Inceputul anului 2014 a venit cu cateva surprize fiscale, unele placute, deoarece introduc posibilitatea de a opta intre tipuri de impozite / sisteme de impozitare / mod de plata a impozitelor, altele mai putin placute, deoarece maresc sarcina fiscala a contribuabililor. Ambele categorii, cu siguranta, merita analizate cu atentie, pentru a gasi cele mai bune metode de optimizare a sarcinii fiscale a societatilor, in limitele desenate de cadrul legal in vigoare. Vom incerca sa identificam pentru dumneavoastra care sunt aceste schimbari majore pe care le aduce cu sine anul 2014 in fiscalitate si care ar fi rationamentul pe care firma dumneavoastra il poate parcurge pentru a stabili in mod optim sarcina sa fiscala in anul care tocmai a inceput.
Nu putem incepe prezentarea noutatilor fiscale decat cu reglementarea sistemului de TVA la incasare ca un sistem optional de taxa pe valoare adaugata. Reamintim ca in anul 2013 sistemul de TVA la incasare s-a aplicat obligatoriu de catre firmele cu cifra de afaceri anuala sub 2.250.000 lei. Toti ne amintim ca, pe langa amanarea la plata a TVA colectata pe o perioada de maxim 90 de zile de la data exigibilitatii (si, in acelasi timp, amanarea dreptului de deducere pana la plata achizitiilor efectuate), aplicarea obligatorie a sistemului de TVA la incasare a insemnat si obligatii de conformare suplimentare atat pentru cei care aplicau sistemul, ci si pentru cei care au achizitionat bunuri si servicii de la primii, totul „condimentat” cu suspiciunea ca firmele mari vor evita relatiile contractuale cu firmele care aplica sistemul de TVA la incasare, pentru a scapa de povara evidentelor complicate ale TVA neexigibila.
Incepand cu 01 ianuarie 2014 aplicarea sistemului TVA la incasare pentru persoanele impozabile care nu depasesc plafonul anual de 2.250.000 cifra de afaceri devine optionala. Aceste firme pot opta pentru aplicarea sistemului de TVA la incasare prin depunerea unei notificari (i.e. formularul 097) la organele fiscale competente, pana la data de 25 ianuarie inclusiv, din care sa rezulte ca cifra de afaceri din anul calendaristic precedent nu depaseste plafonul mai sus mentionat.
Sistemul este obligatoriu pentru anul in care s-a optat pentru aplicarea sistemului de TVA la incasare, dar poate fi modificat in orice moment al anului incepand cu anul urmator, prin depunerea aceluiasi formular de nortificare la organul fiscal teritorial.
In anul 2014, platitorii de TVA care au aplicat in 2013 sistemul de TVA la incasare si care nu au depasit in cursul anului 2013 plafonul cifrei de afaceri de 2.250.000 RON pot continua aplicarea sistemului TVA la incasare, fara depunerea vreunei notificari, daca sunt eligibile pentru aplicarea acestui sistem, caz in care se considera ca au optat pentru continuarea aplicarii sistemului;
Ce trebuie sa faceti pentru a alege intelept? Daca sunteti o firma mica, a carei cifra de afaceri nu a depasit plafonul de 2.250.000 lei in 2013, sau o firma nou infiintata in 2014 care estimeaza ca nu va depasi acest plafon, si incasati facturile emise catre clientii dumneavostra la perioade mari de timp (in orice caz mai mari decat 90 zile – perioada la care, probabil, raportati TVA catre organele fiscale), si nu aveti achizitii semnificative care sa genereze TVA de rambursat, atunci ar fi intelept sa optati pentru aplicarea sistemului de TVA la incasare. Daca, insa, incasati facturile intr-un interval scurt de timp sau planuiti un process investitional care va genera TVA de rambursat, poate fi recomandat sa aplicati sistemul normal de TVA, deoarece principalul avantaj va fi acela ca TVA aferenta achizitiilor va fi efectuata imediat, nemaiasteptand momentul platii facturilor catre furnizori, deci, implicit, posibilitatea de a aplica pentru rambursare TVA mai rapid.
Daca nu ati optat inca pentru iesirea din sistemul TVA la incasare, nu va speriati, din fericire puteti renunta la aplicarea sistemului oricand pe parcursul anului 2014, daca realizati ca modelul afacerii dumneavoastra nu este unul la care TVA-ul la incasare sa aduca avantaje de cash flow.
Si nu uitati, daca realizati sau planuiti sa realizati o cifra de afaceri de pana in 65.000 EURO, si nu derulati un proces investitional semnificativ sau nu desfasurati operatiuni scutite cu drept de deducere (e.g. exporturi, livrari intracomunitare de bunuri etc.), aveti posibilitatea de a opta pentru aplicarea regimului de scutire de TVA pentru intreprinderile mici, care va poate oferi un avantaj competitiv prin preturi neafectate de TVA colectata catre clientii dumneavoastra.
Am inceput seria schimbarilor majore in 2014 cu sistemul optional de TVA la incasare, deoarece credem cu tarie ca optiunile sunt ceea ce fac sistemele fiscal atractiv si ofera posibilitatea contribuabililor de a alege un sistem sau altul doar dupa o analiza atenta a avantajelor si dezavantajelor fiscale pe care un model de afacere il poate avea sau nu dintr-o anumita alegere.
Din pacate, ne amintim ca anul 2013 a venit cu un sistem obligatoriu de impozitare a veniturilor microintreprinderilor, pentru societatile care obtin venituri anuale totale de pana la 65.000 EURO, altele decat din servicii de consultanta si management, jocuri de noroc, din activitati in domeniul bancar, al asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, cu exceptia persoanelor juridice care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii. O optiune mai putin pentru micile intreprinderi, am spus la acea vreme. Firmele afectate in mod deosebit au fost firmele nou infiintate, obligate sa aplice sistemul inca din primul an de existenta; daca adaugam si un proces investitional la inceput de drum, eventual datorii in valuta care genereaza venituri financiare pe fondul aprecierii monedei nationale, asta ar insemna plata unui impozit de 3% pe niste venituri teoretice generate de fluctuatiile cursului monedei nationale.
Solutia pentru aceste firme consta in propotionarea corecta a finantarii investitiei din fonduri proprii versus capital imprumutat. Avem in vedere prevederea Codului Fiscal care lasa posibilitatea aplicarii impozitului pe profit de catre firmele nou-infiintate, cu conditia ca, la data inregistrarii in registrul comertului, acestea sa aiba un capital social subscris reprezentand cel putin echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro, capital ce trebuie mentinut pe toata durata de existenta a firmei, in caz contrar trecandu-se obligatoriu impozitarea pe venitul microintreprinderilor din anul urmator celui in care capitalul social s-a redus sub plafonul de 25.000 euro.
Printre firmele care ar fi fost avantajate de aplicarea sistemului de impozit pe venitul microintreprinderilor, insa au fost excluse de la aplicarea lui, se numara cele cu activitate cu valoare adaugata ridicata, cum ar fi serviciile de consultanta de orice fel sau serviciile de management. Anul 2014 vine cu o “indulcire” a regulii, permitand microintreprinderilor care realizeaza venituri din servicii de consultanta si management pana la maxim 20% din veniturile totale, sa aplice impozitul pe venitul microintreprinderilor.
Anul 2014 aduce si eliminarea din baza de calcul a unor venituri teoretice, cum ar fi veniturile din subventii sau veniturile brute din diferente de curs valutar, deci vesti bune in ceea ce priveste baza de calcul a impozitului.
Daca societatea dumneavoastra a atins un nivel de dezvoltare care face ca impozitul pe venitul microintreprinderilor sa nu mai ie aplicabil (i.e. venituri anuale mai mari de 65.000 EURO) sau daca realizati venituri din activitati pentru care acest sistem nu se aplica, inseamna ca sunteti platitori de impozit pe profit.
Ce alegeri trebuie sa faceti la inceput de an: cu siguranta alegerea intre declararea si plata impozitului pe profit trimestrial, sau calcularea, declararea si plata impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial.
Pana la 31 ianuarie 2014, aveti posibilitatea de a opta pentru sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit prin depunerea formularului 010 ” Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica”.
Iesirea din sistemul de plata a impozitului pe profit sub forma de plati anticipate si revenirea la sistemul de calcul si declarare trimestriala a impozitului pe profit se poate realiza tot prin depunerea formularului 010 pana in data de 31 ianuarie inclusiv a anului fiscal respectiv.
Trebuie avut in vedere insa ca optiunea pentru sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anticipat este obligatorie pentru cel putin 2 ani fiscali consecutivi. in consecinta, optiunea de a reveni la sistemul de plati trimestriale nu poate fi exercitata in cursul anului 2014, pentru contribuabilii care au optat pentru sistem incepand cu anul 2013.
Cand va avantajeaza sistemul de impozit pe profit anual cu plati anticipate trimestrial: daca preconizati ca profitul firmei dumneavoastra va creste anul acesta comparativ cu anul trecut, atunci cu siguranta veti avea un avantaj de cash flow prin efectuarea de plati anticipate trimsetrial la nivelul unei patrimi din impozitului aferent profitului impozabil din anul precedent afectat de indicele preturilor de consum. Daca, insa, afacerea dumneavoastra este una puternic sezoniera, calculul si plata impozitului pe profit trimestrial poate reprezenta o mai buna corelare cu obtinerea efectiva a profitului.
Si daca e vorba de optiuni, anul 2014 vine cu posibilitatea optarii pentru un an fiscal diferit de anul calendaristic (si care sa se suprapuna peste anul financiar), pentru contribuabilii care au optat, in conformitate cu legislatia contabila in vigoare, pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic. Este vorba despre :
- sucursalele cu sediul in Romania care apartin unei persoane juridice cu sediul in strainatate, daca exercitiul financiar pentru persoana juridica de care apartin difera de anul calendaristic;
- filialele consolidate ale unei societati-mama cu sediul in strainatate si filialele filialelor, daca exercitiul financiar al societatii-mama difera de anul calendaristic.
Daca sunteti intr-una din situatiile de mai sus si ati optat deja pentru un an financiar diferit de anul calendaristic (sau o veti face in viitor), puteti sa comunicati organelor fiscale teritoriale modificarea anului fiscal, cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de inceputul anului fiscal modificat, prin depunerea formularului 014 “Notificare privind modificarea anului fiscal”.
Cum va ajuta acest lucru? E simplu: deoarece calculul profitului impozabil incepe de la veniturile si cheltuielile inregistrate conform regulilor contabile, cumulate de la inceputul anului fiscal, suprapunerea anului fiscal pe cel financiar face calculul profitului impozabil mult mai facil.
Si pentru ca suntem in zona impozitului pe profit, nu putem trece cu vederea ca, incepand cu 01 ianuarie 2014, inceteaza suspendarea prevederilor art. 83, alin. (5) din OG 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, conform carora declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice vor fi certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea. Este posibil ca aceasta prevedere sa fie abrogata, inlocuindu-se cu obligativitatea certificarii declaratiilor rectificative care modifica cu mai mult de 10% sumele declarate initial, sau plata unei penalitati de 2% din suma rectificata, daca se depun declaratii rectificative necertificate, conform unei proiect de ordonanta publicata de Guvern spre dezbatere publica.
Cred ca cel mai important este sa retineti ca misiunea de certificare a declaratiilor fiscale va poate aduce valoare adaugata, deoarece va asigura un confort sporit in ceea ce priveste gradul de conformare fiscala al firmei si, in plus, ar trebui sa fie un indiciu al unui risc fiscal redus in ochii autoritatii fiscale, deci ati fi expusi mai putin programarii pentru inspectie fiscala.
Incheiem seria modificarilor din 2014 cu posibilitatea reportarii pe o perioada de 7 ani a creditului fiscal intern din cheltuieli efectuate pe baza de contracte de sponsorizare sau mecenat. Aceasta inseamna ca firma dumneavoastra poate continua actiunile in cadrul programului de responsabilitate sociala asumat, chiar daca nu realizeaza in anul curent profitul necesar pentru a deduce din impozitul pe profit intreaga suma a cheltuielilor de sponsorizare. Recuperarea acestor sume din impozitul pe profit al urmatorilor ani se va efectua in ordinea inregistrarii cheltuielilor de sponsorizare, in aceleasi conditii (i.e. in limita a 3 la mie din cifra de afaceri, dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat), la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
In concluzie, planificati atent, alegeti intelept si nu uitati sa fiti generosi cu semenii in anul 2014. Desigur, anul 2014 vine cu noi taxe, cum ar fi impozitul pe constructii, sau cu largirea bazei de impozitare, cum ar fi in cazul asigurarii sociale de sanatate datorata la veniturile din chirii. Despre toate acestea, si despre alte posibilitati de optimizare fiscala folosind noile prevederi fiscale favorabile regimului de holding introdus tot de la 01 ianuarie 2014, vom scrie in articolele viitoare.