Interviu realizat de Alina Botezatu, editor Harta Consultantei in Afaceri.
Cand si de ce ati devenit antreprenoare?
De-a lungul timpului, am cochetat cu diverse tentative antreprenoriale in paralel cu statutul de salariat. Ceea ce am realizat insa este ca afacerea proprie necesita dedicare 100%, timp si resurse, bineinteles, cand iti doresti ca aceasta sa se dezvolte si sa devina stabila.
Practic, in 2011, am facut pasul spre antreprenoriat, renuntand la calitatea de salariat in cadrul unui fond de investitii. Principalele motive ce m-au facut sa merg pe drumul meu au fost viziunea proprie asupra modului in care trebuie sprijinite afacerile, combinata cu un moment oportun de a pune in aplicare aceasta viziune.
Ce experienta profesioanala aveati atunci cand ati inceput afacerea? Ce rol a avut aceasta experienta in construirea business-ului?
Experienta mea anterioara relevanta tine de domeniul consultantei, intre 2000 si 2005 am lucrat in bratul de investment banking al grupului Raiffeisen in Romania, precum si al investitiilor, intre 2007 si 2011, ca director al reprezentantei Mezzanine Management in Romania, un fond de investitii.
Chiar daca nimic nu te pregateste pentru provocarile antreprenoriatului, lucrand in domenii conexe, am dobandit cunostinte tehnice si o oarecare disciplina si structurare a abordarii proiectelor, care imi sunt de folos in fiecare zi.
Cum v-ati construit business-ul de-atunci pana in prezent?
Cu pasi atenti si bine structurati. Avand o experienta anterioara solida in ceea ce priveste project managementul, planurile de business, investitiile, am invatat cat de importanta este structura si, nu in ultimul rand, viziunea.
Ca antreprenor ai tendinta de a fi foarte entuziasmat de ideea ta, de misiunea pe care ti-o asumi si, de cele mai multe ori, uiti de planurile atent gandite si o pozitionare viitoare.
Stiind aceste lucruri, am aplicat ceea ce recomand din postura de consultant: disciplina, energie si resurse distribuite inteligent, conform unor prioritati clar stabilite, atentie continua si vie asupra concurentei si intregului mediu de business.
Ce fel de servicii oferiti in prezent? Care sunt motivele pentru care v-ati orientat spre acestea?
Oferim asistenta in tranzactii M&A (fuziuni si achitii) si atragere de finantari (finantari bancare, equity sau quasi-equity), datorita experienta noastre anterioare. Ne bazam pe faptul ca facem bine ceea ce stim deja sa facem. N-am putea sa ne orientam spre campanii online sau fabricarea de bujii, pentru ca nu aceasta ne este misiunea. Am pornit business-ul in directia oferirii catre piata a expertizei noastre si vom continua sa o facem cu acelasi sarg si constiinciozitate si de acum incolo.
Ce reprezinta Pathfinder?
In prezent, Pathfinder este o firma mica. Suntem 3 colegi, iar, atunci cand volumul de munca sau o anumita specializare o cere, preferam sa ne unim fortele cu alti consultanti independenti, astfel incat sa putem finaliza cu success proiectele demarate.
In ultimii doi ani, am fost implicati in doua tranzactii de M&A care s-au finalizat. Pe langa acestea, am asistat diverse companii in restructurari financiare, atragerea de noi finantari sau management strategic.
Care au fost principalele lectii invatate in aceasta perioada, de cand sunteti antreprenoare?
Cred ca principala lectie, pentru mine care am lucrat mai bine de 10 ani ca salariat, tine de auto-motivare, mai ales la inceput de drum. Este nevoie de multa daruire si determinare pentru a face fata obstacolelor inerente in activitatea unui firme, dar imi place ceea ce fac si cred ca mi se si potriveste. Asa ca directia este una singura: Tot inainte!
Apoi, cu acelasi grad de relevanta, au venit lectii peste lectii si continui sa invat tot mai mult. Daca ar fi sa le enumar pe primele trei, ar fi: invata sa-ti prezinti ideea, business-ul si sa crezi constant in el; apeleaza la specialisti: e imposibil sa le stii pe toate, iar drumul alaturi de oamenii alesi intelept este mai scurt si mai sigur; piedicile pot deveni oportunitati daca stii sa le abordezi.
De-a lungul timpului ati oferit consultanta pentru mai multe companii si antreprenori. Ce v-a frapat in momentul in care ati inceput antreprenoriatul fata de ceea ce le-ati recomandat antreprenorilor inainte de acest moment?
Ce ma uimeste in continuare, si o spun foarte deschis, este ca umbrela pe care o avem deasupra capului - numele companiei pe care o reprezentam si ce scrie pe cartea de vizita - face o mare diferenta in a deschide o usa. Este o problema de mentalitate, la care inca imi este greu sa ma ajustez, pentru ca omul sfinteste locul.
Apoi, pornind de la intelepciunea populara ce spune ca niciodata cizmarul n-are cizme bune, ceea ce vezi din exterior, ca si consultant este diferit de lucrurile de care te lovesti zilnic ca tanar antreprenor.
De multe ori, iubindu-ti ideea si business-ul, pierzi din vedere elemente importante, te ancorezi in detalii financiare si de brand si te indepartezi de viziunea de ansamblu cu care ai pornit.
Avand acest atu, intotdeauna, un consultant, bun in ceea ce face, va putea sa ofere solutiile out of the box care sunt cele mai eficiente si mai aproape de nevoile tale.
Acum cativa ani se spunea despre antreprenorii romani ca nu au incredere sa apeleze la consultanti si se cred atoatestiutori. Cum se raporteaza acestia in prezent fata de consultanti de business?
Este o mentalitate care persista in continuare. Admit ca este greu sa convingi un antreprenor roman sa plateasca bani pentru consultanta. Nu stiu daca este vorba de incredere sau de cunostintele fiecarei organizatii. Mai degraba as spune ca lipseste inca ideea de specializare in business-ul romanesc si o lipsa de focusare: mai bine ne risipim eforturile in toate directiile, decat sa facem un singur lucru, dar sa il facem impecabil, iar pentru ce nu stim noi sa facem impecabil sa apelam la altii astfel incat rezultatul sa fie cel mai bun si nu carpit.
Ce ati descoperit in consultanta financiara in practica fata de ceea ce era scris in carti?
Nu am citit de la inceput carti despre ce inseamna sa fi consultant. In cazul meu a fost "training on the job", iar perioada petrecuta in Raiffeisen, in timpul privatizarilor din Romania, a reprezentat o oportunitate de invatare greu de egalat. Nici nu am avut timp, la momentul 0, pentru ca volumul de munca in care firma era implicata era atat de mare - ofeream consultanta pe circa 10 companii scoase la privatizare, la inceputul anilor 2000, incat s-au mobilizat toate resursele.
Eu lucram la contabilitate, la momentul respectiv, dar, pentru ca in facultate am facut ca specializare Analiza Financiara, s-a considerat ca pot sa fac pasul spre pozitia de analist financiar. Si asa am ajuns in consultanta, cam peste noapte. Dar mi-a placut si este domeniul in care am continuat sa practic.
Cartile au venit ulterior doar ca suport pentru stabilizarea a ceea ce deja dobandisem in practica, dar si pentru ca mi se pare normal sa aflu despre abordari diverse si practice noi. Si in domeniul consultantei lucrurile evolueaza.
Sunteti de circa un deceniu consultant de M&A. Din experienta, la care dintre tendintele actuale din piata de M&A ar trebuie sa fie atenti antreprenorii? Care dintre aceste tendinte sunt cu adevarat importante pentru un antreprenor interesat sa atraga finantare?
Antreprenorii romani trebuie sa inteleaga ca ei concureaza in atragerea unui investitor cu antreprenori si firme din toata regiunea (n.red. - din Europa Centrala si de Est), nu doar din Romania. Ca atare, seriozitatea cu care este construita o afacere, soliditatea fundamentelor si a planului de afaceri, potentialul de crestere a afacerii si, nu in ultimul rand, calitatea managementului si capacitatea acestuia de a functiona independent de prezenta antreprenorului, sunt elemente care pot face diferenta intre o tranzactie reusita si una nereusita.