Primul tur al alegerilor prezidentiale se va desfasura in 2 noiembrie, iar turul al doilea de scrutin in 16 noiembrie, datele fiind stabilite prin HG nr. 520/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 493, din 2 iulie.
Avand in vedere acest lucru, campania electorala se va desfasura in cele 30 de zile de dinaintea scrutinului.
Mai exact, potrivit HG nr. 521/2014 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea actiunilor necesare pentru alegerea Presedintelui Romaniei in anul 2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 493 din 2 iulie 2014, campania electorala pentru alegerile prezidentiale a inceput astazi la ora 0:00 si se va incheia pe 1 noiembrie, la ora 7:00.
Legea nr. 370/2004 pentru alegerea presedintelui Romaniei stabileste ca in campania electorala candidatii si, dupa caz, partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care i-au propus, precum si cetatenii au dreptul sa isi exprime opiniile in mod liber si fara nicio discriminare, prin mitinguri, adunari, marsuri, precum si prin intermediul mass-mediei. Organizarea mitingurilor, adunarilor si marsurilor se poate face numai cu autorizarile prevazute de legislatia in vigoare.
Important! In unitatile militare, in unitatile de invatamant, in timpul programului de invatamant, in sediile reprezentantelor diplomatice, precum si in penitenciare, actiunile de campanie electorala de orice tip sunt interzise.
De asemenea, acelasi act normativ prevede ca in timpul campaniei electorale, primarii asigura candidatilor si formatiunilor politice care i-au propus, in mod nediscriminatoriu, spatii corespunzatoare pentru a se intalni cu alegatorii.
Campania electorala in audiovizual
In ceea ce priveste campania electorala prin serviciile de programe audiovizuale, publice si private, aceasta trebuie sa serveasca urmatoarelor interese generale:
- ale electoratului - de a primi informatii corecte, astfel incat sa isi poata exercita dreptul de vot in cunostinta de cauza;
- ale candidatilor si partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale, organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care ii sustin - de a se face cunoscuti si de a-si prezenta platformele, programele politice si ofertele electorale;
- ale radiodifuzorilor - de a-si exercita drepturile si responsabilitatile care decurg din profesiunea de jurnalist.
Regulile de desfasurare a campaniei electorale la posturile de radio si de televiziune au fost stabilite prin Decizia CNA nr. 528/2014 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 674, din 15 septembrie.
Conform acestui document, programele politice ale candidatilor, opiniile si mesajele cu continut electoral pot fi prezentate numai in urmatoarele tipuri de emisiuni:
- emisiuni de promovare electorala - in care candidatii isi prezinta si promoveaza programele politice, activitatile de campanie electorala ori propria candidatura;
- emisiuni de dezbatere electorala - in care radiodifuzorii pun in discutie programele electorale si temele de interes public legate de campania electorala, cu participarea candidatilor si/sau a reprezentantilor lor, precum si a jurnalistilor, analistilor, consultantilor politici si a altor invitati;
- emisiuni informative - in care activitatile de campanie ale candidatilor sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, impartialitate si informare corecta a publicului.
Accesul competitorilor electorali la serviciile publice de radio si de televiziune, precum si la emisiunile electorale de dezbatere difuzate de posturile private de radio si de televiziune este gratuit.
De asemenea, campania electorala din audiovizual va avea in vedere interesele generale, astfel ca electoratul trebuie informat corect pentru a putea vota in cunostinta de cauza. Totdata, trebuie sa fie o campanie echitabila, echilibrata si corecta pentru candidati, in sensul ca fiecare dintre acestia va beneficia de un tratament obiectiv si echidistant si va avea posibilitatea de a se face cunoscut in randul electoratului.
In perioada campaniei electorale, candidatii si reprezentantii acestora nu pot fi producatori, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici si privati
In schimb, candidatii care detin functii publice pot avea interventii in direct sau inregistrate in emisiuni, strict in probleme legate de exercitarea functiei lor. In aceste situatii radiodifuzorii au obligatia sa ia masuri pentru asigurarea echidistantei si a pluralismului de opinii.
Comentarii articol (2)