In baza prevederilor art. 19 alin. (4) lit. d), ale art. 26 alin. (1) si ale art. 27 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1. - In urma adoptarii In plenul Consiliului Concurentei, se pun In aplicare Instructiunile pentru modificarea Instructiunilor privind regulile de acces la dosarul Consiliului Concurentei In cazurile referitoare la art. 5, 6 si 9 din Legea concurentei nr. 21/1996, art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, precum si In cazurile de concentrari economice, puse In aplicare prin Ordinul Presedintelui Consiliului Concurentei nr. 421/2011, publicat In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 189 din 18 martie 2011, cu modificarile ulterioare, prevazute In anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor urmari punerea In aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin intra In vigoare la data publicarii In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Bogdan Marius Chiritoiu
Bucuresti, 30 septembrie 2014.
Nr. 439.
Anexe
INSTRUCTIUNI
In temeiul art. 26 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta prezentele instructiuni. Art. I. - Instructiunile privind regulile de acces la dosarul Consiliului Concurentei In cazurile referitoare la art. 5, 6 si 9 din Legea concurentei nr. 21/1996, art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, precum si In cazurile de concentrari economice, puse In aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 421/2011, publicat In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 189 din 18 martie 2011, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La punctul 1, litera a) va avea urmatorul cuprins:
„a) termenul-limita pana la care partile In cauza pot consulta dosarul si pot obtine, In format electronic, copii si/sau extrase ale actelor procedurii de investigatie;”.
2. Punctul 8 va avea urmatorul cuprins:
„8. Daca In cursul unei investigatii, Consiliul Concurentei, ca urmare a unei cercetari mai detaliate, constata ca unele documente adunate In urma solicitarilor de informatii sau inspectiilor efectuate nu au legatura cu obiectul investigatiei In cauza, acestea vor fi returnate celor de la care au fost ridicate, cel mai tarziu pana la data transmiterii raportului de investigatie, iar orice copii ale lor vor fi distruse. Dupa returnare, aceste documente nu mai fac parte din dosarul cauzei.”
3. Punctul 11 va avea urmatorul cuprins:
„11. Documentele interne din dosarul Consiliului Concurentei nu au caracter incriminator sau dezincriminator6. Acestea nu constituie parte a probelor pe care Consiliul Concurentei se Intemeiaza In evaluarea unui caz. Partilor nu li se permite accesul la documentele interne din dosarul Consiliului Concurentei.”
4. Punctul 16 va avea urmatorul cuprins:
„16. Dosarul Consiliului Concurentei poate contine si documente care includ secrete de afaceri si alte informatii confidentiale, cu privire la care accesul la dosar poate fi partial sau total restrictionat. Se acorda accesul la o versiune neconfidentiala a informatiilor initiale, astfel cum aceasta a fost transmisa de Intreprinderea care beneficiaza de acordarea caracterului confidential. De cele mai multe ori, documentele pot deveni neconfidentiale prin simpla stergere a informatiilor considerate confidentiale. In situatia In care confidentialitatea poate fi asigurata printr-un rezumat al informatiilor relevante, se acorda accesul la acest rezumat. Acesta va fi conceput de catre Intreprinderea care beneficiaza de acordarea caracterului confidential, astfel Incat sa permita identificarea obiectului relevant al documentului al carui rezumat se realizeaza. Consiliul Concurentei Isi rezerva dreptul de a verifica daca rezumatul realizat de catre Intreprindere Indeplineste conditia de mai sus. Toate celelalte documente sunt accesibile In forma lor initiala.”
5. Punctul 17 va avea urmatorul cuprins:
„17. Daca dezvaluirea unor informatii despre activitatea economica a unei Intreprinderi poate dauna grav intereselor acelei Intreprinderi, aceste informatii constituie secrete de afaceri8. Informatiile ce ar putea fi calificate drept secrete de afaceri sunt, cu titlu de exemplu: informatii tehnice si/sau financiare legate de know-how-ul unei Intreprinderi, metode de evaluare a costurilor, procese si secrete de productie, surse de aprovizionare, cantitati produse si vandute, cote de piata, liste de clienti si distribuitori, planuri de marketing, structura costurilor si a preturilor, strategia de vanzari.
6. Punctul 18 si nota de subsol aferenta vor avea urmatorul cuprins:
„18. Categoria «alte informatii confidentiale» cuprinde informatii, altele decat secretele de afaceri, care pot fi considerate confidentiale, In masura In care dezvaluirea acestora poate dauna semnificativ unei persoane sau unei Intreprinderi. Instantele europene au confirmat ca este legitim refuzul de a dezvalui Intreprinderilor anumite adrese primite de la clientii acestora, din moment ce aceasta dezvaluire i-ar putea expune pe autorii adreselor riscului unor masuri represive9. Prin urmare, notiunea de «alte informatii confidentiale» poate include informatii care ar permite partilor sa Ii identifice pe autorii plangerilor sau pe alti terti, atunci cand acestia din urma au o optiune motivata de a ramane anonimi.
7. Punctul 40 si nota de subsol aferenta vor avea urmatorul cuprins:
„40. Fara a se aduce atingere prevederilor pct. 39, Consiliul Concurentei va solicita tuturor partilor, In toate cazurile In care acestea furnizeaza documente15, sa identifice documentele sau parti ale documentelor In care considera ca exista secrete de afaceri sau alte informatii confidentiale ce le apartin si sa identifice partile fata de care informatiile respective urmeaza sa fie considerate confidentiale.
8. Punctul 41 va avea urmatorul cuprins:
„41. In scopul rezolvarii cu celeritate a solicitarilor de acordare a confidentialitatii potrivit prevederilor pct. 40, Consiliul Concurentei va stabili un termen pana la care persoanele, Intreprinderile sau asociatiile de Intreprinderi trebuie:
a) sa Isi justifice solicitarea de confidentialitate cu privire la fiecare document, parte de document, declaratie sau parte de declaratie;
b) sa furnizeze Consiliului Concurentei o versiune neconfidentiala a documentelor sau a declaratiilor, In care pasajele confidentiale sunt Inlaturate. In cadrul procedurilor privind practici anticoncurentiale, partile In cauza trebuie sa furnizeze In termenul-limita stabilit un rezumat al fiecarui pasaj eliminat.”
9. Punctul 43 va avea urmatorul cuprins:
„43. In cazul In care partile implicate In procedurile Consiliului Concurentei nu respecta prevederile pct. 39-41, autoritatea de concurenta va considera ca documentele sau declaratiile In cauza nu contin informatii confidentiale. Consiliul Concurentei va considera ca persoana sau Intreprinderea In cauza nu are obiectii la dezvaluirea documentelor ori a declaratiilor In integralitatea lor.”
10. Punctul 44 va avea urmatorul cuprins:
„44. Atat In cadrul procedurilor privind practici anticoncurentiale, cat si In cadrul celor privind concentrari economice, In cazul persoanei sau al Intreprinderii care Indeplineste conditiile prevazute la pct. 39-41, In masura In care acestea sunt aplicabile, Consiliul Concurentei:
a) va accepta provizoriu solicitarile de confidentialitate care prima facie par a fi justificate; sau
b) va informa partea In cauza ca accepta acordarea In tot sau In parte a caracterului confidential solicitat, In cazurile In care solicitarea este justificata.”
11. Punctul 45 va avea urmatorul cuprins:
„45. Anterior transmiterii raportului de investigatie, Consiliul Concurentei va reveni asupra acceptarii provizorii a solicitarii de confidentialitate atunci cand informatia respectiva este considerata necesara pentru a dovedi o pretinsa Incalcare a legii, document incriminator, sau pentru disculparea unei parti, document dezincriminator, In conformitate cu dispozitiile pct. 22 si 53.”
12. Punctul 47 si nota de subsol aferenta vor avea urmatorul cuprins:
„47. Atunci cand exista riscul ca o Intreprindere In masura sa exercite o presiune economica, comerciala sau de alta natura sa adopte masuri represive Impotriva unor Intreprinderi ori persoane, ca o consecinta a colaborarii acestora cu autoritatea de concurenta, aceasta din urma va proteja identitatea Intreprinderilor sau persoanelor respective prin acordarea accesului la versiunea neconfidentiala ori la rezumatul informatiilor vizate16. Solicitarile de a ramane anonim In aceste circumstante vor fi tratate potrivit prevederilor prezentelor instructiuni.
13. Punctul 48 va avea urmatorul cuprins:
„48. Consiliul Concurentei va permite accesul la dosar prin examinarea dosarului accesibil la sediul sau si obtinerea, In format electronic, de copii si/sau extrase ale documentelor, luandu-se In considerare conditiile tehnice existente.” Art. II. - Prezentele instructiuni se pun In aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei si intra In vigoare la data publicarii In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Note de subsol
6 Exemple de documente interne sunt: proiecte, opinii, note ale compartimentelor Consiliului Concurentei sau ale altor autoritati publice. 8 Decizia din 18 septembrie 1996 In Cazul T-353/94 Postbank NV Impotriva Comisiei (1996) ECR II-921, paragraful 87.” 9 Instantele europene s-au pronuntat asupra acestei probleme atat In cazuri de pretins abuz de pozitie dominanta (art. 82 din TFUE) [Cazul T-65/89, BPB Industries si British Gypsum (1993) ECR II-389, Cazul C-310/93 P, BPB Industries si British Gypsum (1995) ECR I-865), cat si In cazuri de concentrare economica, Cazul T-221/95 Endemol Impotriva Comisiei (1999) ECR II-1299, paragraful 69 si Cazul T-5/02 Laval Impotriva Comisiei (2002) ECR II-4381, paragraful 98 si urmatoarele].” 15 In cadrul procedurilor privind concentrarile economice principiile stabilite In prezentul punct si In cele subsecvente se aplica In mod corespunzator.” 16 A se vedea Cazul T-5/02, Tetra Laval Impotriva Comisiei, pct. 98, 104 si 105, respectiv Cazul 145/83, Stanley George Adams Impotriva Comisiei.”
Comentarii articol (0)