Potrivit OUG nr. 51/2014 pentru modificarea si completarea OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 486 din 30 iunie 2014 si care a intrat in vigoare la aceeasi data, regulile privind achizitiile publice s-au schimbat.
Astfel, noile dispozitii stabilesc ca firmele care contesta rezultatele unei licitatii publice vor trebui sa constituie o garantie financiara de "buna conduita".
"In scopul de a proteja autoritatea contractanta de riscul unui eventual comportament necorespunzator, contestatorul are obligatia de a constitui garantia de buna conduita pentru intreaga perioada cuprinsa intre data depunerii contestatiei/cererii/plangerii si data ramanerii definitive a deciziei Consiliului/hotararii instantei de judecata de solutionare a acesteia", se mentioneaza in recenta ordonanta de urgenta.
Cuantumul garantiei de buna conduita se va stabili, conform noilor reglementari, prin raportare la valoarea estimata a contractului ce urmeaza a fi atribuit, astfel:
- 1% din valoarea estimata, daca aceasta este mai mica decat pragurile valorice de 130.000 de euro si 400.000 euro, echivalent in lei;
- 1% din valoarea estimata, daca aceasta este mai mica decat pragul valoric de 5.000.000 euro (echivalent in lei), dar nu mai mult decat echivalentul in lei a 10.000 euro, la cursul BNR de la data constituirii garantiei;
- 1% din valoarea estimata, daca aceasta este egala sau mai mare decat pragurile valorice de 130.000 de euro si 400.000 euro, echivalent in lei, dar nu mai mult decat echivalentul in lei a 25.000 euro, la cursul BNR de la data constituirii garantiei;
- 1% din valoarea estimata, daca aceasta este egala sau mai mare decat pragul valoric de 5.000.000 euro (echivalent in lei), dar nu mai mult decat echivalentul in lei a 100.000 euro, la cursul BNR de la data constituirii garantiei.
Atentie! Avand in vedere noile reguli referitoare la garantia de "buna conduita", autoritatea contractanta NU va mai retine contestatorului, in cazul in care consiliul respinge pe fond contestatia, o anumita suma din garantia de participare. Prevederile in acest sens, respectiv art. 2781 din OUG nr. 34/2006, au fost abrogate prin noile reglementari.
Garantia de buna conduita se va constitui prin virament bancar sau printr-un instrument de garantare emis in conditiile legii de o societate bancara ori de o societate de asigurari si se va depune in original la sediul autoritatii contractante si in copie la Consiliu sau la instanta de judecata, odata cu depunerea contestatiei/cererii/plangerii.
De asemenea, garantia de buna conduita trebuie sa aiba o perioada de valabilitate de cel putin 90 de zile, sa fie irevocabila si sa prevada plata neconditionata la prima cerere a autoritatii contractante, in masura in care contestatia/cererea/plangerea va fi respinsa ca inadmisibila.
Mai mult decat atat, daca in ultima zi de valabilitate a garantiei de buna conduita, decizia Consiliului sau hotararea instantei de judecata nu este ramasa definitiva, iar contestatorul nu a prelungit valabilitatea garantiei de buna conduita, autoritatea contractanta va retine garantia de buna conduita, se mentioneaza in recenta ordonanta de urgenta.
In cazul in care contestatia este respinsa de catre Consiliu sau de catre instanta de judecata, atunci cand contestatorul se adreseaza direct instantei, autoritatea contractanta are obligatia de a retine garantia de buna conduita de la momentul ramanerii definitive a deciziei Consiliului/hotararii instantei de judecata. Acest lucru este valabil ºi in cazul in care contestatorul renunta la contestatie/cerere/plangere.
In schimb, in situatia in care Consiliul admite contestatia, respectiv instanta competenta admite plangerea formulata impotriva deciziei Consiliului de respingere a contestatiei, autoritatea contractanta are obligatia de a restitui contestatorului garantia de buna conduita, in cel mult 5 zile de la momentul ramanerii definitive a deciziei/hotararii, se arata in documentul citat.
Contestatia trebuie sa contina informatii si despre interesul legitim
Contestatia depusa de firma care contesta licitatia publica se formuleaza in scris si trebuie sa contina mai multe elemente. Pana acum, legislatia stabilea ca documentul trebuia sa contina urmatoarele informatii:
- numele, domiciliul sau resedinta contestatorului ori, pentru persoanele juridice, denumirea, sediul lor si codul unic de inregistrare. In cazul persoanelor juridice se vor indica si persoanele care le reprezinta si in ce calitate;
- denumirea si sediul autoritatii contractante;
- denumirea obiectului contractului de achizitie publica si procedura de atribuire aplicata;
- obiectul contestatiei;
- motivarea in fapt si in drept a cererii;
- mijloacele de proba pe care se sprijina contestatia, in masura in care este posibil;
- semnatura partii sau a reprezentantului persoanei juridice.
Pe langa aceste date, contestatia va trebui sa contina si informatii privind dovedirea interesului legitim, se arata in OUG nr. 51/2014.
In plus, in situatia in care Consiliul va aprecia ca in contestatie nu sunt cuprinse toate informatiile specifice va cere contestatorului sa completeze contestatia in termen de 3 zile de la instiintare si nu de 5 zile asa cum era stabilit pana acum.
Un alt aspect important este acela ca la cerere contestatorul va avea acces la dosarul achizitiei publice depus la Consiliu. Pana in prezent, contestatorul avea acces la documentele aflate in dosarul achizitiei publice depuse de autoritate la Consiliu, cu exceptia propunerilor tehnice ale celorlalti ofertanti la procedura de atribuire, acestea din urma putand fi consultate de contestator numai cu acordul scris al respectivilor ofertanti, acord care se anexeaza la cererea pe care contestatorul o adreseaza Consiliului. Exceptia mentionata anterior nu mai figureaza in noile reglementari.
Totusi, potrivit noilor dispozitii, consiliul sau instanta de judecata vor avea obligatia de a permite accesul contestatorului la dosarul achizitiei, insa va trebui asigurata garantarea protejarii acelor informatii pe care operatorul economic le precizeaza ca fiind confidentiale, in masura in care, in mod obiectiv, dezvaluirea acestor informatii ar prejudicia interesele legitime ale operatorului economic, in special in ceea ce priveste secretul comercial si proprietatea intelectuala.
Pe langa aceste dispozitii, OUG nr. 51/2014 aduce noutati si in ceea ce priveste companiile de stat. Mai exact, acestea vor putea atribui contracte fara sa aiba norme interne.
Regiile autonome sau companiile nationale/societatile comerciale care nu sunt autoritati contractante, dar al caror capital integral ori majoritar este detinut de stat, pentru atribuirea contractelor de furnizare/prestare de servicii/executie de lucrari a caror valoare estimata depaseste pragul de 30.000 de euro pentru produse si servicii sau 100.000 de euro pentru achizitii de lucrari, nu mai trebuie sa elaboreze norme procedurale interne care sa asigure respectarea principiilor nediscriminarii si egalitatii de tratament, transparentei, proportionalitatii si recunoasterii reciproce. Dispozitiile in acest sens, adica art. 161 din OUG nr. 34/2006 au fost abrogate.
Important! Contestatiile/Cererile/Plangerile aflate in curs de solutionare la Consiliu/instanta de judecata la data intrarii in vigoare a OUG nr. 51/2014, adica la 30 iunie, continua sa fie solutionate in conditiile si cu procedura prevazuta de legea in vigoare la data la care au fost depuse.