La sfarsitul lunii februarie, o serie de acte normative necesare scrutinului din 25 mai au fost publicate in Monitorul Oficial, intrand in vigoare la data publicarii. Unul dintre aceste documente este HG nr. 80/2014, care aproba Programul calendaristic pentru realizarea actiunilor necesare pentru alegerea membrilor din Romania in Parlamentul European in anul 2014.
Potrivit HG, campania electorala urmeaza sa se desfasoare in cele 30 de zile de dinaintea scrutinului. Mai precis, campania electorala incepe vineri, 25 aprilie, si se va incheia sambata, 24 mai, la ora 7.00.
In toata aceasta perioada, candidatii trebuie sa respecte anumite reguli privind desfasurarea campaniei electorale, acestea fiind stabilite de Legea nr. 33/2007 privind organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Parlamentul European.
Astfel, potrivit acestui act normativ, in campania electorala, candidatii, partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale si organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri, precum si cetatenii au dreptul sa-si exprime opiniile in mod liber si fara nicio discriminare, prin mitinguri, adunari, utilizarea televiziunii, radioului, presei si a celorlalte mijloace de informare in masa.
De asemenea, pe toata perioada de 30 de zile, candidatii vor avea dreptul la spatii corespunzatoare pentru a se intalni cu alegatorii, ce pot fi amplasate la sediul primariei, in scoli, universitati, case de cultura, camine culturale si cinematografe.
In schimb, este interzisa organizarea actiunilor de campanie electorala in unitatile militare, precum si in spatiile din scoli si universitati in perioada de desfasurare a cursurilor.
Totodata, este interzisa distribuirea de catre candidati a bauturilor alcoolice in timpul adunarilor sau afisarea mijloacelor de propaganda electorala in alte locuri decat cele permise, faptele fiind considerate contraventii si, in consecinta, se sanctioneaza cu amenzi intre 4.500 si 10.000 de lei.
Contraventii vor fi considerate si continuarea propagandei electorale dupa incheierea campaniei electorale (afisarea si distribuirea materialelor electorale sau sfatuirea alegatorilor), precum si sfatuirea in ziua votarii a alegatorilor la sediul sectiilor de votare sa voteze sau sa nu voteze un anumit partid politic, alianta politica sau alianta electorala. Aceste actiuni vor fi pedepsite ca atare, cu amenda intre 1.000 si 2.500 de lei.
Campania electorala in audiovizual
In ceea ce priveste campania electorala la posturile de radio si de televiziune, aceasta se va derula conform regulilor introduse de Decizia CNA nr. 185/2014 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din Romania in Parlamentul European, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 208, din 24 martie 2014.
Conform acestui document, partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri, precum si candidatii independenti, denumiti in continuare competitori electorali, au acces la serviciile de radio si de televiziune, publice si private, numai in urmatoarele tipuri de emisiuni:
- emisiuni de promovare electorala - in care candidatii sau reprezentantii competitorilor electorali, precum si candidatii independenti isi promoveaza programele politice, activitatile de campanie electorala ori propria candidatura;
- emisiuni de dezbatere electorala - in care radiodifuzorii pun in discutie programele electorale si temele de interes public legate de campania electorala, cu participarea candidatilor, reprezentantilor competitorilor electorali, jurnalistilor, analistilor si a altor invitati;
- spoturi electorale - in care competitorii electorali sau candidatii, dupa caz, isi promoveaza programele politice, activitatile de campanie electorala ori propria candidatura
Accesul competitorilor electorali la serviciile publice de radio si de televiziune, precum si la emisiunile electorale de dezbatere difuzate de posturile private de radio si de televiziune este gratuit.
De asemenea, campania electorala din audiovizual va avea in vedere interesele generale, astfel ca electoratul trebuie informat corect pentru a putea vota in cunostinta de cauza. Totdata, trebuie sa fie o campanie echitabila, echilibrata si corecta pentru candidati, in sensul ca fiecare dintre acestia va beneficia de un tratament obiectiv si echidistant si va avea posibilitatea de a se face cunoscut in randul electoratului.
In perioada campaniei electorale, candidatii si reprezentantii competitorilor electorali nu pot fi producatori, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici si privati
In schimb, candidatii care detin functii publice pot avea interventii in direct sau inregistrate in emisiuni, strict in probleme legate de exercitarea functiei lor; in aceste situatii radiodifuzorii au obligatia sa ia masuri pentru asigurarea echidistantei si a pluralismului de opinii.
Toate informatiile privind scrutinul din 25 mai sunt disponibile in sectiunea dedicata, Alegeri europarlamentare 2014, pe care o puteti accesa AICI.
Comentarii articol (1)