Campania electorala pe posturile de radio si de televiziune, publice si private, va incepe in 25 aprilie 2014, ora 0,00, si se va incheia in ziua de 24 mai 2014, ora 7,00, adica cu o zi inainte de scrutinul din 25 mai, se arata in Decizia CNA nr. 185/2014 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din Romania in Parlamentul European, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 208, din 24 martie 2014.
Conform acestui document, partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri, precum si candidatii independenti, denumiti in continuare competitori electorali, au acces la serviciile de radio si de televiziune, publice si private, numai in urmatoarele tipuri de emisiuni:
- emisiuni de promovare electorala - in care candidatii sau reprezentantii competitorilor electorali, precum si candidatii independenti isi promoveaza programele politice, activitatile de campanie electorala ori propria candidatura;
- emisiuni de dezbatere electorala - in care radiodifuzorii pun in discutie programele electorale si temele de interes public legate de campania electorala, cu participarea candidatilor, reprezentantilor competitorilor electorali, jurnalistilor, analistilor si a altor invitati;
- spoturi electorale - in care competitorii electorali sau candidatii, dupa caz, isi promoveaza programele politice, activitatile de campanie electorala ori propria candidatura
Accesul competitorilor electorali la serviciile publice de radio si de televiziune, precum si la emisiunile electorale de dezbatere difuzate de posturile private de radio si de televiziune este gratuit.
De asemenea, campania electorala din audiovizual va avea in vedere interesele generale, astfel ca electoratul trebuie informat corect pentru a putea vota in cunostinta de cauza. Totdata, trebuie sa fie o campanie echitabila, echilibrata si corecta pentru candidati, in sensul ca fiecare dintre acestia va beneficia de un tratament obiectiv si echidistant si va avea posibilitatea de a se face cunoscut in randul electoratului.
In perioada campaniei electorale, candidatii si reprezentantii competitorilor electorali nu pot fi producatori, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici si privati
In schimb, candidatii care detin functii publice pot avea interventii in direct sau inregistrate in emisiuni, strict in probleme legate de exercitarea functiei lor; in aceste situatii radiodifuzorii au obligatia sa ia masuri pentru asigurarea echidistantei si a pluralismului de opinii.
Obligatiile televiziunilor si moderatorilor in cadrul emisiunilor electorale
Decizia CNA stabileste ca atat televiziunile cat si radio-urile au obligatia de a asigura ca in cadrul emisiunilor de promovare electorala, precum si in continutul spoturilor si al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispozitia acestora de catre competitorii electorali sunt respectate urmatoarele conditii:
- nu incita la ura pe considerente de rasa, religie, nationalitate, sex sau orientare sexuala;
- nu contin afirmatii care pot aduce atingere demnitatii umane, dreptului la propria imagine sau care sunt contrare bunelor moravuri;
- nu contin acuzatii cu incidenta penala sau morala la adresa altor candidati ori competitori electorali, fara a fi insotite de dovezi pertinente prezentate in mod explicit.
In acelasi timp, realizatorii, prezentatorii si moderatorii dezbaterilor electorale au urmatoarele obligatii:
- sa fie impartiali;
- sa asigure echilibrul necesar desfasurarii emisiunii, oferind fiecarui participant la discutii posibilitatea sa isi prezinte opiniile;
- sa asigure mentinerea dezbaterii in sfera tematicii electorale;
- sa intervina atunci cand invitatii incalca, prin comportament sau exprimare, regulile; in cazul in care invitatii nu se conformeaza solicitarilor, moderatorul poate decide intreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, dupa caz.
Potrivit regulilor intrate deja in vigoare, cu 48 de ore inainte de ziua votului si pana la incheierea votarii, posturile radio si TV nu vor mai putea prezenta sondaje de opinie, televoturi sau anchete facute pe strada. Totodata, incepand cu 24 de ore inainte de ziua votului, sunt interzise difuzarea de spoturi de publicitate electorala, comentarea privind campania electorala sau invitarea in emisiuni candidatii sau reprezentantii acestora.
De asemenea, nici in ziua votului nu sunt permise astfel de actiuni, cu atat mai putin indemnuri la a vota/ a nu vota un candidat sau discutii despre sondajele realizate la iesirea de la urne inaintea inchiderii procesului de vot.
Decizia CNA va fi disponibila in curand in sectiunea noastra de Legislatie.
Comentarii articol (1)