prin care se notifica pentru vectorul fiscal incetarea platii impozitului pe venitul microintreprinderilor si intrarea sub incidenta platii impozitului pe profit. In acest caz, impozitul pe profit se calculeaza asupra profitului impozabil cumulat de la inceputul anului fiscal. Astfel, din impozitul pe profit rezultat se scade impozitul pe venitul microintreprinderilor deja platit de la inceputul anului pentru trimestrele anterioare. Situatia este aceeasi cand se depaseste plafonul de 65.000 de euro, dar lucrul acesta era reglementat si pentru anul trecut.
Pot sa apara probleme in calificarea celor 20%?
Nadia Oanea: Pot sa apara probleme in calificarea veniturilor ca venituri din servicii de consultanta si de management. Aici este cel mai important aspect de luat in seama. Pentru transarea eventualelor dispute cu organul fiscal, trebuie plecat de la clasificarea activitatilor din economia nationala, de la codurile CAEN utilizate pentru clasificarea acestor activitati din punct de vedere statistic, trebuie avut in vedere care sunt CAEN-urile pentru activitatile de management, care sunt CAEN-urile aplicabile pentru serviciile de consultanta. In hotararea care reglementeaza clasificarea acestor activitati din economia nationala, fiecare cod CAEN vine cu o detaliere a activitatilor pe care le include. Acestea sunt argumentele pe care o firma le poate aduce in favoarea sa, pentru a demonstra ca un serviciu prestat este de consultanta sau de management sau nu. In plus, trebuie avute in vedere prevederile contractuale si anexele la facturi, de exemplu, situatii de lucrari, devize de lucrari, rapoarte de activitate, minute etc., din care se poate deduce natura serviciilor prestate beneficiarilor.
Ce modificari in fiscalitatea microintreprinderilor mai trebuie evidentiate?
Nadia Oanea: Foarte important este faptul ca baza de calcul la care se aplica impozitul pe veniturile microintreprinderilor, cel de 3%, a fost modificat, incepand cu 2014. Mentionez trei modificari majore. In primul rand, veniturile din subventii din investitii nu se includ in baza de impozitare. Pana anul trecut, doar veniturile din subventii de exploatare erau excluse din baza de calcul. Aceasta inseamna o diminuare a bazei de calcul.
In al doilea rand, este vorba de veniturile din diferentele de curs valutar rezultate din reevaluarea soldurilor in valuta si din reevaluarea creantelor si datoriilor in valuta. Pe parcursul anului aceste venituri nu se iau in calcul, atunci cand se calculeaza impozitul pe venitul microintreprinderilor, iar la ultimul trimestru se adauga la total venituri diferenta pozitiva intre veniturile de curs valutar si cheltuielile din diferenta de curs valutar. Asa ca se impoziteaza diferenta neta rezultata din diferenta de curs valutar.
Diferenta neta rezultata din diferenta de curs valutar pe care o calculeaza firma ar putea fi diferita de cea calculata de inspector?
Nadia Oanea: Daca diferentele de curs valutar sunt inregistrate in contabilitate, conform reglementarilor contabile, care este singura reglementare aplicabila, nu vad de ce Fiscul ar avea ceva de argumentat. Singura conditie este ca firmele sa-si faca lunar reevaluarea soldurilor creantelor si datoriilor in valuta si sa-si inregistreze diferentele de curs valutar, conform reglementarilor contabile in vigoare, la momentul decontarii acestor creante sau datorii in valuta.
Legat de reglementarea aceasta, pozitiv este faptul ca firmele nu mai platesc impozit pe un venit teoretic si care este neinfluentat de cheltuielile aferente. Am in minte situatia multor firme de imobiliare care au cumparat o proprietate in Romania pe credit, imprumut luat in valuta de la firma mama sau de la alte societati non-financiar bancare din strainatate, si care, in conditiile fluctuatiilor de curs valutar, inregistrau poate venituri din diferente de curs valutar pe care plateau 3% impozit pe venitul microintreprinderilor. In momentul de fata, situatia nu este total eliminata, dar, cel putin din totalul veniturilor din diferente de curs valutar, exista posibilitatea deducerii cheltuielilor cu diferente de curs valutar, ceea ce inseamna o baza de impozitare mai mica.
A treia modificare legata de impozitul pe venit de 3%?
Nadia Oanea: A treia modificare a bazei de impozitare se refera la reducerile comerciale. Veniturile sub forma reducerilor comerciale primite de la furnizori se adauga la baza de impozitare si se scad din baza de impozitare reducerile comerciale acordate ulterior facturarii. Deci, se impoziteaza tot diferenta dintre ele.