Saptamana care urmeaza praznicului Invierii Domnului este denumita Saptamana Luminata si este inceputul unei perioade de sarbatoare care se termina dupa cincizeci de zile de la Paste, la Pogorarea Sfantului Duh (Rusaliile).
Traditia spune ca, in vechime, Botezul era savarsit in noaptea de Pasti, iar cei botezati erau numiti "luminati" si purtau haine albe in toata saptamana de dupa Pasti. Sunt persoane care afirma ca aceasta saptamana a primit numele de Saptamana Luminata tocmai de la purtarea hainelor albe.
Mai mult chiar, in noaptea Sfintelor Pasti, in biserica se sting toate luminile, numai candela de pe Sfanta Masa din Sfantul Altar amane aprinsa. Apoi, prima slujba din aceasta saptamana incepe prin cuvintele ''Veniti de luati lumina''.
Preotul adreseaza aceasta chemare tuturor, chemand credinciosii sa faca trecerea de la intunericul mortii la lumina vietii vesnice. Iar aceasta trecere este exprimata prin aprinderea tuturor lumanarilor de la o singura lumanare.
"Acum toate s-au umplut de lumina: cerul si pamantul si cele de sub pamant". Iata de ce Biserica numeste aceasta saptamana ca fiind Saptamana Luminata.
Hristos iese din mormant invaluit in lumina cea sfanta a dumnezeirii Sale. Din noaptea Invierii si pana la Inaltarea Domnului la cer, in Biserica se canta ''Lumineaza-te, lumineaza-te noule Ierusalime, ca slava Domnului peste tine a rasarit'', prin noul Ierusalim facandu-se referire la Ierusalimul cel vesnic, escatologic.
Cum se tin slujbele in Saptamana Luminata?
Din Duminica Invierii Domnului, in Biserica Ortodoxa incepe o noua perioada liturgica a anului bisericesc, numita perioada Penticostarului. Numele acestei perioade - una dintre cele trei mari diviziuni ale anului liturgic (alaturi de perioada Octoihului si de cea a Triodului) - vine de la cartea Penticostar care se foloseste in mod deosebit in cultul ortodox in perioada dintre Paste si Rusalii (50 de zile).
Slujbele din Saptamana Luminata se tin cu Usile Imparatesti larg deschise. Astfel, privirea spre altar nu mai este impiedicata de nimic, ceea ce simbolizeaza usa deschisa de la mormantul Mantuitorului, dar si ruperea catapetesmei Templului din Ierusalim in momentul mortii Mantuitorului.
De la Invierea Domnului si pana la Rusalii, nu se fac metanii, ci doar inchinaciuni. De asemenea, in Saptamana Luminata nu se citeste Psaltirea si nici nu se fac parastase pentru cei trecuti la cele vesnice. Incepand cu praznicul Intrarii Domnului in Ierusalim, Biserica nu mai face slujbe speciale pentru cei adormiti, insa aceste slujbe sunt reluate dupa Duminica Tomii.
Slujbele de inmormantare din Saptamana Luminata sunt oficiate dupa o randuiala speciala. Slujba inmormantarii este inlocuita de slujba Invierii, asadar, cantarile acestei slujbe vorbesc de biruinta Vietii asupra mortii.
In tot acest timp, crestinii ar trebui sa se salute cu urarea ''Hristos a Inviat'' si, de la Inaltare, ''Hristos S-a Inaltat'', urmata de raspunsul ''Adevarat a Inviat'', respectiv ''Adevarat S-a Inaltat''.
Sursa: crestinortodox.ro
Comentarii articol (0)