Conform unui studiu al casei de avocatura Biris Goran, care are si departament de consultanta fiscala, intre 1 ianuarie 2009, respectiv de la inceputul crizei, si 31 decembrie 2013, Guvernul a adoptat sau a propus 45 de acte normative care au introdus 153 de modificari importante in Codul fiscal si Codul de procedura fiscala.
In plus, cele mai importante modificari fiscale facute in ultimii cinci ani au fost adoptate prin 24 de ordonante de urgenta ale Guvernului, 7 legi, 7 ordonante de Guvern, 4 hotarari de Guvern si 3 ordine ale Ministerului Finantelor Publice.
"Inventarul nu contine toate modificarile de forma sau care tin de modul de declarare a unor impozite si taxe, ci doar cele aduse de cele doua coduri importante, Codul fiscal si Codul de procedura fiscala, care au avut un impact direct in modul de calcul si plata al impozitelor de catre contribuabili. Nu au fost incluse in inventar taxele pe resursele minerale, modificarea redeventelor pentru resurse minerale, si nici taxa de prima inmatriculare/mediu pentru autoturisme", se subliniaza in studiul Biris Goran.
Documentul a fost intocmit de avocatul Gabriel Biris, cofondator si partener la Biris Goran, care l-a prezentat Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) al carui vicepresedinte este.
"Scopul acestui inventar nu este acela de a incrimina, ci de a evidentia, intr-un format unitar si concentrat, atat numarul urias al modificarilor, cat si calitatea acestora. Un inventar al scorurilor obtinute de aceste masuri nu ar fi util, deoarece importanta fiecareia difera. Acest lucru se poate vedea si in topul realizat: masurile bune au doar aplicare punctuala, pe cand cele rele au afectat toti contribuabilii. Calificativele foarte proaste acordate cresterii TVA si introducerii impozitului pe constructii nu au cum sa fie compensate de calificative bune sau foarte bune acordate unor masuri cu aplicare punctuala, la fel cum calificativele bune sau foarte bune date unor masuri care corecteaza erori grave nu pot constitui motiv de mandrie pentru niciun guvern", a mentionat Gabriel Biris.
Conform analizei Biris Goran, cele mai importante 5 masuri fiscale pozitive luate de Guvern intre 2009 si 2013 sunt urmatoarele:
- Holdingurile, adoptata prin OUG 102/15.11.2013;
- Rezervele din reevaluare, prin OUG 34/11.04.2009;
- Introducerea in CF a contributiilor sociale obligatorii, prin OUG 117/30.12.2013 si OUG 125/30.12.2011;
- Reglementarea contribuabili inactivi, prin OUG 46/25.05.2009;
- Taxarea inversa la cereale, prin OUG 49/31.05.2011.
La polul opus, in studiul Biris Goran, cele mai importante 5 masuri negative in domeniul fiscal, adoptate in ultimii cinci ani, sunt urmatoarele:
- Cresterea TVA, prin OUG 58/28.06.2010;
- Impozitul pe constructii, prin OUG 102/19.12.2013;
- Introducerea penalitatilor de intarziere, prin OUG 39/28.04.2010;
- Modificarea cursului la care se calculeaza acciza, prin OUG 102/19.12.2013;
- Impozitul minim, prin OUG 34/11.04.2009.
In ultimii 5 ani, Guvernul Romaniei a fost condus de Emil Boc, intre decembrie 2008 si ianuarie 2012, de Mihai Razvan Ungureanu, intre februarie si aprilie 2012, si Victor Ponta, din mai 2012 pana in prezent.
In ultimii cinci ani, cele mai multe masuri fiscale importante, in numar de 80, au fost introduse in a ultimii doi ani si jumatate, prin 19 acte normative dintre cele 45 de acte normative adoptate, in total.
Masurile fiscale au agresat antreprenorii si au creat neincredere in capacitatea Guvernului de a gasi solutii
Conform analizei facute de casa de avocatura, niciun guvern nu a avut o strategie coerenta care sa asigure atat conditii de dezvoltare economica, cat si echilibrul bugetar, deziderate ce pot fi atinse simultan.
"Imensa majoritate a masurilor au agresat antreprenorii si au creat neincredere in capacitatea Guvernului de a gasi solutii, de a stimula cresterea economica. Rezultatul acestor politici se vede astazi: nivel foarte redus al investitiilor directe in economie, numar mic de locuri de munca – sa nu uitam ca peste 2 milioane de romani au plecat sa lucreze in strainatate in ultimul deceniu, iar raportul dintre numarul angajatilor si cel al pensionarilor este deja subunitar, ceea ce reprezinta un dezastru", a detaliat Gabriel Biris.
In ciuda unui numar urias de modificari aduse legislatiei, atat de guvernele Boc, cat si de Ponta, marile probleme ale fiscalitatii romanesti au ramas nerezolvate, potrivit analizei facute de Biris Goran.
"Ma refer aici in special la evaziunea in domeniul TVA si cel al accizelor, munca la negru, conformare voluntara redusa. Nu au fost reformate nici impozitele pe proprietate, iar masurile de sustinere a pietei auto si de innoire a parcului auto national au contribuit la prabusirea pietei si nu la cresterea ei. Consumul intern, element ce ar trebui sa fie principalul motor de crestere al economiei, scade de 5 ani, in continuu. Masurile luate de crestere a fiscalitatii nu aveau cum sa ajute. Marturie a esecului politicilor fiscale in Romania stau rapoartele Consiliului fiscal, dar si studii ale Comisiei Europene care confirma ca gradul de colectare al TVA in Romania este doar putin peste 50%, 52% fata de media europeana de 80% si Bulgaria 85%", a precizat Gabriel Biris.
Nici cresterea impozitelor si taxelor, introducerea de noi taxe si nici agresivitatea crescuta a controalelor fiscale din ultima perioada nu au imbunatatit situatia, conform studiului Biris Goran.
"ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) si-a abandonat complet rolul de indrumare al contribuabilului, prezumtia de nevinovatie nu mai exista, iar singurul scop al inspectorilor este sa stabileasca impozite si taxe suplimentare, chiar cu riscul falimentarii contribuabilului si al pierderii de locuri de munca. Acest lucru ne face sa sustinem ca avem nevoie de crearea unei baze de dialog reale intre mediul de afaceri si mediul politic, principalul responsabil de actuala stare, dar si singurul capabil sa remedieze situatia. Continuarea actualelor politici (cresterea taxelor, blamarea predecesorilor pentru “greaua mostenire”) va adanci criza si va reduce sansele de a avea o tara prospera. Prosperitatea poate fi atinsa doar prin munca, investitii, productivitate. Guvernul trebuie sa creeze antreprenorilor conditiile pentru a investi si pentru a aduce valoare adaugata", a subliniat Gabriel Biris.
In fisierul atasat puteti consulta toate masurile si actele normative prin care au fost modificate Codul fiscal si Codul de procedura fiscala.