Contribuabilii care au rezidenta intr-un alt stat membru al Uniunii Europene si care detin proprietati in Romania vor trebui sa depuna la Fisc noi formulare. Informatiile colectate prin aceste documente sunt necesare pentru realizarea schimbului automat de informatii dintre administratiile fiscale din Romania si cele din Uniunea Europeana.
Mai exact, Codul de procedura fiscala prevede ca in scopul realizarii schimbului automat obligatoriu de informatii intre administratiile fiscale din Romania si cele din statele membre ale Uniunii Europene, compartimentele de specialitate ale unitatilor administrativ-teritoriale sau, dupa caz, subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor au obligatia de a transmite organelor fiscale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) informatii cu privire la bunurile imobile detinute in proprietate de rezidenti ai altor state membre ale Uniunii Europene pe teritoriul respectivei unitati administrativ-teritoriale.
Pentru realizarea acestui lucru, autoritatile administratiei publice locale trebuie sa colecteze, de la persoanele rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene care detin proprietati imobiliare in Romania, informatiile stabilite la nivelul Comisiei Europene.
In acest sens, rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene care dobandesc proprietatea unui bun imobil in Romania sunt obligati sa depuna declaratii fiscale in conditiile si la termenele prevazute de Codul fiscal, se mentioneaza in legislatia fiscala.
Potrivit Ministerului Finantelor, unele informatii necesare realizarii schimbului de informatii se regasesc deja in formularele de declaratii pe care contribuabilii le depun la autoritatile administratiei publice locale sau sunt detinute de organele fiscale ale autoritatilor administratiei publice locale (informatii privind tipul proprietatilor, suprafatele proprietatilor, pretul de cumparare, valoarea impozabila), insa altele nu se regasesc in aceste formulare (informatii privind natura proprietatilor: rezidentiala, comerciala, industriala, agricola; informatii valorice privind proprietatile: valoare de asigurare, valoare de expropriere, valoare de fuziune etc.).
Avand in vedere acest aspect, au fost aprobate anumite formulare tipizate pentru obtinerea informatiilor necesare realizarii schimbului automat de informatii printr-un act normativ comun al Ministerului Finantelor si al Ministerului Dezvoltarii Regionale. Este vorba despre Ordinul MFP si MDRAP nr. 872/1025/2014, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 503 din 7 iulie 2014.
Ordinul care a intrat in vigoare luni stabileste modelul a patru formulare:
- Anexa la declaratia fiscala pentru stabilirea impozitului pe cladiri – persoane fizice;
- Anexa la declaratia fiscala pentru stabilirea impozitului pe teren – persoane fizice;
- Anexa la declaratia fiscala/decizia de impunere pentru stabilirea impozitului/taxei pe cladiri – persoane juridice;
- Anexa la declaratia fiscala/decizia de impunere pentru stabilirea impozitului/taxei pe teren – persoane juridice.
Astfel, atat persoanele fizice, cat si cele juridice care locuiesc in alte state ale Uniunii Europene, dar care detin proprietati in Romania, trebuie sa depuna la Fisc pe langa declaratiile fiscale obligatorii si documentele mentionate mai sus.
In ordinul care se aplica de luni se precizeaza ca autoritatile administratiei publice locale care au pagina de internet vor publica formularele tipizate pe pagina respectiva, astfel incat acestea sa poata fi consultate si imprimate de catre contribuabili.
In ce conditii se realizeaza schimbul automat obligatoriu de informatii?
Potrivit Codului de procedura fiscala, autoritatea competenta din Romania comunica autoritatii competente a oricarui alt stat membru, prin schimb automat, informatiile referitoare la perioadele de impozitare care incep dupa data de 1 ianuarie 2014 si care sunt disponibile cu privire la rezidentii din acel stat membru si la urmatoarele categorii specifice de venituri si de capital, astfel cum sunt acestea intelese in temeiul legislatiei nationale din Romania:
- venituri din munca;
- remuneratii platite administratorilor si altor persoane asimilate acestora;
- produse de asigurari de viata neacoperite de alte instrumente juridice ale Uniunii Europene, in cazul schimbului de informatii sau al altor masuri similare;
- pensii;
- proprietatea asupra bunurilor imobile si venituri din bunuri imobile.
Inainte de data de 1 ianuarie 2014, autoritatea competenta din Romania informeaza Comisia Europeana cu privire la categoriile specifice de venituri si de capital despre care au informatii disponibile, precum si orice modificari ulterioare care au fost aduse.
De asemenea, in legislatia fiscala se mentioneaza ca autoritatea competenta din Romania poate indica autoritatii competente a oricarui alt stat membru faptul ca nu doreste sa primeasca informatii referitoare la categoriile de venituri si de capital ori ca nu doreste sa primeasca informatii cu privire la venitul sau la capitalul care nu depaseste un anumit plafon, iar Romania informeaza Comisia Europeana in acest sens.