O serie de taxe si tarife parafiscale au fost eliminate si comasate la sfarsitul lunii mai, prin OUG nr. 28/2014 si HG nr. 425/2014. Printre acestea se numara unele tarife practicate de Registrul Comertului, Ministerul Sanatatii, Ministerul Muncii. Totusi, pe langa acestea, urmeaza sa fie eliminate si comasate si alte taxe si tarife parafiscale, astfel incat pana la 1 iulie numarul total sa ajunga la 92, dupa cum au anuntat recent reprezentantii Ministerului Finantelor (MFP).
Desi unele dintre beneficiile acestor masuri, enuntate de Ioana Petrescu, ministrul Finantelor, sunt reducerea sumelor care trebuie platite de contribuabili catre stat, precum si a timpului petrecut la ghiseu, totusi efectele la nivelul firmelor nu au un impact major, sustin consultantii constactati de AvocatNet.ro.
Concret, eliminarea acestor taxe rezulta intr-o nesemnificativa diminuare a costurilor financiare si a timpului (necesar pentru cercetarea legislatiei si plata efectiva) inregistrate de societatile care actioneaza in domeniile vizate, a declarat pentru AvocatNet.ro Alin Lazar, Tax Consultant la Biris Goran.
Pe de alta parte, comasarea taxelor nu are impact asupra activitatii firmelor, fiind probabil doar o masura "estetica" menita sa amelioreze statisticile privind numarul de taxe aplicabile in Romania, a adaugat acesta.
Potrivit consultantului, eliminarea taxelor parafiscale si tarifelor prevazute in OUG nr. 28/2014 si HG nr. 425/2014 va avea un impact neglijabil asupra firmelor, intrucat se refera la sume platite pentru emiterea de avize, autorizatii si acreditari, precum si alte prestatii specifice desfasurate de anumite institutii ale statului.
"Astfel, pana acum numai societatile care actioneaza in anumite domenii specifice sunt afectate direct de eliminarea acestor taxe si tarife al caror cuantum era oricum nesemnificatv. Desigur, orice taxa in minus este binevenita din punctul de vedere al contribuabilului chiar daca procedurile si toate celelalte obligatii pentru obtinerea acestor avize, autorizatii, acreditari si alte servicii raman neschimbate. Un impact important asupra activitatii firmelor ar putea aparea in cazul in care aceasta tendinta de eliminare a taxelor parafiscale ar continua si catre alte domenii si institutii si ar fi dublata de o simplificare a procedurilor aferente avizarilor, autorizarilor, acreditarilor, prestarilor de servicii", a explicat Alin Lazar.
De asemenea, in opinia lui Gabriel Sincu, director executiv, departamentul taxe, EY Romania, nu are "o cine stie ce relevanta" la nivelul economiei nationale daca a fost eliminata o taxa privind marcile si indicatiile georgrafice sau o alta privind depozitarea semintelor de consum.
"Suntem cu totii de acord ca nu aici sunt problemele majore ale sistemului, ci in alta parte: in procedurile birocratice excesive, in lipsa unei informatizari reale a administratiei, in pregatirea necorespunzatoare a multora dintre functionarii publici", a continuat acesta.
La randul lor, reprezentantii Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) sustin ca masurile de simplificare cuprinse in OUG nr. 28/2014 sunt reduse ca domeniu, vizand doar taxele si tarifele nefiscale cu costuri ridicate de administrare, a caror incasare este nesemnificativa, se mentioneaza intr-un comunicat al consiliului, remis recent redactiei.
Taxele si tarifele cu costuri de colectare apropiate de valoarea incasarilor ar trebui eliminate
Majoritatea taxelor si tarifelor parafiscale ar trebui eliminate, insa acest lucru ar putea avea ca efect cresterea unor impozite prevazute de Codul fiscal, este de parere Alin Lazar.
Potrivit Tax Consultant-ul de la Biris Goran, este o adevarata provocare chiar identificarea cu exactitate a taxelor parafiscale aplicabile in momentul de fata.
"In mod ideal, marea majoritate a taxelor parafiscale ar trebui sa fie eliminate, intrucat ingreuneaza disproportionat de mult activitatea agentilor economici atunci cand ne raportam efectiv la sumele platite de catre acestia, respectiv incasate de catre stat. Totusi, eliminarea tuturor taxelor parafiscale si tarifelor este un deziderat nerealist, intrucat incasarile obtinute de catre institutiile statului din taxele parafiscale sunt destul de importante, atunci cand ne raportam la totalul veniturilor bugetare. Eliminarea acestora ar duce cel mai probabil la majorarea unor taxe si impozite reglementate prin Codul Fiscal", a subliniat Alin Lazar.
Specialistul considera ca, in primul rand, ar trebui eliminate toate taxele si tarifele pentru care costul de colectare este apropiat de valoarea incasarilor, acesta fiind si unul dintre criteriile de selectie mentionate in partea introductiva a OUG nr. 28/2014.
In aceste cazuri, mentinerea taxelor si tarifelor nu este justificata nici macar din punct de vedere al incasarilor, pe cand eliminarea reprezinta un beneficiu net pentru sectorul privat, a continuat aceeasi sursa.
Solutii pentru pentru reducerea poverii fiscale
In ultima perioada de timp reducerea poverii fiscale a fost incurajata prin masuri coerente precum introducerea legislatiei de holding sau introducerea unor prevederi privind profitul reinvestit, ce se estimeaza ca vor avea efecte pozitive semnificative asupra mediului de afaceri, sustine Alin Lazar.
Reducerea poverii fiscale este de dorit intrucat rezulta in stimularea mediului de afaceri prin eliberarea de fonduri ce pot fi utilizate in alte moduri de catre companii si populatie, a continuat acesta.
Pe de alta parte, impozitul pe constructii a avut un efect opus, contribuind la cresterea poverii fiscale resimtite in mod disproportionat de catre anumiti agenti economici, a mai spus aceeasi sursa.
Tax Consultant-ul de la Biris Goran este de parere ca simpla eliminare a unor taxe parafiscale va afecta in mod nesemnificativ povara fiscala resimtita de catre agentii economici, in timp ce reducerea numarului de taxe si tarife prin comasare este practic lipsita de efect.
In aceste conditii, povara fiscala poate fi redusa prin diminuarea cotelor de impozitare sau prin reducerea bazei de impozitare, a subliniat specialistul.
"Avand in vedere faptul ca avem una dintre cele mai pronuntate poveri fiscale asupra muncii la nivel european, in ceea ce priveste reducerea bazelor de impozitare ar putea fi introduse masuri care prevad scutirea de la impozitare a veniturilor din salarii sub un anumit prag sau marirea deducerii personale acordate pentru persoanele din intretinerea salariatilor. De asemenea, ar trebui considerata si plafonarea bazei de calcul pentru contributiile de asigurari sociale de sanatate", a explicat Alin Lazar.
In ceea ce priveste reducerea cotelor de impunere, specialistul de la Biris Goran considera oportuna reducerea poverii fiscale prin reducerea cotelor de contributii de asigurari sociale, atat la angajat, cat si la angajator, dar si prin reducerea cotei standard de TVA (care in prezent este una dintre cele mai ridicate din Uniunea Europeana).
Diminuarea cotelor de impunere si plafonarea bazei de calcul pentru CASS nu sunt singurele propuneri enuntate de specialisti pentru imbunatatirea sistemului de taxe. Mai exact, ar trebui intreprinse masuri si pentru transparentizarea acestui sistem.
Potrivit reprezentantilor CNIPMMR, autoritatile ar trebui sa realizeze un site specializat, sub patronajul Guvernului Romaniei, in care sa fie publicate in mod obligatoriu toate informatiile privind taxele si tarifele nefiscale (inclusiv cele aplicate de regiile autonome si de autoritatile publice locale, de organisme private, ONRC etc.), precum si date referitoare la conditiile si procedurile pentru obtinerea tuturor autorizatiilor, avizelor, licentelor si permiselor necesare desfasurarii activitatii agentilor economici, care sa fie actualizat in permanenta. Aceasta masura ar creste transparenta la nivelul institutiilor publice sustin sursele citate.
Astfel, ar trebui realizat un inventar complet al tuturor taxelor si tarifelor nefiscale, care sa cuprinda, conform reprezentantilor CNIPMMR urmatoarele informatii:
- prezentarea numarului complet al taxelor si tarifelor nefiscale, cu denumirea exacta a acestora si in detaliu, pentru fiecare domeniu;
- completarea Registrului taxelor si tarifelor nefiscale cu un capitol privind taxele aplicate de regiile autonome si autoritatile publice locale;
-
prezentarea in cuprinsul Registrului, pentru fiecare taxa si tarif (percepute de institutiile publice centrale si locale sau de regiile autonome), a urmatoarelor informatii complete si actualizate:
- actele normative aplicabile pentru fiecare taxa si tarif nefiscal;
- destinatia taxei (buget de stat sau buget special);
- platitorul taxei;
- cuantumul si modul de calcul pentru fiecare taxa si tarif nefiscal;
- termenul de plata pentru fiecare taxa si tarif nefiscal;
- modalitatea de plata a fiecarei taxe si a fiecarui tarif nefiscal (prin O.P., cu mentionarea contului sau cash, cu mentionarea datelor complete privind sediul ghiseului de incasare, programul de lucru cu publicul, date de contact si persoana/ele responsabila/e, dupa caz);
- datele de identificare complete ale institutiei responsabile in fiecare domeniu (cu informatii privind sediul, programul de lucru cu publicul, date de contact si persoana/ele responsabila/e, dupa caz, web etc.).
Care sunt taxele si tarifele parafiscale eliminate?
Conform OUG nr. 28/2014, anumite taxe practicate de Registrul Comertului, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sanatatii, precum si de Ministerul Muncii au fost eliminate si comasate.
Astfel, in documentul citat se precizeaza ca au fost eliminate urmatoarele tarife pentru obtinerea unor informatii si documente de la Registrul Comertului:
- Tarif pentru indrumarea prealabila in scopul infiintarii unei societati de 19,8 lei/ora;
- Tarif pentru cerere eliberare date statistice (fisa sintetica a investitiei straine pentru o tara si o perioada definita; statistica in functie de un criteriu) de 20 lei/fisa sintetica/statistica unicriteriala;
- Tarif pentru cerere eliberare informatii pentru serii de firme grupate pe mai mult de 5 criterii de 11 lei/firma.
Pe langa acestea, anumite taxe practicate de Ministerul Afacerilor Interne au fost comasate. Este vorba despre cele pentru eliberarea diferitelor tipuri de pasapoarte. Astfel, cei care vor sa obtina un pasaport electronic, unul simplu temporar sau alt document de trecere a frontierei, un act judiciar sau extrajudiciar si adeverinte vor plati o taxa de 22 lei.
De asemenea, prin OUG nr. 28/2014, au fost eliminate si urmatoarele taxe:
- Ministerul Sanatatii: Taxa pentru emitere aviz privind activitati in domeniul dispozitivelor medicale si medicamentelor - 300 lei/aviz;
- Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice: Taxa de acreditare a furnizorilor de servicii specializate pentru stimularea ocuparii fortei de munca - 377 lei/acreditare;
- Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale: Taxa pentru eliberarea licentei de depozit - 135 lei/licenta.
In acelasi timp, prin HG nr. 425/2014 au fost eliminate anumite taxe de la nivelul Ministerului pentru Societatea Informationala, Ministerului Sanatatii, Ministerului Dezvoltarii Regionale si Ministerului Afacerilor Interne. Concret, este vorba despre urmatoarele taxe:
- Ministerul Afacerilor Interne: Taxa de inscriere pentru examenul de admitere la scolile militare de subofiteri si jandarmi - 120 lei;
- Ministerul pentru Societatea Informationala: Tariful de utilizare a procedurii electronice pentru obtinerea de servicii puse la dispozitie de "Sistemul e-guvernare" - 46 lei/an/utilizator;
- Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice: Tarif de analiza a documentatiei de licentiere/autorizare - 64 lei/ dosar;
- Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice: Taxa de acreditare a furnizorilor de servicii specializate pentru stimularea ocuparii fortei de munca - 377 lei/acreditare.