Prin HG nr. 807/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 714 din 30 septembrie 2014 si care a intrat in vigoare la data publicarii, a fost instituita o noua schema de ajutor de stat pentru sprijinirea firmelor, avand ca obiectiv stimularea investitiilor cu impact major in economie.
Noua schema de ajutor de stat are in vedere, conform documentului citat, finantarea sub forma de sume nerambursabile, in limita intensitatii maxime admise, a costurilor cu active corporale si necorporale aferente investitiei initiale.
Important! Noile reguli stabilesc ca activele corporale sunt activele asociate investitiei initiale reprezentate de constructii de orice tip, respectiv cheltuielile efectuate cu realizarea de constructii si de instalatii tehnice, masini si echipamente noi clasificate conform HG nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu valoarea minima de intrare a mijloacelor fixe stabilita conform prevederilor legale in vigoare. Activele necorporale sunt activele amortizabile asociate investitiei initiale care nu au o concretizare fizica sau financiara precum brevete, licente, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuala.
Concret, investitiile realizate de firme trebuie sa intruneasca anumite criterii. Printre acestea se numara si faptul ca investitiile trebuie sa aiba o valoarea totala, fara TVA, de minimum 44 de milioane de lei, respectiv echivalentul a aproximativ 10 milioane de euro.
Ministerul Finantelor a anuntat recent pe pagina sa de internet ca incepand cu data de 14 noiembrie 2014 se pot inregistra Cereri de acord pentru finantare. Acestea, insotite de documentele justificative se depun/se transmit la Registratura generala a Ministerului Finantelor Publice, str.Apolodor nr.17, sectorul 5, Bucuresti, mentionandu-se pe plic: “Unitatea de implementare a schemei de ajutor de stat instituita prin H.G. nr.807/2014”.
Inregistrarea cererilor de acord pentru finantare se suspenda la data la care se constata ca finantarea solicitata prin cererile de acord pentru finantare depuse atinge nivelul bugetului anual alocat schemei, acesta fiind de 58,66 milioane lei, informeaza MFP.
Cum se vor acorda finantarile?
Pentru a beneficia de ajutor de stat, intreprinderea solicitanta va trebui sa obtina un acord pentru finantare din partea Ministerului Finantelor, iar inregistrarea cererilor va incepe din 14 noiembrie 2014.
In plus, firma solicitanta urmeaza sa trimita la Registratura generala a MFP, pe langa cerere, si urmatoarele documente:
- certificat constatator, in original, emis de Oficiul Registrului Comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul intreprinderea, in care sa se mentioneze cel putin urmatoarele informatii: datele de identificare, codul unic de inregistrare, asociatii si reprezentantii legali ai intreprinderii, domeniul de activitate principal si toate domeniile secundare de activitate, punctele de lucru ale intreprinderii si data ultimei mentiuni inscrise in registru si obiectul acesteia;
- situatii financiare anuale aprobate corespunzatoare ultimului exercitiu financiar incheiat, in copie, dupa caz;
- certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul de stat, fara debite restante, in original sau in copie legalizata;
- certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul local, inclusiv pentru punctele de lucru, fara debite restante, in original sau in copie legalizata;
- planul de investitii aferent investitiei initiale pentru care se solicita finantarea;
- planul de afaceri din care sa rezulte viabilitatea investitiei initiale si eficienta economica a intreprinderii;
- imputernicire semnata si stampilata de reprezentantul legal al intreprinderii solicitante, in cazul in care o alta persoana decat acesta semneaza cererea de acord pentru finantare;
- act de identitate al persoanei autorizate sa reprezinte legal intreprinderea, in copie;
- opis cu documentele transmise.
Mai departe, MFP urmeaza sa verifice conformitatea documentelor transmise si va decide daca va emite sau nu acordul pentru finantare.
Daca vor obtine acordul, atunci intreprinderile vor avea obligatia demararii investitiei pentru care au solicitat finantare in termen de maximum patru luni de la data emiterii acordului pentru finantare, in caz contrar, acordul va fi revocat.
De asemenea, ajutorul de stat urmeaza sa fie platit intreprinderilor care au primit acord pentru finantare, dupa efectuarea partiala sau totala a cheltuielilor eligibile. In plus, pentru a intra in posesia banilor, firmelor vor trebui sa depuna la MFP o serie de documente.
In HG nr. 807/2014 se mentioneaza ca se vor emite acorduri pentru finantare pana la data de 31 decembrie 2020, in limita bugetului anual alocat schemei, plata ajutorului de stat efectuandu-se in perioada 2015-2023, in baza acordurilor pentru finantare emise, insa in limita bugetului.
Potrivit noilor dispozitii, bugetul maxim al schemei este de 2,7 miliarde lei, respectiv echivalentul a aproximativ 600 milioane euro, cu posibilitatea suplimentarii, astfel:
- credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finantare pentru perioada 2014-2020;
- credite bugetare pentru plata ajutorului de stat pentru perioada 2015-2023.
Cine va beneficia de noua schema de ajutor de stat?
Conform hotararii care a intrat in vigoare recent, vor beneficia de ajutor de stat in baza schemei intreprinderile care indeplinesc cumulativ, la data inregistrarii cererii de acord pentru finantare, urmatoarele criterii de eligibilitate:
- sunt inregistrate potrivit Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- realizeaza o investitie initiala in Romania, in orice sector, cu exceptia celor prevazute in schema;
- nu inregistreaza debite restante la bugetul consolidat al statului;
- nu intra in categoria "intreprinderilor in dificultate";
- nu se afla in procedura de executare silita, insolventa, faliment, reorganizare judiciara, dizolvare, inchidere operationala, lichidare sau suspendare temporara a activitatii;
- nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau in cazul in care asemenea decizii au fost emise acestea au fost executate, conform prevederilor legale in vigoare;
- nu au beneficiat de alte ajutoare de stat regionale pentru costuri eligibile de natura costurilor salariale in cadrul aceluiasi proiect unic de investitii;
- nu au inchis o activitate identica sau similara in spatiul economic european in ultimii doi ani anteriori inregistrarii cererii de acord pentru finantare si, la momentul inregistrarii cererii, nu au planuri concrete de a inchide o astfel de activitate intr-o perioada de doi ani dupa finalizarea, in regiunea in cauza, a investitiei initiale.
Firmele vor fi obligate sa mentina in stare de functionare investitia initiala realizata, pentru o perioada de cel putin cinci ani de la data finalizarii acesteia.
Beneficiarul ajutorului de stat va trebui sa asigure o contributie financiara de cel putin 25% din costurile eligibile, fie prin resurse proprii, fie prin finantare externa, sub o forma care sa nu faca obiectul niciunui alt ajutor public.