Codul fiscal si Codul de procedura fiscala au suferit numeroase modificari de la intrarea lor in vigoare si pana in prezent. Este vorba despre peste 200 de modificari, acestea fiind inventariate de Gabriel Biris, partener Biris Goran, in studiul "Zece ani de modificari fiscale", publicat pe site-ul companiei.
Potrivit studiului, masurile bune implementate de-a lungul timpului au doar aplicare punctuala, pe cand cele rele au afectat toti contribuabilii. Acest lucru rezulta din clasificarea principalelor masuri pozitive si negative implementate in ultimii zece ani. In opinia lui Gabriel Biris, in top 5 masuri pozitive se numara:
1. Impozitul de 16% (OUG 34/29.12.2004, poz. 22)
2. Holdinguri (OUG 102/15.11.2013, poz. 217);
3. Introducerea in CF a Contributiilor sociale obligatorii (OUG 117/30.12.2013, poz. 130 + OUG 125/30.12.2011, poz. 159);
4. Reglementare contribuabili inactivi (OUG 46/25.05.2009, poz. 76);
5. Taxare inversa la cereale (OUG 49/31.05.2011, poz. 141).
De cealalta parte, in topul masurilor negative, intocmit de specialist, se regasesc:
1. Cresterea TVA (OUG 58/28.06.2010, poz. 121);
2. Impozitul pe constructii (OUG 102/15.11.2013, poz. 223);
3. Introducerea penalitatilor de intarziere (OUG 39/28.04.2010, poz. 98);
4. Modificarea cursului la care se calculeaza acciza (OUG 102/15.11.2013, poz. 222);
5. Impozitul minim (OUG 34/11.04.2009, poz. 71)
Studiul arata ca imensa majoritate a masurilor au fost o agresiune impotriva antreprenorilor si au creat neincredere in capacitatea guvernului de a gasi solutii, de a stimula cresterea economica.
"In ciuda unui numar urias de modificari aduse legislatiei, marile probleme ale fiscalitatii romanesti au ramas nerezolvate. Ma refer aici in special la evaziunea in domeniul TVA si cel al accizelor, munca la negru, conformare voluntara redusa. Nu au fost reformate nici impozitele pe proprietate, iar masurile de sustinere a pietei auto si de innoire a parcului auto national au contribuit la prabusirea pietei si nu la cresterea ei. Consumul intern, element ce ar trebuie sa fie principalul motor de crestere al economiei, scade de 5 ani, incontinuu", a precizat Gabriel Biris.
In plus, nici cresterea impozitelor si taxelor, introducerea de noi taxe si nici agresivitatea crescuta a controalelor fiscale din ultima perioada nu au imbunatatit situatia, sustine specialistul.
"ANAF si-a abandonat complet rolul de indrumare al contribuabilului, prezumtia de nevinovatie nu mai exista, iar singurul scop al inspectorilor este sa stabileasca impozite si taxe suplimentare, chiar cu riscul falimentarii contribuabilului si al pierderii de locuri de munca", a punctat Biris.
Dupa zece ani de modificari aduse celor doua coduri, au fost lansate in dezbatere publica pe 30 iunie pe site-ul Ministerului Finantelor proiectele rescrise ale Noului Cod fiscal si Noului Cod de procedura fiscala. Totusi, la scurt timp, cele doua documente au fost retrase de pe pagina de internet a ministerului, iar in prezent se afla in lucru la MFP. Puteti citi AICI despre principalele modificari aduse de Noile Coduri fiscale.
Studiul "Zece ani de modificari fiscale" este disponibil in documentul atasat sau accesand acest link.