În baza prevederilor art. 60 din noul Cod de procedură fiscală, în vigoare de la 1 ianuarie, contribuabilii care au rezidenţa într-un alt stat membru al Uniunii Europene (UE) şi care deţin proprietăţi în România, sunt obligaţi să depună la Fisc anumite formulare, informaţiile colectate prin aceste documente fiind necesare pentru realizarea schimbului automat de informaţii dintre administraţiile fiscale de la noi şi cele din UE.
Concret, Codul de procedură fiscală stabileşte că, în scopul realizării schimbului automat obligatoriu de informații între administrațiile fiscale din România și cele din statele membre UE, compartimentele de specialitate ale unităților administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, au obligația de a transmite organelor fiscale din cadrul ANAF informații cu privire la bunurile imobile deținute în proprietate de rezidenți ai altor state membre UE pe teritoriul respectivei unități administrativ-teritoriale.
Pentru realizarea acestui lucru, autoritățile administrației publice locale trebuie să colecteze, de la persoanele rezidente într-un stat membru UE şi care dețin proprietăți imobiliare în România, informațiile stabilite la nivelul Comisiei Europene.
În acest sens, potrivit art. 60 alin. (5) din Codul de procedură fiscală, rezidenții din alte ţări din UE care dobândesc proprietatea unui bun imobil în România sunt obligați să depună declarații fiscale în condițiile și la termenele prevăzute de Codul fiscal.
De altfel, schimbul automat de informaţii este unul dintre principiile pe care organul fiscal pune accent în această perioadă, instituţia dorind o aliniere legislativă cu tendinţele globale, după cum specialiştii de la EY România au explicat recent, în cadrul Conferinţei anuale de fiscalitate pe care o organizează. Mai mult, potrivit sursei citate, există un amplu proiect de modernizare demarat de Fisc, cel care deţine în prezent mult mai multe instrumente de analiză, comparativ cu anii trecuţi.
Totuşi, întrucât doar unele dintre informaţiile necesare schimbului de date se regăsesc în declaraţiile pe care contribuabilii le depun la autorităţile administraţiei publice locale, în timp ce altele, precum informaţiile valorice privind proprietăţile sau cele legate de natura acestora, nu se regăsesc în cuprinsul respectivelor documente, Ministerul Finanţelor Publice a aprobat recent patru formulare tipizate necesare realizării schimbului automat de informaţii.
Prin urmare, Ordinul comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 94/137/2016 a fost publicat astăzi în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 122, şi a intrat deja în vigoare, înlocuind vechile reguli stabilite prin Ordinul MFP/MDRAP nr. 872/1025/2014.
Actul normativ apărut azi stabileşte modelul a patru formulare, după cum urmează:
- Anexă la declaraţia fiscală pentru stabilirea impozitului/taxei pe clădirile rezidenţiale/nerezidenţiale/cu destinaţie mixtă – persoane fizice (model ITL - 001);
- Anexă la declaraţia fiscală/decizia de impunere pentru stabilirea impozitului/taxei pe clădiri pe clădirile rezidenţiale/nerezidenţiale/cu destinaţie mixtă – persoane juridice (model ITL - 002);
- Anexă la declaraţia fiscală pentru stabilirea impozitului/taxei pe teren – persoane fizice (model ITL - 003);
- Anexă la declaraţia fiscală/decizia de impunere pentru stabilirea impozitului/taxei pe teren – persoane juridice (model ITL - 004).
Astfel, atât persoanele fizice, cât şi cele juridice, care locuiesc în alte state ale Uniunii Europene, dar care deţin proprietăţi în România, trebuie să depună la Fisc şi documentele menţionate mai sus, pe lângă declaraţiile fiscale obligatorii.
În altă ordine de idei, în ordinul publicat astăzi se precizează că autorităţile administraţiei publice locale care au pagină de internet vor publica formularele tipizate pe pagina respectivă, astfel încât acestea să poată fi consultate şi imprimate de către contribuabili. Totodată, potrivit documentului, organele fiscale locale, în condiții de autonomie locală și de eficiență economică, pot opta pentru achiziționarea formularelor tipizate ori pot imprima aceste formulare utilizând sistemele informatice proprii.
În ce condiţii se realizează schimbul automat obligatoriu de informaţii?
Codul de procedură fiscală, în vigoare de la începutul anului, reglementează la art. 291 sfera de aplicare şi condiţiile schimbului automat de informaţii.
Astfel, autoritatea competentă din România comunică autorităţii competente a oricărui alt stat membru, prin schimb automat, informaţiile referitoare la perioadele de impozitare care încep după data de 1 ianuarie 2014 şi care sunt disponibile cu privire la rezidenţii din acel stat membru şi la următoarele categorii specifice de venituri şi de capital, astfel cum sunt acestea înţelese în temeiul legislaţiei naţionale din România:
- venituri din muncă;
- remuneraţii şi alte beneficii plătite administratorilor şi altor persoane asimilate acestora;
- produse de asigurări de viaţă neacoperite de alte instrumente juridice ale Uniunii Europene, în cazul schimbului de informaţii sau al altor măsuri similare;
- pensii;
- proprietatea asupra bunurilor imobile şi venituri din bunuri imobile.
Conform actului normativ citat, până la data de 1 iulie a fiecărui an, autoritatea competentă din România pune la dispoziţia Comisiei Europene statistici cu privire la volumul schimburilor automate şi, în măsura posibilului, informaţii cu privire la costurile şi beneficiile administrative şi de altă natură relevante, legate de schimburile care au avut loc şi orice potenţiale modificări, atât pentru administraţiile fiscale, cât şi pentru terţi.
De asemenea, autoritatea competentă din România poate indica autorităţii competente a oricărui alt stat membru faptul că nu doreşte să primească informaţii referitoare la una sau mai multe dintre categoriile de venituri şi de capital, ţara noastră fiind obligată în acest caz să informeze Comisia Europeană despre acest aspect.