Potrivit Legii nr. 94/2014 pentru aprobarea OUG nr. 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 496 din 3 iulie 2014 si care a intrat in vigoare pe 6 iulie, tichetele de vacanta acordate angajatilor din sectorul privat si bugetarilor se inlocuiesc cu vouchere de vacanta.
Documentul citat stabileste ca angajatorii care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca, precum si institutiile publice, regiile autonome, societatile la care statul este actionar unic sau actionar majoritar, societatile si companiile nationale, care de asemenea, incadreaza personal prin incheierea unui CIM, vor acorda salariatilor vouchere de vacanta in limita unor sume reprezentand sase salarii de baza minime brute pe tara.
Vechea legislatie prevedea acordarea de tichete de vacanta tot in limita a sase salarii de baza minime brute.
In conditiile in care salariul minim brut pe tara este de 975 de lei din 1 ianuarie, angajatii vor putea primi vouchere de vacanta de maximum 5.850 de lei.
Desi voucherele de vacanta au inlocuit vechile tichete inca din 6 iulie, totusi, acestea pot fi emise in sistem online din 1 ianuarie 2015, se mentioneaza in OG nr. 8/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 585 din 5 august 2014.
Acelasi document mai prevede ca pana la data de 31 decembrie 2014, voucherele de vacanta sunt emise de unitatile specializate autorizate la 5 august 2014 de Ministerul Finantelor, urmand ca din 2015 acestea sa fie emise de Autoritatea Nationala pentru Turism. Voucherele de vacanta emise pana la finele lui 2014 au fost valabile doar pana la 31 decembrie 2014.
Tot OG nr. 8/2014 prevede ca voucherele de vacanta emise inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 94/2014, adica inainte de 6 iulie 2014, pot fi utilizate in perioada de valabilitate inscrisa pe acestea, iar decontarea contravalorii acestora se face de catre unitatile emitente, in conformitate cu prevederile legale in vigoare la data emiterii.
Voucherele de vacanta, deductibile doar la calculul impozitului pe profit
Legea nr. 94/2014 abroga dispozitiile potrivit carora angajatorii pot acorda tichete de vacanta numai in cazul in care in anul fiscal anterior au obtinut profit sau venit, dupa caz.
In acelasi timp, voucherele de vacanta vor fi deductibile doar la calculul impozitului pe profit, in limita a sase salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare angajat, pe un an calendaristic. Vechea legislatie stabilea ca tichetele de vacanta sunt deductibile pentru angajator si la calculul impozitului pe venit, nu doar la cel pentru impozitul pe profit, insa odata cu intrarea in vigoare a noilor reglementari voucherele de vacanta nu vor fi deductibile la calculul impozitului pe venit, ci doar la calculul impozitului pe profit.
Mai mult decat atat, pentru salariat tichetele de vacanta erau scutite de plata impozitului pe venituri si a impozitelor sociale aferente, insa acest lucru nu este cuprins in reglementarile aplicabile din 6 iulie.
In ceea ce priveste sectorul public, societatile nationale, companiile nationale si societatile la care statul este actionar unic sau majoritar, precum si regiile autonome pot acorda angajatilor prime, cu ocazia plecarii in concediul de odihna, numai sub forma de vouchere de vacanta.
Mai mult, in sectorul public voucherele de vacanta se vor acorda in limita sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat, sau, dupa caz, in bugetele locale, pentru unitatile din domeniul bugetar, si in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de venituri si cheltuieli, aprobat pentru celelalte categorii de angajatori.
Important! Bugetarii care vor primi vouchere de vacanta nu vor mai beneficia de prima de vacanta si nici de bilete de odihna, acordate in baza Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Legislatia in vigoare prevede ca salariatii nu pot primi in acleasi timp si tichete de vacanta si prime de vacanta.
Cum vor functiona voucherele de vacanta?
Conform Legii nr. 94/2014, voucherele de vacanta trebuie emise in sistem online din 1 ianuarie 2015, de catre Autoritatea Nationala pentru Turism si vor fi valabile numai daca vor avea inscrise urmatoarele informatii, care se regaseau si pe tichetele de vacanta:
- emitentul si datele sale de identificare;
- valoarea nominala a voucherului de vacanta;
- angajatorul si datele sale de identificare;
- numele, prenumele si codul numeric personal ale angajatului care este in drept sa utilizeze voucherul de vacanta;
- spatiul destinat inscrierii perioadei in care a fost utilizat si aplicarii stampilei unitatii afiliate;
- interdictia unitatii afiliate de a plati diferenta in bani dintre valoarea voucherului de vacanta si valoarea pachetului de servicii catre utilizatorii voucherelor de vacanta;
- perioada de valabilitate a utilizarii voucherului de vacanta.
Voucherul de vacanta va fi valabil pana la 31 decembrie a anului in care a fost emis.
Conform dispozitiilor care se aplica din 6 iulie, angajatii vor putea achizitiona cu voucherele de vacanta pachete turistice, de la unitati turistice autorizate de Autoritatea Nationala pentru Turism, si nu de catre Ministerul Turismului, asa cum se intampla anterior intrarii in vigoare a noilor prevederi.
Totodata, comisionul maxim perceput de agentiile nu va putea depasi 10% din valoarea pachetului de servicii oferit, lucru care era prevazut si in vechea legislatie.
De asemenea, in noul act normativ se mentioneaza ca nu se va acorda rest de bani la voucherul de vacanta, in caz contrar fapta constituind contraventie si fiind sanctionata cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei. Acest lucru era cuprins si in legislatia anterioara.