Registrul electoral este pus la dispozitia cetatenilor si online, la adresa www.registruelectoral.ro.
De indata ce acceseaza aceasta pagina, toti cetatenii cu drept de vot pot verifica sectia de votare la care sunt inscrisi:
Dupa cum se poate observa, pentru a afla sectia de votare la care sunt arondati, alegatorii trebuie sa completeze urmatoarele date: codul numeric personal, numele si prenumele asa cum apar in buletin, precum si sa introduca un cod de siguranta.
Atentie! In cazul a doua prenume, atunci ele vor fi despartite prin cratima, altfel sistemul nu va oferi datele corecte.
In cazul in care alegatorul, cu datele introduse, se regaseste in Registrul Electoral, detaliile sectiei la care a fost arondat vor fi afisate imediat. In caz contrar, alegatorul va fi avertizat daca:
- Nu este arondat unei sectii de votare, dar este inregistrat in Registrul Electoral
- Nu este inregistrat in Registrul electoral cu datele introduse
Ce este Registrul electoral?
OUG nr. 4/2014 privind operationalizarea Registrului electoral a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 111, din 13 februarie 2014. Actul normativ stabileste ca Registrul electoral va fi utilizat la toate tipurile de procese electorale, intrucat pana in prezent acesta putea fi utilizat doar la alegerile parlamentare.
In plus, documentul aduce completari si la nivelul datelor cuprinse in Registru. Astfel, acesta va cuprinde si numele si prenumele alegatorilor, precum si perioada de valabilitate a actelor de identitate, aceste informatii nefiind inscrise pana acum in registru. "Lipsa acestora date extrem de importante reprezinta o lacuna legislativa care trebuie remediata pentru a asigura evidenta exacta a cetatenilor cu drept de vot", puncteaza Autoritatea Electorala Permanenta intr-un document de presa publicat la acea data.
Prin urmare, potrivit noilor reglementari introduse prin OUG nr. 4/2014, datele care se inscriu in Registrul electoral pentru fiecare alegator sunt urmatoarele:
- numele si prenumele, precum si numele avut inaintea casatoriei sau a modificarii administrative a numelui;
- data nasterii;
- codul numeric personal;
- tara in care isi are resedinta, daca este cazul;
- adresa de domiciliu;
- adresa de resedinta si perioada de valabilitate a acesteia;
- seria si numarul cartii de alegator;
- seria si numarul actului de identitate;
- data emiterii actului de identitate;
- data expirarii actului de identitate.
Tototdata, OUG nr. 4/2014 stabileste clar atributia primarilor de a opera in Registrul electoral, prin persoane desemnate: "Inregistrarea si actualizarea datelor de identificare a cetatenilor romani cu drept de vot inscrise in Registrul electoral se realizeaza, in mod permanent, de catre persoane autorizate de primari, prin dispozitie, cu sprijinul filialelor si birourilor Autoritatii Electorale Permanente".
Conform dispozitiilor, radierea din Registrul electoral a unei persoane se va face in caz de deces, pierdere a cetateniei romane, interzicere a exercitarii drepturilor electorale sau de punere sub interdictie
De asemenea, actualizarea datelor de identificare a cetatenilor romani cu drept de vot inscrise in Registrul electoral sau radierea acestora din Registrul electoral se realizeaza in cel mult 24 de ore de la data luarii la cunostinta de catre primari a cazurilor care impun actualizarea sau radierea.
Comentarii articol (2)