Conform articolului 219 din Codul de procedura fiscala (CPF), nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de venit se sanctioneaza cu amenzi de la 500 la 1.000 de lei in cazul persoanelor fizice si cu amenzi de la 1.000 la 5.000 de lei in cazul persoanelor juridice.
In plus, in cazul depunerii de declaratii recapitulative incorecte ori incomplete amenda variaza intre 500 lei si 1.500 de lei. De asemenea, nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor recapitulative reglementate la titlul VI din Codul fiscal, "Taxa pe valoarea adaugata", se sanctioneaza cu sume de la 1.000 la 5.000 de lei, se subliniaza in Codul de procedura fiscala.
"Amenda maxima stabilita de catre ANAF (Administratia Nationala de Administrare Fiscala) este cea de la 30.000 la 40.000 de lei si este aplicata pentru netransmiterea documentelor, actelor si inscrisurilor solicitate de ANAF, la termenele si in structura stabilita", spune Marius Focsa, Managing Partner al Chronax Accounting.
Fiscul stabileste amenzile in functie de nelegalitatea si neconformitatea declaratiilor fiscale
Pentru a clarifica modul in care un contribuabil poate primi o amenda cu o anumita valoare, Managing Partner-ul Chronax precizeaza ca ANAF stabileste amenzile in functie de nelegalitatea si neconformitatea declaratiilor fiscale, inexactitatea indeplinirii sarcinilor fiscale, de abaterile de la prevederile legislatiei fiscale si de concordanta dintre datele din declaratiile fiscale cu cele din evidenta contabila a contribuabilului.
"In cazul in care, corectarea unei declaratii recapitulative (de exemplu, formularul 390 VIES) se face dupa implinirea termenului legal de depunere, ca urmare a unui fapt imputabil persoanei impozabile, fapta se sanctioneaza contraventional, in conformitate cu dispozitiile articolului 2191 din Codul de procedura fiscala, respectiv cu amenda intre 500 si 1500 de lei. Solutia este corectarea si depunerea declaratiilor rectificative aferente celor eronat intocmite", arata Marius Focsa.
Mai exact, Managing Partner-ul Chronax mentioneaza ca, de obicei, pentru depunerea cu intarziere a declaratiilor rectificative 100, 300 si 390, afente unei singure luni calendaristice, Fiscul poate aplica o singura amenda contraventionala in valoare de 500 de lei.
"Din practica, a reiesit ca s-a acceptat, in cazul declaratiilor rectificative intarziate, aceeasi procedura contraventionala si amenda minima pentru un numar mai mare de declaratii aferente mai multor luni calendaristice, dar nu mai mult de trei luni", detaliaza Marius Focsa.
Pentru neplata se achita dobanzi de intarziere
Pentru neplata taxelor si impozitelor la termenul legal, Managing Partner-ul Chronax subliniaza ca nu se aplica masuri contraventionale reprezentate prin amenda, ci dobanzi de intarziere.
"In cazul achitarii partiale a sumelor datoare catre bugetul de stat sau neplata integrala a sumelor, ANAF va calcula dobanzi, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv. Pentru diferentele suplimentare de creante fiscale, rezultate din corectarea declaratiilor sau modificarea unei decizii de impunere, dobanzile se datoreaza incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei creantei fiscale pentru care s-a stabilit diferenta si pana la data stingerii acesteia inclusiv. In situatia in care pentru diferentele rezultate dupa corectarea declaratiilor sau din modificarea unei decizii de impunere sau chiar negative in raport cu sumele stabilite initial se datoreaza dobanzi pentru suma in discutie, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii acesteia inclusiv", completeaza Marius Focsa.
Nivelul penalitatilor de intarziere depinde de data scadentei
Conform Managing Partner-ului Chronax, penalitatile de intarziere se aplica asupra obligatiilor de plata neachitate la scadenta, dupa cum urmeaza:
- in perioada 1 ianuarie 2004 - 13 iulie 2005, de 0,5%,
- intre 14 iulie 2005 si 21 decembrie 2005, de 0,6%,
- in perioada 1 ianuarie 2006 - 30 iunie 2010, nu s-au mai datorat,
- incepand cu 1 iulie 2010, de 0%, de 5% si de 15%, nivelul fiind stabilit in functie de perioada de intarziere la plata a obligatiilor fiscale.
"Nivelul penalitatii de intarziere se stabileste astfel: daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse; daca stingerea se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse; dupa implinirea termenului prevazut mai sus, nivelul penalitatii de intarziere este de 15% din obligatiile principale ramase nestinse. Foarte important de precizat este faptul ca penalitatile de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor", mai spune Marius Focsa.
In caz de neplata a taxelor, Managing Partner-ul Chronax mentioneaza ca trebuie sa se retina faptul ca amenzile aplicate de ANAF se bazeaza pe comportamentul fiscal defectuos al contribuabilului, care este concretizat, in primul rand, prin nedepunerea bilanturilor anuale sau a Declaratiei 394.
"Netransmiterea acestor raportari la termenele si in structura stabilita poate fi amendata cu sume variand intre 30.000 si 40.000 de lei. De asemenea, in cazul in care nou constituita Directie Antifrauda doreste sa initieze un control asupra unei societati comerciale, iar aceasta prin diverse mijloace se sustrage de la efectuarea controlului sau impiedica in vreun fel desfasurarea acestuia, societatea este pasibila sa fie amendata cu sume intre 5.000 si 40.000 lei", adauga Marius Focsa.
Pe ordinele de plata trebuie sa se specifice provenienta sumelor si destinatia lor
Managing Partner-ul Chronax precizeaza ca amenzile, dobanzile si penalitatile sunt tratate individual, chiar daca contribuabilul le achita in aceleasi conturi colectate, rezultand ca se platesc separat fiecare. In plus, pe foile de varsamant sau pe ordinele de plata trebuie sa se specifice provenienta sumelor si destinatia lor.
"Neachitarea obligatiilor curente sau restante catre bugetele de stat vor conduce la situatii complet nefavorabile pentru contribuabilul in cauza, culminanand cu achitarea unor dobanzi si a unor penalitati ce pot sa ajunga ca valoare sa dubleze suma initiala sau chiar sa o depaseasca", mai spune Marius Focsa.
Pentru a evidentia situatia, Managing Partner-ul Chronax a dat exemplu unei societati comerciale supuse unui control de catre ANAF, in anul 2012, cand a fost analizat comportamentul economic si fiscal al contribuabilului pe intreaga perioada de activitate, incepand de la constituire, in 2007, pana la data controlului, martie 2012.
"Mentionam ca in perioada 2007 - 2014, contribuabilul a avut un comportament fiscal corect, depunand la termenul fiscal toate raportarile lunare si anuale si a achitat, in termenul legal, toate sumele datorate bugetului de stat. Pentru desfasurarea activitatii, societatea a folosit un numar de 23 de furnizori si a furnizat produsul finit realizat catre un numar de 11 societati beneficiare. Echipa de control a recalificat calitatea de furnizori pentru un numar de 19 societati din totalul de 23 de societati reinterpretand toate documentele emise de acestia catre societatea controlata drept cheltuieli nedeductibile", arata Marius Focsa.
Managing Partner-ul Chronax adauga ca, in urma acestui fapt a rezultat majorarea semnificativa a bazei de impozitare, retinandu-se faptul ca sumele datorate catre bugetul de stat erau mult mai mari si nu au fost achitate catre bugetele de stat. Astfel, echipa de control a recalculat sumele datorate si odata cu ele dobanzi si penalizari pentru intreaga perioada cuprinsa intre 2007 si 2012.
"De aici intelegem ca trebuie sa fim foarte atenti nu doar la comportamentul propriu fiscal, ci si la comportamentul fiscal al partenerilor nostri. De asemenea, trebuie sa fim foarte atenti la justificarea cheltuielilor efectuate in cadrul societatii, la forma si continutul documentelor justificative care le insotesc", puncteaza Marius Focsa.