Interviu realizat de Alina Botezatu, editor Harta Consultantei in Afaceri.
Cand si de ce ati decis sa infiintati Chronax?
Am luat decizia infiintarii Chronax impreuna cu actualii mei colegi, in octombrie 2012, in urma semnalelor primite din piata. Am observat nevoia de servicii complexe de asistenta in business, multidisciplinare, cu tarife echilibrate si accesibile oricarui tip de business.
Cine sunt colegii impreuna cu care ati decis sa infiintati Chronax?
Valentina Guguianu, Head of Group Accounting, are o experienta de peste 25 de ani in domeniul financiar-contabil, fiind membru CECCAR (Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania), APEC (Asociatia Profesionala a Economistilor si Contabililor din Romania), CAFR (Camera Auditorilor Financiari din Romania). In plus, ea mai este profesor de expertiza contabila judiciara pentru studentii masteranzi de la ASE si de la alte universitati din tara si autor si lector al cursului "Rolul expertizei contabile in auditul financiar din sistemul de stat".
Nicoleta Costache, General Manager-ul nostru, are opt ani de experienta in domeniul taxelor si contabilitatii, avand competente in management financiar, asistenta contabila si consultanta fiscala si fiind membru CECCAR, APEC si stagiar ACCA (Association of Chartered Certified Accountants).
Marina Simona Stan, Executive Manager-ul, are o experienta de opt ani in domeniu, fiind membru CECCAR si APEC. La Chronax, ea este specialistul in resurse umane din echipa, respectiv Human Resources Manager, ea concepe si aplica politica de recrutare a companiei si asigura asistenta de management de resurse umane.
Silvia Bogdan este Senior Manager, fiind specializata in Financial Advisory Services, fiind membru CCF (Camera Consultantilor Fiscali) si APEC. Dupa ce s-a format si a activat ca expert in consultanta de management si de strategie, Silvia si-a completat experienta profesionala lucrand timp de 10 ani in companii de audit din "Big Four", in domeniul financiar-contabil, analiza, bugetare si raportare.
Andrei Muraru este Head of Legal in echipa, fiind avocat in Baroului Bucuresti si doctor in drept. Andrei a desfasurat o munca extrem de laborioasa, inregistrand succese in dreptul muncii, drept civil, drept penal si contencios administrativ.
Ce experienta profesionala aveati in momentul in care ati infiintat Chronax?
Aveam 17 ani de experienta antreprenoriala si peste 10 ani de experienta in domeniile financiar-contabil si fiscalitate.
Mi-am dezvoltat instinctul antreprenorial inca din adolescenta. La 18 ani, chiar dupa admiterea la facultate, am infiintat prima societate, ca asociat unic. In cei 19 ani care au trecut de atunci, am gandit, organizat si dezvoltat singur, sau in diferite formule asociative, 5 afaceri, care continua sa existe, chiar daca eu nu mai fac parte din ele, ci sunt doar actionar. Un inceput bine calculat si structurat ii confera afacerii durabilitate.
Din 2007 pana la infiintarea Chronax, am detinut functia de director general in cadrul Metropolitan Consulting Financiar (n.red. - pe care a infiintat-o in martie 2007), o companie cu rezultate in consultanta de business, conform cifrelor de afaceri inregistrate. De asemenea, in ultimi 5 ani, am scris 25 de proiecte pentru obtinerea de fonduri europene destinate dezvoltarii pe axele operationale resurse umane si cresterea competitivitatii economice si am realizat studiile de fezabilitate pentru o serie de alte proiecte ale colaboratorilor mei, avand un procent de reusita rezultat de peste 80%.
Ati fost vreodata angajat?
Am condus in perioada 2003 - 2005 o companie de telefonie mobila din Romania, dealer national al operatorului Vodafone.
Nu v-a fost frica sa va infiintati o noua firma in plina criza economica?
In primul rand, frica nu este un element caracteristic unui antreprenor. Ba din contra, curajul trebuie sa defineasca un lider viitor antreprenor. Succesul unei afaceri este dat de resursa umana implicata in proiect, iar eu am ales oamenii cei mai performanti. Performanta companiei este un mix intre randamentul economic, increderea pe care tu ca lider dar si brand-ul tau o inspira, iar acest mix este garantia succesului. Din punct de vedere al riscului financiar, as putea spune ca, asa cum ne-au invatat predecesorii, trebuie sa investesti, respectiv sa cumperi, cand preturile sunt jos si sa vinzi apoi cand preturile au crescut.
Care au fost motivele pentru care ati ales acest nume? Ce reprezinta pentru dumneavoastra?
Ne-am gandit ca numele ales trebuia sa-l inspire pe antreprenor sa implementeze planuri de business de succes, prin indeplinirea unor criterii precum precizia si longevitatea, in sensul trecerii testului timpului. Chronax reprezenta, la vechii greci, definitia acestor doua criterii. Astfel, iata ca de la filosofii antici am mostenit conceptul de democratie, un bogat tezaur cultural, dar si aceste valori esentiale in business care definesc si compania noastra. Echipa pe care o conduc isi propune, prin fiecare lucrare efectuata, sa adauge la definitia Chronax criteriul excelentei in performanta.
Ce tip de servicii oferiti in prezent? De ce v-ati orientat spre acestea?
Fiecare serviciu si produs pe care l-am lansat si il operam pentru clientii nostrii este rodul miilor de ore de decriptare a nevoilor esentiale ale unei firme, in diversele faze de dezvoltare ale acesteia, de la eternele coliziuni cu politicile fiscale ale statutului, in privinta poverii fiscale, pana la practicile curente, unele mai bune, altele paguboase, ale tagmei profesionale din care facem si noi parte. Am vazut ce nu merge la altii, dar si la noi, in trecut, am invatat din experientele noastre si am lansat produse adaptate optim la acest ecosistem de business aflat intr-o perpetua schimbare.
Cel mai mult am invatat si invatam de la clientii nostri, zi de zi.
In ceea ce priveste serviciile oferite, intr-o selectie cuprinzatoare, insa nereducandu-se la acestea, sunt:
- consultanta si asistenta antreprenoriala de start-up; acoperim o nevoie stringenta in piata, resimtita de toti cei aflati, la un moment dat, la inceput de drum, si anume, transpunem ideile de afaceri ale actionarilor intr-un business plan structurat pe etape clare, cu indicatori cuantificabili, intins multi-anual (optim, pe cinci ani, dar intervalul se poate extinde);
- consultanta si asistenta juridica pe toata durata existentei societati;
- consultanta si asistenta privind sistemul organizational si de resurse umane al intreprinderii nou constituite;
- asistenta privind autorizarile necesare desfasurarii activitatii economice de catre societatile constituite in diferite regimuri de lucru, de exemplu, grupuri, holdinguri, joint-ventures cu aport de capital strain, etc;
- asistenta financiar-contabila si fiscala, pe toate normele Codului fiscal;
- asistenta privind optimizarea investitiilor si dezvoltarea durabila a intreprinderilor clientilor nostri;
- ultimul, dar nu cel din urma, Info Point-ul Chronax, care este o activitate process based de a carei utilitate ne mandrim deja, atat noi, cat si beneficiarii de pana acum ai acesteia.
Care considerati ca sunt cele mai importante reusite pe care le-ati avut?
Am creat primul Info Point gratuit pentru afaceri. Ca sa stie daca vrea sa faca un tip de business sau daca are resursele cu care sa il sustina, un antreprenor trebuie sa se informeze. Aceasta informatie trebuie sa intruneasca trei conditii esentiale si cumulative: sa fie multidisciplinara, accesibila si permanenta. Chiar daca ai o informatie de la specialisti cu care lucrezi in prezent, ar trebui sa treci pragul Chronax pentru a o valida, mai ales ca la noi aceasta informatie, element complet inedit si inovativ, este configurata astfel incat sa nu coste nimic antreprenorul interesat.
Cand si de ce ati lansat Info Point-ul?
Initial, in planul de business, Info Point-ul era prevazut ca o reprezentanta, mai concret o interfata intre Chronax si clientii actuali si potentiali, disponibil aproape permanent, fara o programare prealabila. La aproximativ o luna de la deschidere, am remarcat nevoia de informare a tuturor clientilor si am modificat statutul de reprezentanta al Chronax in Info Point-ul de business de astazi, in scopul precis de a valida informatia, atat de necesara antreprenorilor. Am considerat esential ca noua entitate sa aiba o structura moderna, adaptata necesitatilor antreprenorilor romani, cu focus pe informare si asistenta permanenta, atat la niveluri operationale consolidate, cat mai ales in faza de start-up, ca urmare a multitudinii de schimbari legislative inregistrate in special in ultimii doi ani. In Info Point, nu intalnesti un referent care iti livreaza brosuri sau informatii generice, ci un expert pentru fiecare domeniu al suitei de expertize Chronax, grupati pe zilele saptamanii, de exemplu luni, un avocat sau un jurist, marti, un expert contabil, si asa mai departe.
Ne mandrim, in acest moment, cu trei idei de afaceri concretizate in planuri de business si care, in doar doi ani de la infiintare, au devenit afaceri de succes. Prima afacere activeaza in domeniul reparatiilor auto, situandu-se in orice clasament elaborat pe zona service-urilor non brand ce au ca indicator-cheie numarul de clienti deserviti. Urmatoarele doua sunt una in domeniul media, detine cel mai mare si mai performant studio audio din Romania, iar cealalta activeaza in domeniul transportului rutier de marfuri si a inceput cu un singur mijloc de transport in 2012. Asistenta Chronax s-a desfasurat integral, pentru cele trei companii, din momentul infiintarii si pana in prezent.
Unde exista in prezent Info Point-ul, in ce zone din Bucuresti?
In ansamblul Doamna Ghica Plaza, Corp 1, parter, strada Dumitru Slugeru, sector 3, Bucuresti. Functioneaza intr-un spatiu comercial, stradal, usor accesibil, cu locuri de parcare in fata. Spatiul a fost transformat integral pentru a se putea plia noilor functionalitati, dispunand acum inclusiv de o sala de meeting pentru a oferi discretie maxima discutiilor cu clientii.
Ce tip de clienti aveti?
Avem un portofoliu extins pe aproape toate ramurile economice. Majoritatea clientilor fac parte din categoria IMM-urilor, afaceri cu potential exponential de dezvoltare, business-uri creative si gandite inovativ. De asemenea, o data cu deschiderea Info Point-ului am inregistrat un numar important de contracte de asistenta financiar-contabila cu societati nou infiintate. Estimam, pe termen scurt, ca ambele categorii de clienti, atat microintreprinderile, cat si IMM-urile, vor avea cresteri considerabile, ca pondere, dar se va pastra un echilibru intre numarul lor.
Cum va diferentiati fata de concurenta?
Chronax creeaza si transforma afaceri. Aceasta inseamna ca redactam un raport de expertiza pe baza unei analize amanuntite, apoi gandim strategia optima juridica, financiara si fiscala pe care trebuie sa o aplicam pentru succesul afacerii respective. Fiecare noua societate preluata de noi este un proiect, si noi ne ocupam de fiecare proiect de la inceput pana la final, alocand resursele proprii. Aceasta inseamna ca toti specialistii pe care ii punem la dispozitia clientilor nostri sunt membrii permanenti ai echipei Chronax, nu colaboratori.
In ce mod intentionati sa extindeti compania, in urmatorii ani? Puteti detalia ce planuri aveti pe termen mediu si lung?
In primul rand, dorim sa extindem proiectul Info Point-ului gratuit in fiecare sector al Capitalei, anul acesta urmand a se finaliza cel din sectorul 3. De asemenea, suntem in faza de proiectare a unui nou sediu, adaptat noilor necesitati, dar mai ales valului de clienti. Dorim ca, pana la sfarsitul acestui an, sa finalizam si Academia Chronax, o institutie de invatamant care va pregati si instrui specialisti in varii domenii, toate conexe lumii business-ului, fiind o "pepiniera" de experti si pentru compania noastra.
Ce inseamna proiectarea unui nou sediu?
Pentru noul sediu vom cumpara un teren pentru a-l construi sau vom cumpara un imobil cu doua niveluri, in jur de 500 de mp utili, cu locuri de parcare, parterul urmand sa fie destinat Info Point-ului. Ne dorim sa-l construim in zona Bulevardului Iancului si suntem in acest moment in tratative avansate pentru concretizarea acestui proiect. Acesta va fi sediul nostru central, unde estimam ca ne vom muta cel mai devreme vara viitoare, dar beneficiarii serviciilor noastre vor putea sa ne gaseasca permanent in Info Point-urile care le sunt dedicate in mod special, ce vor fi deschise in aproape tot Bucurestiul si poate intr-un viitor mai indepartat si la nivel national.
Puteti sa ne dati alte detalii despre Academia Chronax?
In primul rand, vor fi cursuri in urma carora expertii din diverse domenii, contabil de exemplu, vor invata sa fie consultanti de business, pe langa profesia lor de baza. In al doilea rand, vor fi organizate cursuri, seminarii, conferinte pentru pregatire antreprenoriala dedicata managementului companiilor, si nu numai. De asemenea, vom sustine cursuri de contabilitate, salarizare, resurse umane, accesare fonduri europene, mediere etc. Posibilitatile sunt nelimitate, dar cred ca frecventa va fi data de cerere, care probabil va fi din ce in ce mai mare pe masura ce rezultatele vor fi recunoscute.
Care considerati ca sunt principalele tendinte in sectorul de contabilitate si de consultanta fiscala?
S-a incheiat epoca de contabilitate in bucataria casei, contabilul fiind vazut, in trecut, ca un rau necesar, mai ales de micii intreprizatori. Climatul economic si fiscal s-a schimbat, "lucrurile au devenit serioase", cum spunem noi, guvernul vrea sa incheie perioada de "haiducie" pe care am traversat-o in ultimii ani. Am observat ca antreprenorii au inceput sa studieze, asa ca au aflat ca, pentru a iesi treaba cum trebuie, de cele mai multe ori, au nevoie si de alti specialisti langa ei. Astfel, de fapt, contabilul asista intregul proces economic. Antreprenorii care au avut resurse au renuntat la vechile servicii si s-au indreptat catre companii cu pachete de asistenta antreprenoriala integrata, de genul celor oferite de compania noastra (contabilitate, fiscalitate, juridic, resurse umane, audit, insolventa, investitii), si au observat diferenta. Mai nou, majoritatea covarsitoare a conducatorilor afacerilor solide de la noi cauta deja sa gaseasca companii carora sa le poata oferii toate serviciile, de o maniera integrata, de care au nevoie intr-o companie.
La ce aspecte considerati ca trebuie sa fie atenti antreprenorii in actualul climat contabil si fiscal?
La resursele umane de care dispun, la echipa cu care se pregatesc sa infrunte atacul "directiei antifrauda", infiintate de statul roman. Sistemul fiscal este dificil de inteles si lasa de multe ori loc de interpretari. Pana acum, lumea afacerilor din Romania nu a fost antrenata cu rigurozitatea care va fi solicitata de-acum incolo. Noua Directie Antifrauda, este, de altfel, un lucru foarte bun, dar poate venit un pic prea tarziu, dupa ce antreprenorul autohton se invatase foarte bine cu celebrul "merge si asa" sau "lasa ca gasim o solutie si la problema asta". Presupunem ca socul va fi foarte mare.
In plus, cu cat apar mai multe proiecte antreprenoriale precum Chronax, cu atat elementul de educatie financiar-antreprenoriala va fi mai prezent in randurile oamenilor de business, realizand astfel un cadru pentru un business curat, productiv si cu constiinta morala – un adevarat capitalism moral.
Comentarii articol (0)