Inca aud de la antreprenorii cu care discut – foarte mult in ultima perioada – expresia "Sa facem distinctia intre business si viata" sau "Business-ul asta nu mai e o placere", "E afacerea mea si trebuie sa o duc mai departe chiar daca familia mea are mult de suferit"…"Business-ul asta ne omoara pe toti… ". Vorbim de afaceri aparent de succes, de peste trei-patru milioane de euro pe an.
Regasesc aici stresul angajatului si, in acelasi timp, orgoliul sefului. Este firma lui, insa o percepe ca pe o corvoada, ca pe o munca pe care este silit sa o faca si care nu ii mai aduce niciun fel de placere. Atunci cand mi se spune "asta e business, nu e placere" am tendinta de a raspunde: "Ba da! Ar trebui sa fie placere pentru ca acest business este visul tau si parte din viata ta. Si daca nu iti mai place, atunci poate ar trebui sa schimbi visul. Sau business-ul. Sau viata!"
De aceea, de fiecare data cand am de-a face cu evaluarea unui nou proiect de business mentoring, incep intotdeauna cu antreprenorul si ma asigur ca business-ul lui inca il mai motiveaza, ca inca mai crede in visul lui si ca pune pasiune in realizarea acestui vis. Un business nu poate fi reinventat decat daca mai exista pasiunea, increderea si implicarea antreprenorului. Pasiunea este necesara. Dar nu suficienta. Mai e nevoie si de expertiza.
Daca antreprenorul este motivat si isi doreste cu adevarat sa lase ceva in urma lui, atunci are nevoie de expertiza si de profesionalism alaturi de pasiune. Aici intervin eu ca business mentor. Si primul lucru pe care il fac, dupa ce cadem de acord ca afacerea are nevoie de o revigorare, este sa ne dam seama corect, exact, obiectiv si profesionist unde ne aflam. Sa facem impreuna o diagnoza de business.
Etapa a doua a procesului de business mentoring: Diagnoza de business sau de ce este important ca si companiile sa isi faca periodic analizele
Analize obiective
Este o vorba care circula mai ales in mediul anglo-saxon si care spune ca "pacientul care incearca sa isi puna singur un diagnostic are cel mai prost doctor". Ce stiu ei, cei care au inventat economia de piata si principiile liberalismului modern, este ca, intotdeauna, o diagnoza de business realista si corecta presupune in primul rand obiectivitate, o perspectiva independenta si neutra si o evaluare la rece atat a situatiei interne a companiei respective, cat si a pietei, oportunitatilor, potentialului si a riscurilor.
Ca business mentor, rolul meu este, in primul rand, acela de a oferi antreprenorilor cu care lucrez o perspectiva sincera, cat mai obiectiva si, mai ales, solid argumentata cu date concrete asupra situatiei firmei. Am aceasta legitimitate si capacitate de sinteza, prin prisma "cazuisticii" in peste 14 domenii diferite.
De cele mai multe ori ma intalnesc cu scuze, de altfel jalnice, care au stat in calea dezvoltarii companiei: "Nu pot sa nu continui sa investesc in acest brand pentru ca este primul meu brand si nu as vrea sa il vad iesit de pe piata", "Stiu ca toti competitorii mei directi cresc iar eu stagnez sau chiar scad, insa la noi e o situatie mai speciala", "Am facut tot ce am putut, insa piata nu ne lasa", "Asa am procedat si acum cinci ani si atunci a mers"… "Nu pot sa fac fata multinationalelor in batalia de pret…" … "Oamenii mei nu sunt motivati, ma zbat singur"… Toate aceste argumente sunt, de fapt, false argumente. Ele nu au la baza decat pareri, perceptii si credinte personale ale antreprenorului care nu doar ca nu ajuta, ci chiar blocheaza dezvoltarea companiei pe care o conduc.
Aceste asa-zise "argumente" sunt, de cele mai multe ori, anulate imediat de o analiza profesionista a business-ului respectiv si, cel mai adesea, antreprenorii isi recunosc eroarea de indata ce sunt pusi in fata datelor si concluziilor obiective ale acestei analize. Astfel ca fiecaruia dintre cei cu care discut ii spun ca etapa de diagnoza de business este critica pentru viitorul sau. Ca daca diagnosticul nu este 100% corect si 100% bazat pe date si informatii corect integrate, prelucrate si interpretate, atunci totul poate fi distrus. Cei care accepta acest principiu imi devin parteneri si cu ei am dezvoltat proiecte extraordinare. Cu ceilalti, nu.
Perspectiva integrata
Am un prieten care, in tinerete, pasionat fiind de masini, inventase o combinatie proprie de combustibil prin care putea sa obtina mai multa putere, demaraj si chiar sa micsoreze consumul de benzina la masina sa straina, luata la mana a doua din Germania. Era foarte mandru de performantele sale si era sigur ca are totul sub control pentru ca nu avea ce sa mearga prost. In mai putin de un an insa si-a distrus motorul cu totul. Masina sa "tunata" nu mai valora decat o zecime din pretul dat pe ea. A dat-o la fiare vechi si de atunci cel mai bun partener al sau este un inginer mecanic auto.
In business, o solutie care rezolva doar partial o problema este aproape intotdeauna o solutie proasta, este tratarea simptomului si nu a cauzelor. De aceea, diagnoza de business profesionist realizata are baza o viziune integrata a afacerii. A oamenilor care lucreaza in companie, a viziunii care ii da directia, a managementului care ii ofera motivatie, a pietei in care activeaza, a resurselor de care dispune, a competitorilor cu care se confrunta si, mai ales, a oportunitatilor pe care le are. Totul trebuie analizat ca intreg si nu doar fragmentat, limitat la datele financiare, la structura organizationala sau la modelul de management.
O diagnoza corecta de business inseamna o analiza a strategiei companiei, a resurselor (si a oamenilor, in primul rand), a pietei (cu competitorii si partenerii) si, mai ales, a perspectivelor si riscurilor cu care se va confrunta compania. Aceasta imagine completa trebuie sustinuta cu date corecte si consistente. Abia atunci, cu aceasta radiografie a intregului business, dar si a contextului de piata in care se afla, putem pune cu adevarat un diagnostic corect si viabil.
Profesionalism si experienta
Datele din rapoartele financiare periodice, evolutia KPI-urilor pe departamente, impactul costurilor de productie sau politicile de pret sunt doar cifre. Evident, in business-urile unde aceste date exista. Acestea sunt consecintele pozitive sau negative ale actiunilor pe care oamenii le intreprind. Un contabil bun stie ce inseamna aceste date, dar nu stie sa le interpreteze. Un manager bun va sti sa le interpreteze, insa nu este sigur ca va sti sa le valorifice la maximum intr-o strategie de piata viabila.
Cei mai multi dintre partenerii mei in proiecte de business mentoring aici se blocheaza: In momentul in care trebuie sa interpreteze cifrele si sa isi dea seama de consecintele lor pentru companie. Eu ii invat sa faca acest lucru. Ii ajut sa vada in mici detalii din rapoartele financiare simptome ale unei crize pe cale sa explodeze, sa identifice in graficele periodice tendinte ale pietei si sa le valorifice la maximum, sa recunoasca in colegii din jur oamenii cu valoare si cu initiativa.
***
La finalul etapei de diagnoza de business rezulta, de cele mai multe ori, un raport care este o radiografie la 360 de grade a companiei. Este un diagnostic obiectiv, care trateaza compania holistic, in totalitatea ei, si care are la baza experienta mea in business de pana acum.
Abia dupa ce avem pe masa acest diagnostic putem sa incepem sa reconstruim cu adevarat un business. Abia acum, dupa intelegerea cauzelor, se pot lua decizii importante si ne putem asuma ducerea lor la indeplinire, putem incepe sa convingem oamenii din jur sa ne acorde incredere si sa ne urmeze. Abia de acum inainte se face cu adevarat strategie de business, iar antreprenorul abia acum constientizeaza ca planurile de vanzari sau marketing reprezinta doar o mica parte dintr-o strategie integrata de dezvoltare.
Dar despre strategia de business si ideea de strategie in general vorbim in articolul urmator.
Articol preluat de pe www.portalhr.ro. Puteti citi aici articolul original.
Comentarii articol (0)