O modificare majora operata la nivelul legii retrocedarilor la sfarsitul anului 2013 se refera la faptul ca fostii proprietari pot fi despagubiti si cu alte bunuri, posibilitatea fiind introdusa prin Legea nr. 368/2013, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 819 din 21 decembrie 2013 si intrata in vigoare in 24 decembrie.
Concret, potrivit normelor vechi, prima "regula" e restituirea in natura a proprietatilor, cu conditia ca proprietarii sa pastreze destinatia imobilelor retrocedate timp de 10 de ani. Totusi, in situatia in care restituirea in natura a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist nu mai este posibila, compensarea prin puncte este singura masura reparatorie in echivalent care se acorda.
Aceasta prevedere a fost, insa, modificata de Legea nr. 368/2013, care stabileste ca compensarea prin puncte nu va mai fi singura masura reparatorie in cazul in care restituirea in natura nu este posibila, ci si compensarea cu bunuri oferite in echivalent.
"In situatia in care restituirea in natura a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist nu mai este posibila, masurile reparatorii in echivalent care se pot acorda sunt compensarea cu bunuri oferite in echivalent de entitatea investita cu solutionarea cererii formulate in baza Legii nr. 10/2001 (…) precum si masura compensarii prin puncte", precizeaza noile reglementari.
Avand in vedere aceasta modificare, Guvernul a actualizat in consecinta si normele de aplicare a procesului de restituire a proprietatilor.
Astfel, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 116, din 17 februarie 2014, s-a publicat HG nr. 89/2014 pentru completarea Normelor de aplicare a Legii nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania.
Documentul stabileste ca masura reparatorie a compensarii cu bunuri oferite in echivalent consta in acordarea de bunuri, libere de orice sarcini, in echivalent valoric. Mai exact, bunurile care pot face obiectul compensarii sunt
- terenurile, cu sau fara constructii, si
- constructiile finalizate sau nefinalizate.
Echivalenta valorica intre bunurile care au facut obiectul cererii formulate in baza Legii nr. 10/2001 si bunurile care se acorda in compensare se stabileste prin aplicarea grilei notariale valabile la data intrarii in vigoare a noilor reglementari privind restituirea proprietatilor instituite de Legea nr. 165/2013, adica in mai 2013.
Conform documentului citat, in cazul constructiilor nefinalizate, valoarea se stabileste proportional cu stadiul de executie, stabilit prin raport de expertiza tehnica, intocmit de un expert autorizat.
"Masura compensarii se aplica numai cu acordul persoanei indreptatite", se mentioneaza in HG nr. 89/2014.
---
Amintim ca Legea nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate abuziv in perioada regimului comunist in Romania a intrat in vigoare in luna mai a anului 2013.
Actul normativ stabileste modalitatile de restituire a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist. Astfel, conform reglementarilor, prima "regula" e restituirea in natura a proprietatilor, cu conditia ca proprietarii sa pastreze destinatia imobilelor retrocedate timp de 10 de ani.
Totusi, in situatia in care restituirea in natura a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist nu mai este posibila, compensarea prin puncte este singura masura reparatorie in echivalent care se acorda. Aceeasi masura, compensarea prin puncte, se acorda inclusiv titularilor care au instrainat drepturile cuvenite potrivit legilor de restituire a proprietatii.
Conform regulilor introduse in decembrie 2013, o alta masura este si despagubirea fostilor proprietari cu alte bunuri oferite in echivalent: terenuri, cu sau fara constructii, si constructii finalizate sau nefinalizate.
Important! Un punct are valoarea de 1 leu.
Noile dispozitii se aplica cererilor formulate si depuse, in termen legal, nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a noilor reguli, precum si cauzelor in materia restituirii imobilelor preluate abuziv, aflate pe rolul instantelor la data intrarii in vigoare a legii.
In acelasi timp, de noile prevederi pot beneficia si persoanele care au pe rolul Curtii Europene a Drepturilor Omului cereri a caror analiza a fost suspendata in temeiul hotararii pilot anuntata in cauza Maria Atanasiu si altii impotriva Romaniei.
Comentarii articol (4)