De câte ori s-a întâmplat sa cumparati un produs la un pret pe care îl considerati imbatabil pentru ca ulterior sa realizati ca îl puteati achizitiona mult mai ieftin dintr-un alt magazin? Psihologii spun ca unii dintre noi ajung sa sufere chiar perioade de stres post-achizitie, datorate regretului ca n-au comparat preturile din mai multe magazine. Altii prefera sa nu priveasca vitrinele magazinelor macar o zi sau doua. Asta in cazul cumparaturilor clasice. Cand facem shopping virtual, ne putem scuti usor de orice stres.
În lumea reala, exista cumparatori care fac un tur al magazinelor înainte de a decide sa achizitioneze un produs. În cel mai fericit caz, turul în cauza cuprinde trei-patru magazine. Cumparatorii pasionati pot extinde turul la zeci de magazine, însa nici unul nu poate lua în calcul ofertele din alt oras ori din alta tara. În lumea reala, pur si simplu exista limite pe care nu ne propunem sa le depasim.
Pe Internet, lucrurile se schimba radical, mai ales daca avem în vedere noile tendinte în comertul online. Website-urile-filtru îsi propun sa compare pretul si conditiile de vânzare ale unui produs în sute sau mii de magazine online. Desi ideea pare simpla, interesul utilizatorilor pentru aceste website-uri a crescut atât de mult în ultimul timp, încât se spune ca vom putea asista chiar la schimbarea regulilor dupa care se face comertul electronic. În SUA, unele studii au aratat ca deja peste 50% din consumatorii de Internet viziteaza regulat website-uri-filtru înainte de a se decide sa faca o achizitie online.
Inceputurile
Primele website-uri-filtru, aparute cu mai multi ani în urma, au fost primite cu entuziasm de amatorii de chilipiruri online. Principiul era simplu: utilizatorul avea în fata un top al celor mai atractive preturi pentru un anumit produs. Putini comercianti au acordat insa importanta cuvenita fenomenului, o explicatie fiind si conservatorismul, faptul ca isi vedeau amenintata propria politica de stabilire a preturilor.
Marketing de gherila
In timp, website-urile-filtru au transformat radical modul în care se concureaza magazinele online. Un studiu prezentat de www.nash-equilibrium.com explica noile tendinte din comertul online. Astfel, de-a lungul anilor, datorita website-urilor-filtru, diferenta dintre pretul mediu al unui produs si pretul minim la care acest produs poate fi achizitionat (pret de chilipir) a crescut de la 13 la 18%. La fel, diferenta dintre pretul maxim si pretul minim al produsului a cunoscut o ascensiune de la 32 la 45%.
În acelasi timp, s-au dezvoltat noi metode de marketing pentru produsele vândute online. Una dintre acestea poarta numele de �loveste si fugi� si se refera la stabilirea pretului produselor vândute online. Filozofia din spatele acestei politici este simpla: �Daca preturile mele se schimba în fiecare zi ori în fiecare saptamâna, competitorii nu o sa aiba niciodata timp sa gaseasca un pret mai bun pentru ca nu au termen de comparatie�.
Realizatorul studiului, economistul John Nash, vorbeste despre website-urile-filtru ca despre o afacere câstigatoare pentru toata lumea. Având în vedere faptul ca preturile produselor se modifica fara întrerupere, utilizatorul este pus în fata unei cautari continue. Chiar daca un comerciant îi ofera astazi cel mai bun pret la aspiratoare nu înseamna ca si mâine sau peste o saptamâna pretul în cauza va fi cel mai bun. Utilizatorul se întoarce deci la website-ul-filtru ori de câte ori are nevoie sa ia o decizie de cumparare. Acest fapt nu poate fi decât benefic pentru website, care înregistreaza trafic. Întoarcerea utilizatorului îl avantajeaza în acelasi timp si pe comerciant, care capata astfel, în fiecare zi, o noua sansa de a deveni furnizor de chilipiruri.
Filtru de calitate
În special în climatul economic de astazi întreprinzatorii din comertul electronic sunt în cautare permanenta de modalitati creative pentru a atrage clienti noi. Unele website-uri-filtru fac mai multe pentru comercianti decât sa le compare preturile. Noile tendinte în aceasta categorie de initiative online ii ajuta pe cumparatori sa gaseasca acel comerciant care le satisface pretentiile privitoare la încredere, prezenta produsului în stoc ori service-ul post garantie. Listarea preturilor devine astfel mai mult decât o simpla comparatie. Website-ul reuseste sa atraga în jurul lui o comunitate de utilizatori care discuta si noteaza comerciantii în functie de calitatea produselor si serviciilor oferite, de modul în care se face livrarea acestor produse ori servicii etc.
De unde vin banii?
Website-urile-filtru pot fi folosite gratuit de catre utilizatorul obisnuit. Ele opereaza sub forma unor servicii de cautare. Majoritatea nu vând in nume propriu nimic, rezervându-si doar posibilitatea de a trimite cumparatorul pe site-ul unui comerciant sau altul. Dar listarea in cataloagele acestor website-uri se face contra cost, care poate ajunge la 1 dolar pentru o singura oferta, in functie de produs. De pilda, listarea în cataloagele Shopping.com este supusa unei taxe pentru fiecare click pe unul dintre produsele comerciantului respectiv. Preturile variaza de la 0,15 dolari pentru fiecare click înregistrat de ofertele de carti si pâna la un dolar pentru fiecare click înregistrat de o oferta de computere sau produse electronice. Reteaua de ofertanti care au aderat la sistemul Shopping.com (devenit proprietatea eBay) este una dintre cele mai extinse din lume, cuprinzând mai mult de 95% din marii producatori din SUA, majoritatea ofertantilor importanti din Marea Britanie si Franta, precum si mii de alti vânzatori din toata lumea.
Dar, de-a lungul timpului, unele website-uri-filtru si-au format propriile divizii de vânzari, oferind la rândul lor discounturi ori servicii de certificare a încrederii pentru platile facute unor comercianti listati.
Noi tendinte
În fata ofensivei eBay, website-urile-filtru lipsite de finantari importante încearca sa tina pasul introducând facilitati noi. Smarter.com, detinut de MeziMedia Inc., ofera acum propriilor utilizatori cupoane si discounturi la diverse produse oferite în website. Altfel, sistemul de prezentare a ofertelor comerciantilor în listele de comparatii este similar celui de la Shopping.com.
Vendio Services Inc. a dus tehnologia si mai departe. Recent, au dezvoltat un toolbar (o bara de navigare, care se adauga la browser-ul utilizatorului) ce atentioneaza utilizatorul care acceseaza un magazin online ca undeva în Internet exista un website ce ofera la un pret mai mic produsul pe care tocmai îl vizualizeaza.
Alti ofertanti s-au gândit la sentimentul tot mai acut de lipsa a securitatii tranzactiilor online, de care se plâng din ce in ce mai multi utilizatori de Internet. BuySafe Inc. a dezvoltat un website care le ofera utilizatorilor posibilitatea de a cauta printre cele peste un milion si jumatate de produse ale unor comercianti atent selectionati cu privire la conditiile de vânzare si garantie postvânzare.
Pe masura ce comparatiile pre-vânzare devin din ce în ce mai cautate pe Internet, marile motoare de cautare precum Google.com au lansat propriile servicii de comparare. Asa a aparut, acum câtiva ani, serviciul Froogle.com, care nu percepe nici un fel de comision pentru includerea produselor în listele de rezultate ale comparatiilor.
Utilizatorii autohtoni sunt doar la inceput
În România, oferta de website-uri-filtru este înca extrem de firava. Website-uri precum www.cauti.ro ori www.smartbuy.ro sunt deocamdata ignorate de marea masa a utilizatorilor autohtoni de Internet. În viitor insa, lucrurile se vor schimba cu siguranta, mai ales ca rata de crestere a comertului electronic pare tot mai accentuata de la luna la luna.
Comentarii articol (0)